Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-21, 09:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Rengöring av Laptop

Härförliden fick jag ett ryck och bestämde mig för att rengöra den kärt omhuldade laptopen. Sagt och gjort. Jag inledde med våtservetter att rengöra höljet samt tangentbordet. Resultatet glänsande. Så togs husets dammsugare fram i akt och mening att suga upp diverse skräp ur tangentbordets gömmor. Det fungerade precis perfekt så när som på att den elaka dammsugaren sög in tvenne tangenter från tangentbordet..

Vad göra? Tja, en större bekplåt från ugnens innandöme frambringades, samt urtogs dammsugarpåsen och skars upp med kökskniv. Dystert innehåll i påsen fördelades på bakplåten samt genomgicks. I samma veva anlände Hustrun till köket. "Och, om det går för sig att fråga, vad i fridens namn sysslar du med?"

Vad svara? Nja, jag saknar tangenterna 1 och esc .... Räknar med att återfinna dem i påsens digra innehåll. Hustrun drabbades av,om icke vanmakt, så i alla fall skrattanfall. Emellertid återfann jag omsider efter nogsamt genomsök mina saknade tangenter samt kunde återbörda dem till sina rätta platser. Friden lägrade sig ånyo över hemmet.

Arne

Med samtliga tangenter på plats
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-21, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-21, 09:47
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rengöring av Laptop

För flera år sen blev jag illa tvungen att försöka rengöra vår lap..ett glas saft åkte ut över tgb(OBS det var SAFT!!)Vände då helt sonika lappisen upp o ner,som ett tält,med hopp om att saften skulle rinna ur.Tog sen fram hårtork ,blåste i "tältet".För hög värme på torken resulterade i att några knappar smälte..Vad göra??Jo,fram med en liten kaffesked,hårtork igen,,måste ju forma knapparna så de passade igen...Resultatet blev inte lyckat..Min man trodde förmodligen inte att jag var riktigt klok när jag berättade episoden,,,Tror han tvivlar fortfarande
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-21, 10:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Att spilla en grogg eller ett glas retsina över Laptopen, det må förlåtet anses vara, men SAFT!!!! Nej det tror jag ingen skulle förlåta, utom då möjligtvis familjer med småbarn....

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-21, 11:25
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Arne, nästa gång när du dammsuger - trä en socka/strumpa över dammsugarmunnstycket så att inget försvinner in i dammsugarens mage, utan stannar i "filtret"!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-21, 13:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Jag tror inte en karl kan uppfinna att sätta en strumpa/socka över dammsugaren.
Men jag visste inte vad Arne sysslade med ute i köket under en dryg halvtimma. Men det såg något komiskt ut när jag gick ut i köket vill jag lova!
Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-21, 15:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Nu skulle man kunna få detta till något roligt - kök, dammsugare och karlar, etc... Men jag biter mig i tungan och låter bli. Snälla dagen idag?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-21, 15:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rengöring av Laptop

...hörde om nån som lade gladpack över tangentbordet,kanske det skulle funka mot diverse vätskor.... Har för mej att det också finns formgjutna skydd att införskaffa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-21, 16:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rengöring av Laptop

Bra jobbat Arne

Påminner om den första datorn jag såg på Symi nån gång på forntiden. Den fanns hos en svampförsäljare som var så rädd för damm i tangentbordet att han klätt in det helt i plast.

Och hans mamma hade sytt ett fint blommigt överdrag att ha över skärmen när den inte användes.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT