Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-15, 08:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Minidator

Jag står i färd med att köpa en minidator (netbook). Batteritid, tangentbord och vikt är de saker jag prioriterar mest. Vill också kunna köra dvd på den - kan de flesta det numer, eller?

Förslag på vilken jag ska välja?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-15, 10:23
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Minidator

Jag var igång med att jämföra Notebooks i höstas och köpte efter långa och många jämförelser och beslutsångest en Lenovo S12 med skärm 12". Som alltid ställs man alltid inför frågan - "vad ska man ha den till, vad förväntar man sig och vilka prestanda kräver man".

Jag fick ofta höra och lika ofta läsa i tester att man aldrig ska förvänta sig liknande prestanda som en kraftfullare dator (bärbar som stationär) har. Mycket riktigt så märkte jag att min Lenovo S12 framför allt var långsammare då jag har tyngre grafikkrävande användning igång. Särskilt flera fönster öppna mot Internet.

Sedan verkar det som om benämningen "Netbook" gäller de som är upp till 10". Min Lenovo räknas som "Notebook" men jag tycker mig se att det finns 10" även i den "familjen".

Hur som helst slutade jag leta prestanda, priser, tester efter köpet men 2 andra Notebooks minns jag som ofta förekommande i positiva ordalag i testerna.

HP Mini 5101, 10" - har ej CD/DVD-enhet. Vikt 1,2 kg.
Samsung NC-20, 12", har ej CD/DVD-enhet. Vikt 1,52 kg.

Min Lenovo har inte heller CD/DVD, jag har för mig att i stort sett ingen av 10" eller 12" har plats rent fysiskt för en optisk enhet. De är för tunna helt enkelt.

Marknaden har ändrat sig oerhört mycket sen dess, andra modeller jag tittade på verkar vara av utgående modell. Jag använde nästan uteslutande Prisjakt där man har en helt suverän möjlighet att skapa egna listor för att jämföra specifikationer på mängder av sätt.



Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-17, 15:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Minidator

Tack Hasse. En Samsung har jag tittat på, känner någon som har en sån och har även sett att den fått bra resultat i tester.

Nog finns det väl fler här som har erfarenheter av minidatorer att dela med sig av?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-17, 16:25
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Minidator

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag står i färd med att köpa en minidator (netbook). Batteritid, tangentbord och vikt är de saker jag prioriterar mest. Vill också kunna köra dvd på den - kan de flesta det numer, eller?

Förslag på vilken jag ska välja?
Kan inte rekommendera någon eftersom jag inte tycker någon borde köpa en minipc men jag vill svara iaf eftersom jag blir lite förundrad. Du skriver att tangentbord är en av de saker du prioriterar. Mig veterligt finns det ingen minipc med rimligt stort tangentbord. Det ligger s.a.s i sakens natur.

Min erfarenhet från jobbet är att våra användare vill ha en "sån där lite, smidig pc" men sen dröjer det inte 5 sekunder innan de begär dockningsstation, extern skärm, mus och tangentbord eftersom det inte är rimligt att använda en minipc under mer än korta sekvenser...

Ha det bra!
Roger
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-17, 17:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Minidator

Jag har läst en del tester av minidatorer och enligt dem så skiljer sig tangentborden en hel del mellan dem, i bekvämlighet.

Syftet med en minidator är självfallet inte att ersätta min vanliga dator, som också är mitt huvudsakliga arbetsredskap, utan att ha som lagring av foton och minnesanteckningar, kommunikationsmedel med nära och kära samt tidsfördriv under en längre resa.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-17, 17:30
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Minidator

Okidoki, lycka till med ditt inköp .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT