Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-22, 13:31
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Skala Potamias

Hejsan,

Nysnö och minusgrader gör att jag längtar till Juni mer än någonsin.

Har förstått att inte så många svenskar åker till Thassos, än så länge iaf...
Detta märks även här på forumet, det blir väldigt ostrukturerat och är svårt att hitta information så jag tänkte att vi kunde försöka samla all info om just Skala Potamias och Golden Beach här.

Själv ska jag dit i början av juni tilsammans med min sambo och två par till. Vi ska bo på Hotell Miramare så all info om hotellet mottages tacksamt.

Tipsa även gärna om:

Restauranger: Vilka är bäst / vilka ska vi hålla oss borta ifrån.
Utflykter
Favoritstränder

Finns det bankomat, internet osv...

Efter lite amatörspaningar på nätet får jag känslan av att SP befolkas av tyska turister medans GB befolkas av engelska turister. Rätt eller fel?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-24, 11:11
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Skala Potamias

Hej. Vi var i SkalaPotamias juni 2006 och var mkt nöjda. Det finns en bankomat i SP. Det finns även internetcaféer. Jag minns inte namnen på alla tavernor vi besökte men vi var inte missnöjd med en enda under våra 14 dagar. Thassos är en otroligt vacker och grön ö, många bilder blev det!

/Ulrika
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-24, 12:53
Monchi Monchi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 17
Standard Sv: Skala Potamias

Det finns en strand på östkusten som är värd att besöka. Den heter Paradise beach och är väldigt fin.
Det är en slingrig väg ner till stranden.
Sanden är finkornig och det är väldigt långgrunt.

En av de bästa stränder i Grekland enligt min mening.

Mvh Monchi.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-24, 17:36
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Skala Potamias

Citat:
Ursprungligen postat av Monchi Visa inlägg
Det finns en strand på östkusten som är värd att besöka. Den heter Paradise beach och är väldigt fin.
Det är en slingrig väg ner till stranden.
Sanden är finkornig och det är väldigt långgrunt.

En av de bästa stränder i Grekland enligt min mening.

Mvh Monchi.
Hmmm... Blev intresserad och googlade. Den verkar beskrivas som en nudiststrand. Inget du märkte av?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-24, 18:44
Monchi Monchi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 17
Standard Sv: Skala Potamias

Jag var där för sex år sedan och då endast en gång.
Den gången såg jag inga nudister, men det kan ha ändrats sedan dess.

Eller så kanske jag får öppna ögonen nästa gång.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-25, 14:03
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Skala Potamias

Hej!
Jag har varit på Paradissos, men i början av juni, just ingen turisttid då! Stranden är härlig med fin sand och kristallklart vatten, omgiven av tjock skog. Nackbadet ligger i södra ändan, jag har sett nog inga nudister där, men säkert finns det såna senare på sommaren. I juli/augusti är det mycket livligt och tätt där, är jag säker på! Man måste ju ha en bil eller fara med bus dit, då stranden ligger ju över 20 km från Limenas, ca 6 km från Golden Beach, varifrån jag gick till fots till Paradissos på asfaltvägen (rekommenderar inte !)

mvh/Eija
PS. Nu minns jag att det regnade hemskt häftigt en hel timme när jag var där. Därför var det inte så lockande att springa in i det kalla havet!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-28, 15:37
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skala Potamias

Paradise är naturiststrad på norra delen och textil på södra.
När vi var där 2006 så blev det rätt stora dyningar men stranden är långgrund så det går bra att bada ändå även om man som jag inte tycker om alltför stora vågor.

På södra sidan av ön finns det flera strandremsor där det går bra att bada med kläder på.

Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-29, 09:42
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Skala Potamias

Hej Carina!
Du har säkert rätt med naturiststranden. Jag läste bara i min annars mycket pålitliga resehandbok av Michael Müller Verlag Thassos & Samothraki, att nackbadet ligger på SÖDRA delen av stranden. Jag själv såg ju där inget folk när jag vandrade på stranden i regnen!
Men ön har ju fina stränder överallt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 14:48
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Skala Potamias

Rob Roc sammanfattar Skala Potamias, 8-15 juni:

Bankomat - Check

Tavernor/restauranger - Alla jag besökte höll god standard. Den som stack ut mest var, märkligt nog, en pizzeria som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.

Stranden - Gott om plats, härlig sandstrand. Långgrunt och klart vatten med sandbotten. Trevlig nybörjarsnorkling kring "hamnen".

Priser - Billigare än Kreta och Zakynthos som jag besökt innan. Dyraste rätterna på menyerna (bortsett från färsk fisk som var ganska dyrt) kostade runt €10.

Språk - Här var det värre med engelskan. Anar att tyska hade funkat bättre men det kan inte jag. Jobbigast var att dom (grekerna) inte säger till när dom inte förstår. Ex. beställde en Irish Coffe och fick en Iced coffe, påtalar detta och får ut något som påminner om Irish coffe men som fortfarande innehåller is.

Utflykt - Enda gången jag lämnade SP var när vi åkte med på "Apollos" båttur. Såg att man kunde beställa exakt samma tur själv €10 billigare.
Båtturen var varken bra eller dåligt. Kul att göra något annat en dag, men badandet var bättre i SP.

Underhållning - Icke existerande. Hade det inte varit fotbolls-em hade det varit riktigt tråkigt på kvällarna. Jag visste på förhand att det inte var en partyort, men inte att det inte fanns någon form av underhållning alls. Det kanske blir bättre när säsongen kommer igång dock.

Jag ger resmålet 4 solstolar av 5.

Edit: Bodde på hotell Miramare, så om någon vill ha info...

Senast redigerad av Rob Roc den 2008-06-23 klockan 14:52. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-23, 22:50
Leek70 Leek70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Skala Potamias

Hej
Undrar hur det var med getingar på ön när du var där?
Åker nästa onsdag (2/7) med min brors familj, och min svägeska har hört om getingarna på Thassos och är nu livrädd..
Hoppas på att kunna ge henne lugnande svar.
Tack för informationen om båtresan, vi har tänkt att ta en, men nu ska vi nog kolla med andra arrangörer än Apollo inna vi bokar.

Mvh Lena



Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Rob Roc sammanfattar Skala Potamias, 8-15 juni:

Bankomat - Check

Tavernor/restauranger - Alla jag besökte höll god standard. Den som stack ut mest var, märkligt nog, en pizzeria som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.

Stranden - Gott om plats, härlig sandstrand. Långgrunt och klart vatten med sandbotten. Trevlig nybörjarsnorkling kring "hamnen".

Priser - Billigare än Kreta och Zakynthos som jag besökt innan. Dyraste rätterna på menyerna (bortsett från färsk fisk som var ganska dyrt) kostade runt €10.

Språk - Här var det värre med engelskan. Anar att tyska hade funkat bättre men det kan inte jag. Jobbigast var att dom (grekerna) inte säger till när dom inte förstår. Ex. beställde en Irish Coffe och fick en Iced coffe, påtalar detta och får ut något som påminner om Irish coffe men som fortfarande innehåller is.

Utflykt - Enda gången jag lämnade SP var när vi åkte med på "Apollos" båttur. Såg att man kunde beställa exakt samma tur själv €10 billigare.
Båtturen var varken bra eller dåligt. Kul att göra något annat en dag, men badandet var bättre i SP.

Underhållning - Icke existerande. Hade det inte varit fotbolls-em hade det varit riktigt tråkigt på kvällarna. Jag visste på förhand att det inte var en partyort, men inte att det inte fanns någon form av underhållning alls. Det kanske blir bättre när säsongen kommer igång dock.

Jag ger resmålet 4 solstolar av 5.

Edit: Bodde på hotell Miramare, så om någon vill ha info...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-06-24, 08:15
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Skala Potamias

Citat:
Ursprungligen postat av Leek70 Visa inlägg
Hej
Undrar hur det var med getingar på ön när du var där?
Åker nästa onsdag (2/7) med min brors familj, och min svägeska har hört om getingarna på Thassos och är nu livrädd..
Hoppas på att kunna ge henne lugnande svar.
Tack för informationen om båtresan, vi har tänkt att ta en, men nu ska vi nog kolla med andra arrangörer än Apollo inna vi bokar.

Mvh Lena

Visste att det var något jag glömde...

Jag tillhör oxå släktet som är livrädda för getingar. Det fanns väldigt få getingar i början av juni och dom som fanns var inte särskilt ettrig om du förstår hur jag menar.
Har hört att det blir fler och fler getingar ju längre säsongen går och att det peakar någon gång i augusti. Det här är dock inget jag vet.
Men har svårt att se att det kan vara så stor skillnad från att jag var där tills att ni ska åka.

PS. Om Robert är kvar som Apollos reseledare, ta allt han säger med en nypa salt. Tror inte något stämde med det han sa till oss ang. tider osv.

En annan sak jag glömde att ta upp:

Bilhyra - Hyrde aldrig själv så jag vet inte vad som ingick men alla företag jag såg skyltade med €55 för 3 dygn.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-06-24, 12:19
Leek70 Leek70 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 17
Standard Sv: Skala Potamias

Hej

Stort tack för informationen. Då ska jag lugna min svägerska, tack även för informationen om Robert. Vi kommer visserligen bo i Limenas, men man vet aldrig.
Längtar iallafall, bra envecka kvar!!

Mvh Lena

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Visste att det var något jag glömde...

Jag tillhör oxå släktet som är livrädda för getingar. Det fanns väldigt få getingar i början av juni och dom som fanns var inte särskilt ettrig om du förstår hur jag menar.
Har hört att det blir fler och fler getingar ju längre säsongen går och att det peakar någon gång i augusti. Det här är dock inget jag vet.
Men har svårt att se att det kan vara så stor skillnad från att jag var där tills att ni ska åka.

PS. Om Robert är kvar som Apollos reseledare, ta allt han säger med en nypa salt. Tror inte något stämde med det han sa till oss ang. tider osv.

En annan sak jag glömde att ta upp:

Bilhyra - Hyrde aldrig själv så jag vet inte vad som ingick men alla företag jag såg skyltade med €55 för 3 dygn.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT