Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-05, 14:02
sarne sarne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 1
Standard Nytt resebrev publicerat!

Eftersom ingen publicerat något resebrev på Kalimera-sidan från Kefalonia de senaste åren har jag skrivit ett: A week in Kefalonia, Greece, July 8-15.

Min senaste visit i den joniska ö-världen var på Korfu under min tågluffarresa 1977. Då var Pelekas-beach en hippistrand och vandrarhemmet strax norr om Kerkyra var en samlingsplats för tågluffare från hela världen.

Senare resor till Grekland har främst gått till 12-öarna, Egina och andra ställen utanför Aten samt Thassos (se resebrev på Thassos-sidan: Thassos på egen hand). På Kos var jag första gången 1979 och åkte då med Heb-resor. Då var Kos en liten idyll med max 12000 turister per år och en eller två krogar nere på stadsstranden. 1985 jobbade jag även som färdledare för Atlas-resor på Kos och efterträdde min syster Britta, Atlas-guide som jobbat på Rhodos, Kos och en massa alp-orter.

Hursomhelst har jag en hel del erfarenhet av resor till Grekland och mitt intryck av Kefalonia är i jämförelse väldigt positivt. Det är möjligt att finna det "klassiska Grekland" med små familjetavernor och samtidigt är ön väldigt utvecklad med bra vägar och modernt grekiskt stadliv (i varje fall i Argostoli). Det går lätt att färdas runt ön men i huvudsak med bil. Moped/mc-resor blir väldigt långa eftersom ön är stor, t.ex. tre gånger så stor som Kos. Ön har en fantastisk naturvariation eftersom det är stora höjdskillnader. Vissa vägar, t.ex. förbindelsen från Argostoli till Mythos beach på den västra sidan, är väldigt lik den berömda Highway 1 som går från Los Angeles till Monterey i Kalifornien. Vägen slingrar sig utmed branta bergssidor och det stupar rejält ned till havet vid sidan av vägen.

Jag åker gärna tillbaka till Kefalonia.

Arne Sjöblom, Sala

Senast redigerad av Zanét den 2006-08-05 klockan 17:15. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT