Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-18, 18:53
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Glyfada

Hej!

Strejkerna avlöser ju varandra, vi verkar få vår beskärda del i o m hamnarbetarnas planerade strejk på fredag. Vi landar 01:15 i Aten och skulle tagit några jobbiga timmar på flygplatsen innan bussen ner till Piraeus och tidiga båten till Sifnos.
Nu kommer vi ju tyvärr troligen inte iväg på fredag och min smarta plan om nattflyg och slippa hotell i Aten går om intet...

Vi har varit i Aten får ett par år sedan och känner inte riktigt behovet att gå där med barnen just nu. Därför letar jag alternativ. Jag har läst på forumet så mycket jag hittat om Glyfada, som jag tror skulle vara rätt bra trots allt. På vägen mellan flygplatsen och Piraeus och med strand nära. Så känns det inte som en bortkastad dag för barnen.

Men, är det någon som har färska tips på bra hotell i Glyfada (eller annat lämpligt ställe)?
Eftersom vi inte lär vara på plats förrän tre på morgonen hoppar den gamle smålänningen i mig fram och funderar på att man kan få ett rum lite subventionerat. Lite pengar borde ju vara bättre än inga pengar för hotellet menar jag. Men att inte förboka (vilket naturligtvis hade varit ett krav i så fall) och leta hotell med barnen kl tre på natten känns ju inte så lockande.
Därför får tipset gärna innehålla ett visst mått av ekonomisk aspekt också...


Sven
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-19, 11:16
semlans avatar
semlan semlan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 254
Standard Sv: Glyfada

Jag har missat detta, skall det vara hamnstrejk på fredagen? Var kan jag läsa mera om detta. Vi har köpt båtbiljetter till Ios : (( kommer dom att gå om intet då?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-19, 11:47
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Glyfada

Citat:
Ursprungligen postat av semlan Visa inlägg
Jag har missat detta, skall det vara hamnstrejk på fredagen? Var kan jag läsa mera om detta. Vi har köpt båtbiljetter till Ios : (( kommer dom att gå om intet då?
Jag blev uppmärksammad i en annan tråd och kollade då på genast direkt på den utmärkta sidan:
livingingreece.gr/strikes/
(som jag blev tipsad om i annan tråd...)

June 24: Dock workers plan 24-hour strike, which will affect all ports across Greece and impact vegetable/fruit markets in Athens, Thessaloniki and Heraklion (Crete). — Eleftherotypia (in Greek)

Dock visste Mrs Moschoula på Sifnos som vi ska bo hos inget om detta. Och hennes man jobbar tydligen på en båt som går på Piraeus ...
Så jag vet inte vad vi ska tro längre.
Dessutom verkar snabbfarjan vara fullborda nu... så vi kommer kanske ändå inte ut...

Sven
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-19, 12:25
Annika&Rolf Annika&Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Alingsås
Inlägg: 4
Standard Sv: Glyfada

Var också inne och kollade på på sidan livinginreece. Undrar när detta skrevs? Har du någon koll på det? Stod ju inget om strejken i onsdags! Landar i Athen på fredag och hoppas verkligen att vi inte blir fast utan kommer ut till Naxos.

Annika
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-19, 20:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Glyfada

Citat:
Ursprungligen postat av Annika&Rolf Visa inlägg
Var också inne och kollade på på sidan livinginreece. Undrar när detta skrevs? Har du någon koll på det?
Det skrevs samma dag som jag skrev om det i den andra tråden... Förhoppningsvis kommer det ut mer detaljerad info innan. Det MÅSTE ju inte innebära att hamnarna stängs helt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-19, 20:33
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Glyfada

Jag citerar mig själv...

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Jag blev uppmärksammad i en annan tråd och kollade då på genast direkt på den utmärkta sidan:
livingingreece.gr/strikes/
Jag hittade det i denna tråd:
Vet inte när det kom in på Living in Greece, men uppenbarligen senast den 16e.

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Dessutom verkar snabbfarjan vara fullborda nu... så vi kommer kanske ändå inte ut...
Är det någon som vet om det finns "på-plats-biljetter" som inte är tillgängliga via bokningssiterna?
Dvs, om jag hittar en tur som inte längre är tillgänglig på bokningssiterna, kan det ändå finnas biljetter till salu på plats (på biljettkontoren)?
Och vad händer om man bokar biljetter och det inte går någon båt pga strejker? Får man pengarna tillbaka då?

Sven
- som inte vet om han ska boka biljetter till eftermiddagsfärjan, om det nu kanske ändå finns platser till morgonfärjan. Om det nu går någon båt alls på fredag
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-19, 20:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Glyfada

Zappa - om du måste stanna - kolla hotel Congo Palace i Glyfada på booking.com. Har inte bott där själv men har hört gott om det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-19, 20:44
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Glyfada

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Zappa - om du måste stanna - kolla hotel Congo Palace i Glyfada på booking.com. Har inte bott där själv men har hört gott om det.
Ja, tack för tipset! Jag har skickat förfrågan både dit, till Sea View, Miramare och Hotel London... men inte fått svar än.

Jag känner bara att tiden rinner ifrån mig.
Ska vi stanna till lördag och boka hotell, eller kommer båtarna att gå på fredag?
Och kommer det då att finnas platser kvar?

Tror att en fredagsbåt till Sifnos inte var det bästa. Trodde dock att eftermiddagsbåtarna skulle bli bokade före morgonbåtarna?!


Zappa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-19, 20:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Glyfada

Ja, jag avundas dig inte, det är ju skitsvårt att planera just nu!

Dock låter din hyrestant som en vettig kontakt, jobbar hennes man på båt så borde han ju ha koll. Men man vet ju aldrig hur exakta besked man får i Grekland.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-20, 13:24
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 436
Standard Sv: Glyfada

Hej

Dagen vi anlände till Grekland, den 9 juni, hade också en "dock workers strike affecting all ports...." annonserats. Försökte på flera sätt få info om hur vi skulle påverkas men utan alltför stor framgång.
Hur som helst landade vi i Aten, X-bussarna (x96) gick så vi kom till Piraeus, vid Bluestars ordinarie plats (mitt emot metron) hängde banderoller och flaggor vilket såg olycksbebådande ut. Vid förfrågning visade det sig att ankringsplatsen var flyttad men att båten andå avgick enligt tidtabell, STOR lättnad.

Dock workers strike betyder alltså inte nödvändigtvis att inga båtar kan avgå så det finns hopp även om ett ovisst sådant. Inte mycket till hjälp kanske men hoppas på det bästa.

/Ozogott
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-20, 14:48
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Glyfada

Hej på er alla!

Jag kan glädja er (och mig) om att faran är över.
Jag har varit i kontakt både med Fru Pensionat och Rederiet och bägge blev jätteförvånade över mina uppgifter. Skickade också länken till Fru Pensionat och bad henne översätta valda viktiga delar, men det gick inte riktigt fram.
Och Rederiet tänkte minsann segla som vanligt!

Dock har jag nu istället fått hjälp av min käre kollega Stratis från Heraklion som läste och kunde berätta att det bara handlar om hamnarbetare som lastar och lossar gods...
Och dit kan vi väl inte räkna oss



/Zappa
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-20, 16:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Glyfada

Vilket bra besked! Och vad bra att du redde ut det

Lugnande också från ozogott
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT