Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-18, 18:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Katitzi, har du något minne om vad taxin från Split flygplats kostade till Ciovo? Och hur lång tid det tog ungefär? Borde ju vara en kort sträck eller hur? Jag har förstått att bron som går till Ciovo kan ställa till med problem ibland när det är mycket trafik.

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-19, 16:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad det kostade, men har inget minne av att det var dyrt. Ungefär som i Grekland skulle jag tro.
Lite köbildning vid bron, kanske 5-10 min. Då kom vi ändå i slutet av juni, så jag tror inte ni får några problem. Det är ca 5 km från flygplatsen till Ciovo där ni ska bo.
Det kan vara mer kö när man ska åt andra hållet på dagtid, så ska man passa en båt eller flygtid ska man nog ta till lite marginal.

Trevlig resa!

Katitzi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-19, 17:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Ok, kan tänka mig att det inte kan vara så dyrt. Väninnan har tittat på någon "shuttle service" som man kan förbeställa för typ 23 euro. Det tycker jag låter ganska dyrt i fall det finns gott om taxin och de inte är några lurendrejare om man tar dem från stolpen. Men ni tycks i alla fall inte ha haft några problem så då kan man väl lugnt hoppa i en taxi på flygplatsen?

Och hur var det med att växla pengar? Ta ut från automat eller fanns det förmånliga ställen där man kan växla (eftersom vi är från Finland kommer vi förstås att ha euron med oss)? Jag har läst att många ställen inte tar emot kort?

Jaja, resan närmar sig och så småningom börjar resfebern stiga.

/ Anne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-19, 17:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Nu har väl Kroatien fortfarande kuna som valuta? Det var inga problem att ta ut i automat. Vi hade växlat lite kuna och hade med oss från Sverige, till taxin tex. Sen tog vi ut kontanter i automat, använde inte kortet att betala med. De flesta boenden tar bara kontanter i inhemsk valuta.

Taxin kostade inte alls så mycket som Shuttle service. Det funkar hur bra som helst med taxi!
Vi åkte tom en svarttaxi till Split när det var länge att vänta på bussen. Lite vågat kanske, men vi fick en billig tur med en trevlig man som arbetat på det nedlagda varvet i Trogir. Han berättade mycket om landet och sitt liv på vägen till Split och satte av oss framför biljettkuren till båtarna i hamnen.


Katitzi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-19, 18:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Tack för info Katitzi! Tyckte att shuttle service lät lite onödigt, kanske är det så att man betalar extra för att man då har färdigt en taxi som väntar när man kommer.

Jag tyckte mig också läsa någonstans att man kan växla pengar förmånligt på t.ex Postkontor, men få se hur det är med det sen på plats.

Nästa veckas lördag skall vi iväg!

/ Anne
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-06-25, 16:36
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Hur hade ni det i Trogir Alala? Gick det bra med taxi, bostad osv? Tyckte ni om staden?
Kul med lite återkoppling.

Katitzi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-06-25, 19:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Det blev Kroatien!

Det gick riktigt bra! Inga problem med taxi och bostaden var bra, vi delade på en stor lägenhet med 3 sovrum och 3 badrum. Så eftersom vi var två par så behövde vi inte ens använda alla. Det var 700 m till centrum av Trogir, men oj vilken backe! Och hett var det i synnerhet de sista dagarna.

Om jag har lite mera tid här nångång skall jag ladda lite bilder i ett album.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT