Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-12, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Restaurant Elia i Pythagorion

Jag håller på att gå igenom gamla bloggar från Samos, och då slår det mig hur ofta vi har ätit på Restaurant Elia i Pythagorion, och vi har varit supernöjda med maten varje gång.




Restaurant Elia i Pythagorion.

Jag kom även på att vi inte har ätit där på några år, inte ens när jag var i Pythagorion i höstas. Oklart varför.

Är det någon av er som ätit på Restaurant Elia under senare år?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-12, 13:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Samma förhållande för oss. Inte ätit på Elia på 2-3 år. Ändå har vi varit återkommande gäster varje år i Pythagorion. Det blir det när man suktar efter Fourni och Agathonissi. Men gillar också Samos.

Vi har tyckt att vi ätit så god mat på Maritsa, Daphnes place, Symposium samt taverna Pythagorion så vi har varvat dom. Men det blir nog en middag på Elias när jag kommer till Samos i september.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-13, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Men det blir nog en middag på Elias när jag kommer till Samos i september.
Då får du berätta hur där är nu.

Vilket datum åker du?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-13, 15:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Vi åt där för snart 2 år sen och maten var fantastisk!! Även upplägget på tallrik samt ekplanka var ögongodis📷!! Tipset var från från Kalimera-Janne!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-13, 16:27
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Det är 17 år sen vi var i Pythagorion,,,,en restaurang med ett träd ...nere vid strandpromenaden..Bra ställe tyckte vi..men vad heter/hette den?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-13, 16:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då får du berätta hur där är nu.

Vilket datum åker du?
2-20 september.
Fourni, Agathonissi samt Samos. Det blir till att besöka Pythagorion ett par, tre gånger för att få till det. Leros Express (f.d. Anna Express) ska testas. Tror inte vi har åkt med henne tidigare.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-13, 19:01
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Har tyvärr dåliga erfarenheter av Elia. Eftersom sonen är allergisk mot bland annat ägg så frågar vi förstås alltid ordentligt innan vi beställer och förklarar att han blir sjuk om han äter något med ägg, fisk eller nötter. Men det skulle absolut inte vara något ägg etc i det han beställt fick vi till svar. Tyvärr stämde det inte utan han blev väldigt dålig!
Har däremot väldigt goda erfarenheter av en annan restaurang i Pythagorion, Esperides. De var alltid supernoga med att tala om vad han skulle undvika och dubbelkollade allt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-13, 20:13
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
2-20 september.
Fourni, Agathonissi samt Samos. Det blir till att besöka Pythagorion ett par, tre gånger för att få till det. Leros Express (f.d. Anna Express) ska testas. Tror inte vi har åkt med henne tidigare.

Birgitta.
Hej Birgitta, tänker också ta Leros Express till Lipsi i år. Vet Du var man kan få tag i biljetter. Linjen var ju förr ett Lipsirederi och verkade då aldrig fullbokad, men nu undrar jag.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-14, 07:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Har besökt etablissemanget för en ca 10 år sen, och blev inte särdeles imponerad. Maten var, vad ska jag säga...opersonlig. Gräddsås och grejer! Nä, det kändes som vilken "turistsylta" som helst. Det var bara inkastaren som saknades...

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-14, 08:30
AkeP AkeP är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 21
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Janne, du ställde frågan: Är det någon av er som ätit på Restaurant Elia under senare år? Om senare år innefattar från 2009 och senare har vi detta svar:

Omdömen om restaurangers matkvalité kan variera starkt år från år eller kanske från månad till månad beroende på kökets personal så omdömena är troligen färskvara.
Vi har ätit på Evia några gånger under de senast 20 åren och då tyckt allt varit till belåtenhet utom den senaste gången 2009, då vi tyckte att mycket förändrats till det sämre. Vi åt då kleftiko som var väldigt salt och vi klagade men servitören, efter konsultation i köket, hävdade att det var enligt förra årets recept! Vidare var atmosfären nu påtagligt stressig med servitörer flåsande i nacken och vi kände oss inte, som vi brukar uppleva på andra grekiska restauranger, kunna njuta av mat och dryck utan jäkt även om det inte finns lediga bord. Som sagt detta var för 10 år sedan så mycket har troligen förändrats. Det verkar sedan många år vara en restaurang för skandinaver, kanske en Kalimeraeffekt. Vi har passerar Evia många gånger efter 2009 och gästerna verkade trivas.
Christina och Åke Persson, som bott i Pythagorion mer än 30 ggr sedan 1987.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-14, 11:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av AkeP Visa inlägg
Vi har ätit på Evia några gånger under de senast 20 åren och då tyckt allt varit till belåtenhet utom den senaste gången 2009, då vi tyckte att mycket förändrats till det sämre.
Det var ungefär då vi var där med.

/NW
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-14, 13:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hej Birgitta, tänker också ta Leros Express till Lipsi i år. Vet Du var man kan få tag i biljetter. Linjen var ju förr ett Lipsirederi och verkade då aldrig fullbokad, men nu undrar jag.
Jag tror att enda sättet är att ringa till Leros Seaways, tel 00302247024000. Jag har ett par dar i Pythagorion så jag köper på plats. Annars har jag upptäckt hur smidigt det är att boka via resp. färjbolag.

Birgitta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-07-14, 20:06
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Birgitta. Går ej att boka Leros Express via nätet. Ringer i morgon.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-07-15, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
Hej Birgitta, tänker också ta Leros Express till Lipsi i år. Vet Du var man kan få tag i biljetter. Linjen var ju förr ett Lipsirederi och verkade då aldrig fullbokad, men nu undrar jag.
Skulle inte tro den blir fullbokad, men man vet ju aldrig. Jag har skrivit om "nya" Anna Express" här.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-07-15, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Intressant att läsa att ni är några som har mindre bra erfarenheter från Elia. Det kan ju var så att restaurangen blev alltför populär på kort tid och att de helt enkelt inte hann med.

Vi år där första året de hade öppnat. Kocken och ägaren Michalis (som jobbat på olika grekiska restauranger i Göteborg) kollade personligen varje tallrik innan den bars ut till gästerna. Vi har ätit där många gånger sedan dess, men nu är det som sagt några år sedan.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-07-17, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
2-20 september. Fourni, Agathonissi samt Samos.
Då vet jag två på Agathonissi som kommer bli väldigt glada.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-09-01, 22:00
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

På lördag den 24 augusti i år blev vi bjudna på en gratis halvtorrt rött vin under vår välkomstträff med Airtours. Vinet var gudomligt gott så det gjorde att vi bestämde oss att komma och äta där en kväll och dricka samma vin. På måndag kväll den 26 augusti beställde vi lamm kleftiko och samma vin. Vi fick dock ett annat vin som var ok, men inte så gott som förra. Lammköttet var segt och smakade inte bra som det brukar vara på en lokal grekisk taverna. Så middagen var inte god som det förväntades. Vi åt andra kvällar get i tomatsås och red muller på Posejdon och båda rätter var goda. Vi åt god kalvstek på Dionysos på huvudgatan, underbar kalvstek långkok i ugnen serverad med potatis och grönsaker långkokta med köttet i ugnen på Apollonia vid hamnpromenaden. Vi åt god snapper på Remataki, god dorada fisk och stora grillade räkor på Esperides garden taverna mitt i gränderna. Underbart goda rätter. Vi åt också god pasta med seafood på tavernan vid Posidonio beach som vi mycket tyckte om.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-09-02, 13:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Restaurant Elia i Pythagorion

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
På lördag den 24 augusti i år blev vi bjudna på en gratis halvtorrt rött vin under vår välkomstträff med Airtours. Vinet var gudomligt gott så det gjorde att vi bestämde oss att komma och äta där en kväll och dricka samma vin. På måndag kväll den 26 augusti beställde vi lamm kleftiko och samma vin. Vi fick dock ett annat vin som var ok, men inte så gott som förra. Lammköttet var segt och smakade inte bra som det brukar vara på en lokal grekisk taverna. Så middagen var inte god som det förväntades.
Tack för recension!

Bra att ni var så nöjda med de andra restaurangerna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT