Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-26, 03:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Varning!

Mina Brandväggar fick just spader. Något som påstår sig vara en uppdatering till Google Earth försöker få kontakt med min dator. Och jag har ingen automatisk uppdatering av den! Det sköter jag själv...

Allt blinkar rött här och säger att det är ett "hi-jack" försök. Det måste inte betyda att det är så. Jag har skruvat till mina brandväggar ordentligt, men formuleringen i meddelandet gör att jag blir starkt misstänksam.

Var väldigt försiktiga med detta om det dyker upp på skärmen.

Jag kan ha helt fel, men jag är hellre "safe then sorry"...

Kollade just en logg i Sygate-brandvägg och den påstår att försöket var "critical..." Och det är högt på skalan och inte så vanligt... Men som sagt. Det BEHÖVER inte innebära att det är något fel... Det är en fråga om hur brandväggen tolkar det som kommer in... Men Sygate fångade både IP-adress och MAC-adress plus den "remote host" det kom ifrån, och den verkar inte ha något som helst att göra med Google... Vad jag kan förstå.

Men. Det behöver inte innebära att det är fel... Outgrundliga äro Internets vägar...

Jag skriker Varg. Men det kan vara en Dvärgpudel också...!

Men då kan jag även passa på att tipsa om ett par nya bra gratis pgm.

1. Advanced System Care. Kollar efter virus och lite annat. Har dessutom funktion för att "trimma" systemet. Reparera genvägar osv... Första gången jag körde pgmet ville det ta bort 3 GIG (!) från disken!!! Lite svettigt... Men eftersom jag har backuper så tänkte jag: OK. What the hell... Och datorn har fungerat perfekt efter det ändå... Jag har kört det i över 9 månader och det verkar helt stabilt och OK.

2. IObit Security 360. Kommer från samma leverantör. Lite mer avancerat scanningspgm. Verkar helt OK också. Fungera nog som AdAware ungefär.

Ett pgm jag avinstallerat eftersom senaste versionen höll på att sänka min dator totalt... Ni som fortfarande kör "aniversery" versionen (eller vad den hette...?) av AdAw, fortsätt med det. Tanka INTE hem den nya versionen.... Ni får troligtvis bara problem med den. I mitt fall tyngde den min dator så den gick på knappt halvfart! Om det berodde på att AdAw var för tungt eller om det fanns en konflikt med något annat pgm vet jag inte. Men jag tog bort det. Och jag klarar mig utmärkt utan det...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-26, 10:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Varning!

Brandväggarna får spader - allt blinkar rött - ett hi-jack - skruva till brandväggarna - remote host - skriker varg - dvärgpudel ...

Håller tummarna för att det bara är en liten dvärgpudel

Trevlig helg! Lilla sjöborren
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-28, 18:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Varning!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Håller tummarna för att det bara är en liten dvärgpudel
Nä, det verkar inte vara så... Jag var inne på Google Earth igår just för att kolla, och inte fanns det någon uppdatering där...!

Så det var nog ett äkta hi-jack försök! Som dolde sig bakom Googles namn. Tur att Brandväggarna reagerade för de menade att det var ett riktigt elakt script som någon försökte skicka på mig.

Så klarade jag mig den här gången...

Så jag fortsätter uppmana till försiktighet om ni får uppdateringar som sägs komma från Google.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-28, 19:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Varning!

Tack för varningen! Ska vara uppmärksam!
Katitzi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT