Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-08, 16:52
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Testa Thassos???

Hej!
Jag har läst ganska mycket om Thassos på forumet och blir ganska sugen på att åka dit... Om jag nu skall göra det... Vilken ort rekomenderas? Finns det sandstrand? Ja helt enkelt så vill jag ha alla nyttiga och trevliga tips!!!

MVH
Klick i HBG
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-09, 08:54
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej. Skala potamias har underbar sandstrand. Det är en liten, mysig ort som har allt man behöver tycker jag. Vackert och grönt. När vi var där var vädret lite upp och ner, regn några dagar, åska någon dag men i stort sett soligt och skönt.

/Ulrika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-09, 12:52
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej!
ÖVERALLT på Thassos finns det fina sandstränder. Titta på tidigare inlägg! Där har man berättat redan ganska mycket om denna ö.
Hoppas att du hittar alla slags info!
Eija
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-14, 17:01
Pandizzs avatar
Pandizz Pandizz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 14
Standard Sv: Testa Thassos???

Här är en som ska testa Thassos i alla fall, på onsdag bär det av !
Ska bo på ett lägenhetshotell med namn Emerald/a är det någon som har bott där? Och sist men inte minst är backen så hemsk som man läst?
Ha det gott!
Anki
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-14, 17:57
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej Anki!
Tyvärr kan jag inte svara exakt på din fråga, men du har säkert tittat på Emeralds websidor!

Det är svårt för mig att tänka att situationen vore så hemsk. Jag har nog vandrat många gånger på Golden Beach (Chrissi Amoudia) område och säkert finns det höga kullar där. Hotellet syns ligga där oppe ovanför byn med en särskilt fin utsikt. Hoppas att ni inte har små barn med!
Ha en kul semester på Thassos!
Eija

Senast redigerad av Zanét den 2008-06-14 klockan 20:15. Anledning: Borttag av otillåten hotellänk. Se f ö FAQ
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-14, 19:23
Pandizzs avatar
Pandizz Pandizz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 14
Standard Sv: Testa Thassos???

Tack för svar. Har du några bra restauranger att rekommendera?
Mvh Anki
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-14, 21:13
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej. Jag har inte bott på Emerald, men min syster bodde där 2006 och var helnöjd. Backen är nog inte så hemsk. Finns många bra restauranger, men jag tror de flesta finns i Skala potamia som ni kan gå till, tar inte lång stund. Vi bodde i Skala p och gick till Golden beach ett par gånger via stranden. Ha en bra semester.

/Ulrika
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-14, 21:33
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Testa Thassos???

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Hej!
Jag har läst ganska mycket om Thassos på forumet och blir ganska sugen på att åka dit... Om jag nu skall göra det... Vilken ort rekomenderas? Finns det sandstrand? Ja helt enkelt så vill jag ha alla nyttiga och trevliga tips!!!
aggar
MVH
Klick i HBG
Thassos är en pärla. Jag rekommenderar Limenaria för att där är så trevligt och personligt, men byn Panagia ovanför s.k."Golden Beach" är fantastisk.
Då vi bott i Limenaria har vi alltid lagt ett par dagar där i Panagia. Friskt vatten från bergen, fin utsikt över havet och svalt.
Ja, Thassos Inn och Katerinas Taverna nere vid torget och ett par kafenion.....vad mer kan man begära.

Fråga gärna // JoLo
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-15, 12:32
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Testa Thassos???

Jeg vil også rekomendera Limenaria.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-15, 18:26
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej igen Anki!
När du går via stranden från Golden Beach till Skala Potamia (du kan gå barfota om du vill!, 2-3 km), hittar du många trevliga tavernor vid stranden. Jag har ätit bara i Magic Coast, jemista = fyllda tomater och paprikor var härliga och i familjetaverna Alkióni, lite längre vid landsvägen, (god fisk), men du ska hitta dina favoriter säkert där. Jag reser med så låg budget att jag ska laga mat oftast själv !
mvh/Eija
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-15, 19:55
Pandizzs avatar
Pandizz Pandizz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 14
Standard Sv: Testa Thassos???

Tack för svar! Vi ser verkligen fram emot att resa till ett nytt ställe som Thassos blir för oss!
Ha en bra sommar!
/Anki
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-16, 02:53
blixt64 blixt64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 1
Standard Sv: Testa Thassos???

Citat:
Ursprungligen postat av Pandizz Visa inlägg
Här är en som ska testa Thassos i alla fall, på onsdag bär det av !
Ska bo på ett lägenhetshotell med namn Emerald/a är det någon som har bott där? Och sist men inte minst är backen så hemsk som man läst?
Ha det gott!
Anki
Hej, jag bodde på Emerald 2006 och i mitt tycke är backen seg och brant att ta sig uppför, men som kompensation för det så har man en bedårande utsikt
Jag kom för övrigt hem igår från ytterligare en härlig vecka på Thassos, men bodde nu på Afrodoti, Golden Beach.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-06-23, 19:31
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Testa Thassos???

Gör det!!! Testa Thassos.
Det blev en trevlig bekantskap. Jag var MYCKET fascinerad av all marmor som fanns överallt. På trottoarer, som vägbeläggning mm. Kikade in på en "fabrik" där de skivade och putsade marmor men även i ett marmorbrott. När vi var ute på "tur" med mc körde vi efter en marmordammig väg och hamnade vid en liten strand full av rundslipade vita marmorstenar. Jo ni läser nog rätt att jag blev marmor-förförd.
För övrigt är det annorlunda med en ö där det växer tall-kaktus-olivträd bredvid varandra.
Stränder hittar man överallt, kör bara ner (eller promenera) efter någon grusväg så hamnar man oftast vid en strand där det finns gott om plats, ja rent av enskildhet.
Grusvägar och stigar att promenera efter hittar man hela tiden, både ut från byar men även kring Limenas där vi bodde.
De flesta byar har sin charm, Prinos med sin måndagsmarknad, Maries med promenadavstånd till öns enda sjö
(pöl i vårt tycke men dock en trevlig 20 min promenad) och god lunch på Irenes charmiga ute-resturang bland träd.
Men Skala Marion blev favvisen med den genuina hamnen. Dit åkte vi flera gånger, satt och åt samtidigt som vi tittade på det dagliga livet som pågick hela tiden. En levande by.
Ja mycket mer finns att berätta från en underbar 2-veckors resa till denna gröna ö som var lätt att ta sig runt med mc och där männsikor är vänliga och gärna hjälper till om man kört fel.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-06-23, 20:11
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Testa Thassos???

Tack för en trevlig beskrivning av Thassos oliv! Vi åker dit på söndag och det ska bli jättehärligt! Ser fram mot resan mer och mer ju mer jag läser om ön. 5 dagar kvar!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-06-24, 18:24
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Testa Thassos???

"som var lätt att ta sig runt med mc och där männsikor är vänliga och gärna hjälper till om man kört fel."

Hvor klarte du å kjøre fel?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-06-24, 19:23
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 33
Standard Sv: Testa Thassos???

Ja du Bennyboy. Du har helt rätt, haha, det var svårt att köra fel. Menade nog mera att mäniskorna är så vänliga om man frågar efter något så där i allmänhet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-06-25, 12:30
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Testa Thassos???

Ang. MC

Blev lite förvånad när det Skala Potamias helt plötsligt invaderades av motorcyklister, ca. 200 st

Frågade hotellreceptionisten vad som stod på...

- Big MC-meeting on Thassos this weekend. 12000 people.

Och sedan tillägget:

- Only 10 people have died so far, 5 today only. But it's a race later tonight.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-06-25, 13:02
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Testa Thassos???

Det var det svaret jeg håpet på, hvis ikke hadde du vært den første jeg hadde hørt om som hadde klart å kjøre feil
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-06-25, 20:57
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Testa Thassos???

Hej och tack för all information... Jag kommer att fundera vidare...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT