Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-29, 20:38
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Bryllupsdag i Athen?

Heisal on.
I mai har min mann og jeg 25 års bryllupsdag. Vi tenker ikke feire så stort, men vil heller reise bort en langhelg, kanskje til Athen. Var der for 28 år siden, på korps-tur. Var ikke mye vi så da. Trenger tips til opplevelser (vet det er mange) og et hotell (gjerne litt romantisk da).

Hilsen AnitaC
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-30, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bryllupsdag i Athen?

Aten är inte särskilt romantiskt enligt min mening men är det storstads upplevelse ni vill är det kanske ok. Jag skulle resa vidare till en ö eller Nafplio där Admirala bor och som hon har skrivit mycket om i forumet. Verkar vara en fin stad med vackra byggnader och då slipper ni storstadens baksidor. Ingen vet ju heller hur det kommer att se ut till våren i Aten med strejker, oroligheter och stora flyktinggrupper som finns där och lever under katastrofala förhållanden.

Ni kommer säkert att få en del Atentips från de som gillar staden vilket inte jag gör. Har varit där tre gånger varav en vistelse varade i 14 dagar men Aten finns inte i mitt hjärta även om jag säkert åker dit igen.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-30, 09:41
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Bryllupsdag i Athen?

Hei igjen.

Jeg var, som sagt, i Athen for maaaaaange år siden, men mannen min har aldri vært der. Vi har begge lyst til å oppleve Akropolis og å se litt av storbyen Athen. Foreløpig bare en av flere byer vi kan tenke oss å se, men foreløpig øverst på listen.

Hilsen AnitaC
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-30, 12:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bryllupsdag i Athen?

Aten har det ju varit lite oroligt i det senaste året men bortsett från det så är det definitivt en stad som vunnit mitt hjärta.

Sen första kortbesöket 1994 så har det blivit 4 längre resor till dit, bla vår bröllopsresa nyåret 2005/2006
Jag ÄLSKAR Aten, med sitt "stök", Akropolis, Lykavittos, Kolonaki, mfl platser, alla mysiga tavernor kafeer som kantar gatorna, att Aten är så "litet" trots sin storlek.
Läs alla resebrev från Aten som finns här på Kalimera. Sök under Fastlandet t v på startsidan , sen Aten,så finner Du dem. Jag har varit där över nyår en gång och två ggr i februari och det har varit lika mysigt var gång. Fotoresebrev finns från dessa resor. Maj är säkert jättebra och Pireus och Glyfadas svalka finns nära om det blir för varmt.
...och vad är mer romantiskt än att stå högst upp på Lykavittosklippan eller Akropolis en kväll och se ut över staden??

Det jag kan tipsa är att bo på ett centralt hotell så ni har gångavstånd till allt ni vill se i centrum. Det blir dyrare men är väl värt pengarna.

Ni kommer att få en underbar långhelg det är jag övertygad om!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-30, 13:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bryllupsdag i Athen?

Jag har varit där de två första veckorna i maj och vädret var perfekt för stadsvandringar. Regn ett par dagar men annars runt 20 grader på dagen.

Som Lissi är det många som gillar Aten och det finns otroligt mycket att se. Bra shopping också om ni gillar det.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-31, 18:50
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Bryllupsdag i Athen?

Synes Athen høres ut som en strålende ide. Romantisk også.

Var der i mai for en del år siden, perfekt vær - m.a.o. i k k e for varmt, på returen tre uker senere var det jammen hett- masse å se om man vil det. Eller shoppe. Akropolis e r mektig, vi spaserte dit (ganske bratt). Koselig å vandre rundt i Plaka om kvelden, spise god mat på uterestauranter. - Ankom forresten uten å ha ordnet med hotell på forhånd, en mann på flyplassen tilbød seg å bestille og da ble det tilfeldigvis hotel Amazon, Syntagma. Flaks! ok sted, sentralt og den gangen ganske billig. Men idag ville jeg valgt et annet hotell, kun fordi Amazon ikke har balkonger.

Å, den byen lokker. Athen er både en småby og en storby på en gang.



edit - PS - taxi til flyplassen var en grusom opplevelse, uten overdrivelse med livet som innsats...buss er bedre.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT