Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-15, 08:58
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard transfertid:flygplatsen-pireus

Hej!
Hur mycket tid behöver man ha från landning på flygplatsen till båtavgång???

Flyget vi tittat på ankommer 14.30 i Aten (från Italien) och färjan vi behöver åka med går 17.30.
Torsdagar går båtarna så tidigt!!

Låter som lite tid eftersom jag läst att bussen till Pireus tar 90 minuter (kan inte minnas att det tog så lång tid, men d var längesedan nu...)


Vi vill till Sifnos men tänkte att Paros eller Syros verkar lättare att ta sig till i slutet av Juni o sedan ta sig vidare till Sifnos...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-15, 09:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Det är lugnt. Den tid du anger, 1 tim 30 minuer är baserad på rusningstrafik. Ofta går färden på 55 minuter.

Arne och Birgitta

Paleochora direkt med 33 grader och strålande sol parat med vindstilla hav
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-15, 09:37
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Tack för ert svar!!!
(Min sambo menade att d nog borde gå...jag är dock den ängslige i familjen....)

Det låter härligt, sol o vindstilla!
Ha en underbar dag!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-15, 10:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Ja, och skulle ni hamna i tidsnöd, vilket ni ej kommer att göra, då finns ju alltid taxialternativet alternativt tunnelbanan. Förvisso dyrare, men tidsbesparande.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-15, 11:05
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Hvor skal dere? Er Rafina et alternativ? Mange tenker ikke på at det går ferger derifra...transfer er kortere dit
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-15, 18:35
Solkatt Solkatt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 37
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Jag tittade på Rafina, men denna dag går catamaranen redan 15:30 till Paros. Så d blir nog lite stressigt.Dessutom åker jag nog hellre de stora färjorna som inte gungar på samma sätt....

Jag vill till Sifnos (övriga familjen litar visst på mig här) o tänkte att vi kanske kunde åka till Syros eller Paros i någon dag tills en passande färja kommer....Sedan vidare till Serifos...det är planen....


Flyget är iallafall bokat nu!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-15, 18:44
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Dette fant jeg på nettsiden til Ferries in Greece. Og siden jeg er akkurat som deg når jeg er ute og reiser, engstelig for ikke å rekke ting, hadde jeg jammen spandert på meg en taxi for å få en fin start på reisen:

By taxi: There are taxi queues outside all gates of the airport. A taxi ride from the airport to Piraeus port will normally take 40-60 min the most, depending on the traffic. The taxi fare (indicative) from Athens airport to the port of Piraeus is 50 euros in day time and 65 euros in night time (24:00-05:00).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-25, 23:01
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: transfertid:flygplatsen-pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Solkatt Visa inlägg
Jag tittade på Rafina, men denna dag går catamaranen redan 15:30 till Paros. Så d blir nog lite stressigt.Dessutom åker jag nog hellre de stora färjorna som inte gungar på samma sätt....

Jag vill till Sifnos (övriga familjen litar visst på mig här) o tänkte att vi kanske kunde åka till Syros eller Paros i någon dag tills en passande färja kommer....Sedan vidare till Serifos...det är planen....


Flyget är iallafall bokat nu!!
Blanda inte in Paros mellan Sifnos och Serifos. Börja på Sifnos, sedan Serifos, sedan eventuellt då Syros och slutligen Paros. Detta bara med tanke på hur båtar kan tänkas gå, men nu då jag skriver kommer jag på att det kanske inte är så enkelt att ta sej mellan Syros och Paros. Mellan Serifos, Sifnos och Paros går det färja två gånger per vecka. Ett alternativ kan alltså vara Syros, Serifos (om det går färja där), Sifnos och slutligen Paros. Men egentligen är det lättast att ta västra kykladerna ett år och östra kykladerna ett annat år, i väst finns ju också Milos och i öst finns också Naxos och Ios och Små Kykladerna.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT