Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-26, 18:19
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Gsm vs 3G i Grekland

Det där med teknik är inte min grej, avskyr det ungefär lika mycket som snö, så jag skulle behöva lite goda råd.

Jag funderar lite smått på att köpa en ny mobil med kontantkort, ej operatörslåst, när jag flyttar till Kreta. Vad jag då funderar på är om det spelar någon roll om mobilen är en 3G- eller Gsm-telefon, har de 3G-täckning i Grekland alltså?

Jag har ingen lust att köpa en dyr mobil, struntar i alla finesser utom SMS och radio, men den får gärna vara snygg att titta på. Jag hade tänkt mig så där 500-700 kr, men jag har inte hittat några 3G-mobiler i den prisklassen, så vad säger ni som har stenkoll på mobiler och tekniska frågor..eller om ni har andra åsikter som är bra att ta ställning till när jag ska välja utifrån mina önskemål och krav?

Ang. svenskt kontantkort...jag kommer så klart att skaffa ett grekiskt abonnemang eller kontantkort när jag kommer ner, men jag behöver ett svenskt innan jag åker. Och en fundering till! Är mobilerna dyrare eller billigare i Grekland än i Sverige?

Yanna - med huvet fullt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-26, 18:52
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Nja, för tre år sedan kraschade min mobil på Naxos. Jag stegade genast in i en Vodafonebutik att handla in en ny. Märket var Vodafone, den saknade svenskt språkstöd, men var liten och tunn samt fungerade på alla frekvenser. Prislappen hamnade på 50€ occh den var ej operatörslåst.

En enkel mobil utan krusiduller som kamera etc etc.

Mitt intryck är att mobilprisbilden Sverige- Grekland harmonierar väl.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-26, 19:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Hej Arne!

50 euro är ju en bra prisnivå, som sagt.
Har du varit nöjd med din telefon? Använder du den ännu?
Vet du om Grekland är på samma nivå som Sverige i utvecklingen av mobiler och täckning?

Yanna
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-26, 19:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Mobilen fungerar alltfort, men sonen, Hustrun och andra närstående kunde svårligen finna det vettiga med att å, ä och ö saknades i mina utgående sms....

Jag har nu för ett par veckor sedan en ny mobil. Svenskt språkstöd samt en mobilkamera. Vodafonen har jag nu som reservmobil.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-26, 19:37
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Ja just det ja..å,ä och ö...då glömmer jag grekiska mobiltelefoner, vill nog ha en svensk med å,ä och ö!
Tack Arne!

Mina frågor finns kvar om någon vill eller kan klura ut lite bra svar!

Yanna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-26, 20:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag funderar lite smått på att köpa en ny mobil med kontantkort, ej operatörslåst, när jag flyttar till Kreta.
Som Arne säger: Κöp den i Sverige.

Citat:
...spelar någon roll om mobilen är en 3G- eller Gsm-telefon, har de 3G-täckning i Grekland alltså?
Man har börjat bygga ut 3G-nätet i Grekland sedan några år. Men det är nog inte helt färdigt ännu.

3G är en form av GSM. Men med mycket högre dataöverföringshastighet. Kalla det GSM på Steroider... 3G används när man surfar, tittar på TV, har videosamtal eller överför större datamängder via mobilen. Sannoligt inget du kommer att göra eller ha behov av? För vanliga samtal och SMS räcker en standard GSM-telefon utmärkt.

I många telefoner idag finns 3G, men man kan normalt sett koppla bort det och bara köra standard GSM. Min Ericson 595 är sådan, och jag har aldrig 3G på... Fördelen med det är att telefonen drar inte lika mycket ström som med 3G på.

OBS! Det verkar som att leverantören 3 bara säljer telefoner där man INTE kan koppla bort 3G-funktionen! Det innebär att du riskerar att få sämre, eller ingen täckning, på ställen där 3G inte finns. Det är en begränsning man bör tänka på när man väljer leverantör.

Min gissning är att du inte behöver 3G. Det gör kanske att du får det lite lättare att välja...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-26, 22:12
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Tack Peter!

Om det är som du säger så kan jag strunta i 3G, men enligt mobilbutiker jag varit i så vurmar de väldigt mycket för 3G, därav min fråga här på Kalimera. På dem låter det som att GSM är på väg att fasas ut till förmån för 3G och med sånt resonemang börjar ju en icketeknisk person som jag att få "teknikfrossa" Det är svårt nog att välja rätt ändå!

Nu är jag ju iof inte sån som går på säljartrick men när det gäller teknik är jag

Sen kan man ju se det så här...telefonen jag har nu är en gammal häck från Nokia...Nokia har jag alltid gillat..den går iaf som tåget var som helst och utan alla finesser, så jag börjar undra om jag inte bara ska köpa första bästa snygga mobil med radio och sms som enda finess.
Hmmm...varför byta alls egentligen?
Jomen..min häck är några år vem vet hur länge den håller...och...jag vill ha en sån där slide-modell och har sett 2 som jag tycker är snygga.
Nokia 2680 Blå 595:-
Samsung C3050 Rosa 699:-
Med den önskningen började frågorna hopa sig! Ju mer info jag fick desto snurrigare blev det. Man kan väl säga att jag gick vilse i mobildjungeln
Jag börjar tro att jag blir nöjd med någon av ovanstående mobiler + kontantkort, vilket som helst, ska ju bara användas någon vecka innan jag skaffar grekiskt kontantkort. Det svenska är väl bara att ladda på när man sen kommer hem till Sverige på besök??

Yanna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-27, 07:06
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

En sak du skall kolla om telefonen är operatörslåst o. om den då fung. m. motsv.operatör i Grekland. För ett par år sedan fung inte låsningen utanför Sv. men nu kan det vara annorlunda.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-27, 14:38
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det svenska är väl bara att ladda på när man sen kommer hem till Sverige på besök??
Jag vet inte om det är likadant hos alla operatörer, men Comviqs kontantkort måste laddas på minst en gång om året.

/kimmen
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-27, 19:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Jan, jag kommer att ha en telefon som inte är operatörslåst, är det vad du menar?

Kimmen, alla comviqs kontantkort måste laddas med nya stålar var 30:e dag. Telenor har ett kontantkort som heter "Enkelt" och som man laddar om en gång om året.

Yanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-27, 20:49
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

[quote=Yanna;197169]Jan, jag kommer att ha en telefon som inte är operatörslåst, är det vad du menar?

JA det ger dig större frihet att välja operatör
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-27, 20:53
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Varför inte ha 2 mobiler, 1 med svensk nr och en med grekiskt. (jag har det) 3 G nätet är väl utbyggt här i Grekland, och mobilerna är bra mycket billigare här än i Sverige. Du ska också veta att även om du har en mobil med kontantkort så måste den registreras i ditt namn, annars så upphör numret att fungera.

Yvonne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-27, 21:05
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kimmen, alla comviqs kontantkort måste laddas med nya stålar var 30:e dag.
Inte mitt...

/kimmen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-28, 09:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Yvonne! Jag kommer att behålla min gamla mobil så jag tar med mig den med, men jag kommer nog att köpa med mig en svensk telefon. När du säger att man måste registrera ett kontantkort menar du grekiska kontantkort då, för svenska kontantkort har de väl ingen koll på?

Kimmen! När jag kollar Comviqs kontantkort igen så ser jag att det som heter Standard inte verkar ha någon gräns alls, inte ens ett år, är det den du har? Det kortet är dyrt att ringa med, 1:99/min.

Yanna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-28, 13:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Kimmen! När jag kollar Comviqs kontantkort igen så ser jag att det som heter Standard inte verkar ha någon gräns alls, inte ens ett år, är det den du har? Det kortet är dyrt att ringa med, 1:99/min.
Ja, jag har sedan år 2000 Comviqs första "vanliga" kontantkort i min gamla 3310:a. Numera har jag dock en tjänstemobil som jag även får använda privat så jag använder därför kontantkortet väldigt lite. Men jag ringer över huvud taget inte speciellt mycket med mobilen. Har kvar det gamla kortet mest för att hålla "liv" i numret om jag av någon anledning inte längre skulle ha kvar tjänstemobilen.

Mitt kort har en ettårsgräns, precis som det var från första början:
"Du kan ringa med ditt kontantkort i 12 månader från första påtankningen och du kan ta emot samtal i 13 månader från första påtankningen. Varje gång ett nytt värdebevis tankas på förlängs giltighetstiden på samma sätt. Om kortet inte tankas på inom 13 månader blir det ogiltigt och kan inte aktiveras igen."

För Comviqs nyare varianter av kontantkort som t.ex. Kompis, Amigos m.fl. gäller dock:
"Om du inte har tankat på ditt kontantkort inom 30 dagar kommer du betala enligt prisplanen Bas."

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-02-28, 13:52
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Varför inte ha 2 mobiler, 1 med svensk nr och en med grekiskt.
Jag har sett att det börjar komma telefoner nu där man kan ha två olika SIM-kort i en mobil.
Det kan ju vara ett alternativ...

/kimmen
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-02-28, 14:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Gsm vs 3G i Grekland

Okey Kimmen! Det kommer det nog att bli ett Telenor-kort för min del. Det är det närmaste jag kan komma med hänsyn till mina önskemål om bra samtalspriser och krav på påtankning.

Jag har läst om de mobiltelefonerna med möjlighet till 2 simkort men jag gissar att de inte håller min prisklass på 500-700 kr, dessutom har jag inget behov av att ha ett svenskt kontantkort när jag befinner mig i Grekland.

Yanna
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT