Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-05, 15:57
Baloos avatar
Baloo Baloo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 13
Standard Prisläget på kläder mm

Hej,

Åker i nästa vecka på en liten tripp till Grekland igen efter några års Hellas-torka. Ett par dagar kommer att spenderas i Aten och den här gången åker tillsammans med tre tjejer varav två är i tonåren och vääääldigt klädintresserade. Jag fick frågan av en av dem om prisläget på (märkes)kläder i Aten jämfört med Sverige och var man bäst shoppar dessa kläder? Jag brukar ha fokus på annat håll så jag svarade att jag inte hade en aning. Någon här vet säkert och kan säkert hjälpa mig att hjälpa dem? :-)
Tack på förhand!

Senast redigerad av Baloo den 2013-06-05 klockan 16:01. Anledning: Förtydligade rubriken
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-05, 16:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Länge sen jag shoppade i Aten men Kolonaki lär enligt vad jag hört fortfarande ha lite mer exklusiva affärer med märkeskläder http://www.greece-athens.com/place.php?place_id=11 Har du aldrig varit där är den här länken kanske användbar.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-05, 16:40
Baloos avatar
Baloo Baloo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Tack för svar. Det är nog inte "dyra" märkeskläder de jagar utan snarare "tonårsmärken" som Abercrombie & Fitch, Hollister, etc. Billigare eller dyrare än Sverige?
Ermou Street nämns på några ställen som hyffsat billigt område att handla kläder i?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-05, 18:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Citat:
Ursprungligen postat av Baloo Visa inlägg
Ermou Street nämns på några ställen som hyffsat billigt område att handla kläder i?
Längs Ermou finns ett enormt utbud av affärer, så där har de definitivt möjligheter att hitta något.

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-05, 19:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Jeg har ikke idé om "tenåringsmerker", men generelt er ikke klær særlig rimeligere i Athen/Hellas enn i Norge, iallfall.

Ermou er nevnt. Der er det nesten bare store kjedebutikker og (mer eller mindre) eksklusive merker i lykkelig samliv, men jentene dine finner nok noe der, vil jeg anta.

Eller dere kan ta metroen opp til "The Mall", her er liste over butikkene der:
http://www.themallathens.gr/index.ph...d=15&Itemid=35

Det finnes også et kjøpesenter nede i sentrum, ikke langt fra parlamentet. Det heter Attica City Link og er veldig up-marked, litt som Kolonaki:
http://www.atticadps.gr/index.php?op...102&Itemid=125

Et bra sted å shoppe klær, men kanskje ikke de aller hippeste merkene (men hva vet jeg?), er i gaten Patission (som også kalles 28. Oktovrion), som går fra Omonia, opp til det arkelogiske museet og videre nordover. Det er stort sett etter museet at man finner butikkene, både frittstående butikker, kjeder som Zara og Marks & Spencer, et digert Hondos Center som selger masse klær - også merkeklær etc.
Dette, sier athenerne selv, er et rimeligere område å handle i enn Ermou og kjøpesentrene, fordi at bl.a. husleien er rimeligere og de ikke har besøk av rike turister (eller rike athenere).

Dere kan ta buss hvis det blir for langt å gå tilbake, de går hele tiden ned til sentrum.
(Hvis dere ikke har tatt buss i Athen før, kjøp billett i en periptero/kiosk før dere går på bussen, og stemple den på bussen.)

Vil bare nevne at et stykke oppi Patission kan man svinge til høyre (om man går nordover) og til bydelen Kypseli, som er et eventyr i seg selv. Her er det rotekte gresk, og den brede gaten Fokionos Negri har park i midten og er kranset av barer, kafeer og tavernaer. Det blir ikke skikkelig Athen-tur på meg før jeg tar en lunsj eller middag der!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-10, 11:36
Baloos avatar
Baloo Baloo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 13
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Tack för svar!
Personligen hoppas jag slippa få användning för dessa nya kunskaper men bra att ha i bakfickan om det skulle behövas.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-10, 12:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

På tal om Ermou...när vi bodde i Aten på 60-talet var vi tämligen lusfattiga. Jag svor på att jag inte skulle promenera på Ermou förrän jag hade tillräckligt mycket pengar att kunna gå in i vilken affär som helst och handla utan att titta på prislappen.

Der säger sig självt att jag inte uppsökt Ermou än...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-14, 06:45
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Runt Omonia Plaka och Monasteraki finns mycket affärer där det är billigt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-14, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Runt Omonia Plaka och Monasteraki finns mycket affärer där det är billigt.
Till Omonia skulle jag då inte ta med några svenska tonårstjejer.

Eva

P.S Jag ser att Matt Barret´s har en uppdaterad guide om Athen men jag har inte hunnit läsa den. Det han skriver brukar vara användbart.

Senast redigerad av Eva L den 2013-06-14 klockan 09:05.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-14, 17:27
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Ja då får man vara utan. Fattar inte vad det skulle vara för problem att handla där. Mycket billiga stora affärer finns där. Naturligtvis så har dom öppet under dagtid Man behöver ju inte besöka stället under kvällstid om man är byxis eller hur? Som vilken storstad som helst.

Senast redigerad av Greekfamily den 2013-06-14 klockan 18:06.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-14, 18:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Jag ser inte heller några problem med Omonia dagtid. Massor av folk, men det gäller det mesta av centrala Aten. Farligt är det inte. Inte farligare än Sergels Torg.

Karin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-14, 18:56
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Sant så jag fattar inte när man kommer med ett inlägg att direkt man nämner Omonia så blir det kommentarer direkt. Men jag tror det är mycket folk som lever sina skyddad boenden både här och i Sverige. Folk som lever i sina trygga boenden utanför städerna. Jag har kört lastbil Europa så som Serbien Albanien mm Jag har kört Taxi nattetid och man har hamnat med kunder på det mest otroliga ställen så man är van och inte så rädd att röra sej. Fasen folk i Skandinaviska kyrkan är också där och handlar och har aldrig hört att dom är skiträdda så. Dom får väl skaffa sej livvakter då
Sama när det gäller kött mm så har vi hittat det för 2.50-4 euro kilot efter Athenas Street så det finns mycket billigt där att hämta om man nu vågar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-14, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Omonia på dagtid upplever jag som hur säker som helst. Så säker man nu kan vara i en miljonstad
Vi har varit där på kvällar också ,då vi bott några ggr i närheten, men även om det inte är jättemysigt så har jag aldrig känt mig "hotad" på något sätt.
Sista gången vi var nära Omonia och vid Omoniaplatsen var dec 2011. Åker gärna dit igen....

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-06-14, 20:53
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Jag reagerade bara på ett inlägg om att man inte kan åka dit för att handla med tonårsbarn vilket jag tyckte verkade lite löjligt. Ska man gå omkring och vara rädd hela tiden så får man väl låsa in sej och kasta nyckel. Ja menar saker kan hända var som helst. I Göteborg där jag körde taxi så träffade jag unga tjejer som åkt med ett stort taxibolag och vart utsatt för våldtäkt mm och folk som blir nedslagea för en sigg mm så det kan hända saker överallt om oturen är framme. Man behöver ju inte uppsöka klientelen man är väl där för att handla och shoppa.
En gång hände det att en invandrare försökte lura av mej 100 euro men han gjorde bara ett försök sen började han ropa på polis och ha ha dom kom men när jag förklarat vad det gällde så klappade dom mej på axeln och gick. Och ja han mådde inte så bra senare så han lärde sej en läxa.

Senast redigerad av Greekfamily den 2013-06-14 klockan 21:00.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-06-14, 21:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

[quote=Greekfamily; sen började han ropa på polis och ha ha dom kom men när jag förklarat vad det gällde så klappade dom mej på axeln och gick. Och ja han mådde inte så bra senare så han lärde sej en läxa. [/quote]

Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-06-14, 21:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
en invandrare
Och numera är det ni som är invandrare. Så det kan bli...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-06-14, 23:23
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Prisläget på kläder mm

Ja kan du tänka dej! Men inte rädd alla fall! Man måste försvara sej och det som är rätt och inte låta folk trampa på en när sådant händer.

Senast redigerad av Greekfamily den 2013-06-14 klockan 23:29.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT