Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-29, 17:53
molnis molnis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 2
Standard trafiken?

Hej!
Åker till Thassos för första gången i morgon. (Så är ju inte säkert att jag hinner få svar innan dess )

Har läst att många hyr bil/moped och åker runt. Hur är vägar/trafik på ön? Tidigare erfarenheter av grekland är att många bilister kör lite väl fort vilket känns lite skrämmande om vägen är smal och man har ett stup på ena sidan.

Någon som har lite erfarenhet av att köra runt på ön?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-29, 18:51
coanma coanma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sørlandet
Inlägg: 449
Standard Sv: trafiken?

Når vi var på Thassos leide vi moped. Det er fine veier så det er ikke noe problem å ta seg rundt. Vi synes Thassos var en flot øy for moped. Det er en vei rundt øya slik at man faktisk kan ta turen på en dag. Det er er mange fine strander , du ser de rundt hvert sving. Det er også koselig å ta en tur opp til de små landsbyer i fjellene. God tur
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-30, 17:16
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: trafiken?

Lite läskigt tyckte jag nog det var på serpentinvägarna ner till Golden beach. Nu åkte vi ju två på en vespa och att sitta bakpå är nog obehagligare när man inte är van . Annars är vägarna bra på ön. På västra sidan är vägen rakare och går inte lika högt upp som på östra. Utsikten när man rundar udden på väg till Skala Rachoni är underbar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-30, 17:21
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: trafiken?

Jag igen! Ville bara tillägga att trafiken är mycket intensivare på helgerna när fastlandsgrekerna kommer ut till ön. Då kan man ju undvika långtripper kanske. /K.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-03, 20:51
Leek70 Leek70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: trafiken?

Citat:
Ursprungligen postat av molnis Visa inlägg
Hej!
Åker till Thassos för första gången i morgon. (Så är ju inte säkert att jag hinner få svar innan dess )

Har läst att många hyr bil/moped och åker runt. Hur är vägar/trafik på ön? Tidigare erfarenheter av grekland är att många bilister kör lite väl fort vilket känns lite skrämmande om vägen är smal och man har ett stup på ena sidan.

Någon som har lite erfarenhet av att köra runt på ön?

Hej

Vi hyrde moppe i 12 dagar, och enligt min uppfattning så visade 99,9% av övriga trafikanter väldigt stor hänsysn. jag och min man hade iofs, var sitt barn på moppen, men det var inga problem för oss. Vi åkte inte hela ön runt, men det var inga större djup där vi åkte. Från Limenas- Aliki samt ner mot Limineras från Limenas.

Ut och kör, och lycka till!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT