Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-26, 15:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Comviq Surf??

Inför kommande sommar har jag för avsikt att kunna etablera internetconnection även när jag/vi befinner oss ute vid stugan på skäret.
Därstädes finnes ej en skymt av vare sig telefonjack eller fiberkabel.

Jag har nu varseblivit att Comviq har ett erbjudande om mobilt internet.
Någon som har erfarenhet av detta?

Grundpriset är 399 Sek (engångsavgift). Så finnes trenne tillval.
1 Dagssurf, 29 Sek/dag och max 0,5 GB
2 Veckosurf, 89 Sek och max 1 GB
3 Månadssurf 249 Sek och max 5 GB

Det förefaller mig som en rimlig kostnad att satsa på trenne månader a 249 Sek/månad, men frågan som då sig inställer är; Fem GB?? Hur mycket surf är det??
Här hemma har vi ett abonnemang via Umnets fiberkabel a 10 GB upp och ned samt obegränsad användning. Jag har ingen aning om hur mycket man förbrukar vid normal surf..

Någon som har erfarenhet??


Arne

Med förhoppning om laptop även på skäret...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-26, 17:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Comviq Surf??

För mobilt bredband hos Telia betalar jag 149 kr/månad för obegränsad trafik. Ingen grundavgift och modemet ingick vid beställning.

Det är ett bonuspris eftersom jag har alla abonnemang hos Telia, men även deras vanliga priser verkar mer prisvärda än Comviqs, till exempel 125 kr/mån för 10 Gb trafik, utan grundavgift. (Dessutom ingår gratis usb-modem, e-post med 5 valfria adresser, gratis lagring, virusskydd och brandvägg.)

Det lär finnas billigare abonnemang också, hos andra bolag, men det viktigaste är ju att de har täckning där man vill surfa, och det har väl de flesta inte på skäret antar jag.

Enligt senaste fakturan surfade yngste sonen (som har modemet i höst) strax över 29 Gb på 1 mån 20 dagar. Han är ingen storsurfare, men sitter gissningsvis ca 1 timme per dag med internetbaserade spel.

Senast redigerad av Elisabet den 2009-11-26 klockan 17:56.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-26, 18:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Comviq Surf??

Pratar vi bara om vanlig surfning, så är 5 Gb mer än väl. Det lär räcka, såvida du inte börjar ladda ned en masssa filmer etc.
Sen är ju frågan hur det är med täckningen ute på skäret?

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-26, 18:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Comviq Surf??

Täckningen på Skäret är faktiskt utmärkt. Comviq nyttjar Telias nät.

Men till Elisabet, ett abonnemang hos Telia kan man ej ta för tre månader, det minsta är 12 månader, och då faller hela konceptet. Vi ska ju bara nyttja nätaaccessen under tre sommarmånader. Det är av just den anledningen vi sneglar mot Comviqs system.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-26, 20:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Comviq Surf??

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
ett abonnemang hos Telia kan man ej ta för tre månader, det minsta är 12 månader, och då faller hela konceptet. Vi ska ju bara nyttja nätaaccessen under tre sommarmånader. Det är av just den anledningen vi sneglar mot Comviqs system.
Aha, det tänkte jag inte på. Jag använder inte själv mitt mobila bredband regelbundet utan mest när jag är på resande fot (utom i höst när sonen har det) men tycker det är jättebra att inte behöva skaffa nytt när jag behöver det.

Telia har ett liknande erbjudande som Comviq, men det är några tior dyrare för månadsabonnemang. Och nog tror att de även har abonnemang som inte är tidsbundna. Fast när jag tänker efter så gäller det nog inte vid nytecknade utan det är ett erbjudande man får så småningom.

Citat:
Comviq nyttjar Telias nät.
Gör de? Jag trodde de bara kör på sin ägare, Tele2:s nät. Har Telia och Tele2 något samarbete just där då? På många andra platser i norra Sveriges ytterområden har ju Comviq ingen täckning där Telia har det.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-26, 22:24
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Comviq Surf??

Hej Igen,

Mobilt bredband hos Tele2? Tja priset är väl inte så hutlöst, men gränsen på 5 GB tycker jag är snål. tänk på att inte bara "surfen" hamnar i potten, utan även mail, uppdateringar av antivirus och alla andra tjänster som nyttjar nätet tillkommer. I mitt fall så räcker 5 GB c:a 1,5 till 2veckor. 5 veckor om ingen är hemma och maskinerna sköter sig själva.

Konkurrenten 3 har kontantkort även de, och de har bra täckning på de mest konstiga ställen. Dock vet jag inget om ditt specifika skär Arne, men 3 torde ha täckning även där.

mitt råd är följande: vänta tills sommaren närmar sig, då torde det finnas erbjudanden som riktar sig till semestersurfare.

Och innan någon frågar eller undrar, Nej jag är inte affilierad till 3, telenor, tele2 eller annan operatör.

/Grimm, som längtar till sommaren, 6 veckor utan datorer eller annat skräp!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-27, 09:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Comviq Surf??

Grimm Norrlands glesbygd är en vit karta vad gäller täckning för många mobiloperatörer. Söderut ser det annorlunda ut men för den som befinner sig i norrlands skogar säger jag bara Telia.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-27, 23:38
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Comviq Surf??

Hej,

Som före detta boende i både Umeå, hörnefors och andra "små" ställen såsom Boliden och Skellefteå med frekventa resor däremellan så är jag väl införstådd med hur det är med täckningen i det som slarvigt kallas "norrland", men som jag förstått det hela så gällde frågan om det skulle fungera vid kusten, och där är täckningen förhållandevis god för de flesta operatörer. Och om det inte gäller kusten så håller jag med om att Telia fungerar bra, och ibland är den enda operatör som fungerar. Det har sina randiga skäl o rutiga orsaker som vi inte skall gå in på här.
Telia har en förhållandevis god täckning, men de är inte "bäst", det var ett tag sedan de låg på "topp-tre" med avseende på täckning och driftsäkerhet.

Arne: Ett litet tips:
Om du är osäker på täckningen på skäret, låna en mobil, eller USIM-kort, av en bekant som har den operatör du gillar och kolla om du har god täckning ute på skäret. Det är ett billigt och relativt enkelt sätt att kolla täckningen på.
Alternativt så kan du ordna en fest på skäret för dig och dina vänner, och fråga vem som har flest "pinnar"

Vad det gäller ägarskap av nät, så var det ju en skönhetstävlan om licenser för 3G-trafik, och om jag inte missminner mig alldeles så förlorade Telia den tävlingen, d.v.s. de fick inget tillstånd. Detta innebar att Telia var tvungna att liera sig med en partner för att få köra 3G. Denna partner kan nog ha varit Tele2, men jag är inte säker. I princip så finns det 3 licenser på 4 operatörer plus ett antal MVNO:er.
Det som fungerar bäst i skogen är Telia 2G, dvs GSM. Och i GSM talar vi inte om mobilt bredband utan där talar vi om "bärbart modem" med hastigheter långt under de som gäller för mobilt bredband.

/Grimm, som fortfarande inte är knuten till någon operatör, men som arbetat med några av dem

Senast redigerad av grimm den 2009-11-27 klockan 23:43. Anledning: glömde att ge ett tips...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-28, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Comviq Surf??

Ja Norrland tillhör det område vi pratar om som förövrigt är väldigt vidsträckt vad du menar med slarvigt kallas Norrland vet jag inte. Jag har heller ingen aning om vilka mobiloperatörer som fungerar ute på skäret men min mobiltelefon fungerar då utmärkt där. Även på det yttre skäret där Arne bor. Jag tänkte mest på det du skrev om någon operatör som fungerade på de mest konstiga ställen och tänkte genast att det kan då inte gälla norrland. Kanske är förhållandena annorlunda nu än tidigare och eftersom du verkar vara kunnig på området och har yrkeserfarenhet därifrån så viker jag mig direkt.

Sist jag var i skogen inte långt från Umeå fungerade bara min teliaoperatör. De i sällskapet som hade någon annan som de ringer med hade ingen täckning alls. För att inte tala om det område där jag är född i norrbottens inland. Inte går det att ringa med vem som helst där. Postivt om det förbättrats sen i sommar.

Eva

P.S Jag jobbar inte på Telia och har inga andra jävsförhållanden med bolaget.

Senast redigerad av Eva L den 2009-11-28 klockan 09:28. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-28, 22:34
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Comviq Surf??

Hej!
Jag har i övrigt inga riktiga åsikter i denna fråga men ett tillrättaläggande vill jag åtminstone göra.
Telia kör i Tele2:s nät då det gäller 3G eftersom Telia inte har något eget 3G-nät. Detta betyderi klartext att Comviq har täckning där Telia har 3G-täckning. Sedan är det ju så att om man ringer med Telia så kan man ha täckning ävenom inte Tele2 har det, då använder man Telias 2G-nät som har en betydligt bättre täckning här ute på vischan än vad 3G har.
Ytterligare ett alternativ kan vara att använda IceNet som använder den gamla NMT450 frekvensen men har skrämt upp farten rejält i den. Jag har ingen direkt uppfattning om hur de fungerar men jag har hört lite reklam om dem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-02, 08:48
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Comviq Surf??

Hej Arne Såg detta inlägg lite sent.Tänkte på din Vårresa till Kreta,Här på Kreta har jag kört Vodafone mobilt bredband kostnad 22 Euro f 30 tim/mån. ingen bindn.tid 1 mån uppsägning obegr datamängd.( 2 euro/tim.om över 30 tim). Modem tillkommer men om du har ett fr Sverige så funkar det att stoppa in SIM kortet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT