Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-12, 13:05
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Aten i strejken

Jag och mina tonåringar är i Pireus på onsdag 15/6 -alltså fast i strejken. Vad gör man under denna dagen? Vågar man ta sig någonstans..till fots? Vad finns att göra och se? Har aldrig varit i Aten förut...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-12, 14:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Aten i strejken

Är ni i själva Aten eller ute i Pireus? Är ni inne i Aten kan ni ju gå omkring i centrum och se er omkring. Nationalträdgården är trevlig, Plaka likaså. Om ni är ute i Pireus under en generalstrejk lär ni inte kunna ta er in till staden, utan då får ni strosa omkring därute. Det finns flera småtrevliga kvarter om man lämnar den stora kajen. Gå ner till småbåtshamnen och se er omkring, t ex.

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-12, 14:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aten i strejken

Tänk också på att ficktjuvar är vanligt förekommande i Pireus så ni bör vara ordentligt försiktiga med era värdesaker.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-12, 15:33
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Ok. Vi har få boka hotell 2 nätter i Pireus. Tänkte det var bäst att vara nära färjorna. Verkar ju inte vara så roligt där..förmodar att man inte kan bada där någonstans?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-12, 15:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Aten i strejken

Kommer ni in från någon ö den dagen? Om så är fallet och möjligheten finns, välj en båt som går till Rafina, förra årets stora strejker berörde bara båtar som hade Piraeus som hemmahamn.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-12, 16:33
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Vi kommer från sverige på kvällen den 14 juni och tänkte sedan ge oss ut till Milos från Pireus. Därför bokade jag hotell i Pireus 2 nätter eftersom jag inte visste vart man skulle ta vägen fram till morgonen den 16/6.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-12, 17:43
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Aten i strejken

Oj jag har nog missat nått. Är det strejk eller ska det va strejk nästa vecka? Vi åker till Aten på fredag 17/6 och tänkte ta oss ut i övärlden på eftermiddagen.
Någon som har mer fakta?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-12, 17:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Oj jag har nog missat nått. Är det strejk eller ska det va strejk nästa vecka? Vi åker till Aten på fredag 17/6 och tänkte ta oss ut i övärlden på eftermiddagen.
Någon som har mer fakta?
Det är utlyst generalstrejk i Grekland 15 /6 kl 00.00- 24.00.
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-12, 17:55
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Oj jag har nog missat nått. Är det strejk eller ska det va strejk nästa vecka? Vi åker till Aten på fredag 17/6 och tänkte ta oss ut i övärlden på eftermiddagen.
Någon som har mer fakta?
Ni klarar er nog bättre än oss. Vi lyckades boka den 15:e...
Men det är nog fler dagar som drabbas...bäst att hålla sig underrättad när man är på väg hemåt igen..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-12, 17:58
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Lottalindome Visa inlägg
Ni klarar er nog bättre än oss. Vi lyckades boka den 15:e...
Men det är nog fler dagar som drabbas...bäst att hålla sig underrättad när man är på väg hemåt igen..
Ja det ska jag göra
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-12, 22:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Lottalindome Visa inlägg
Vi kommer från sverige på kvällen den 14 juni och tänkte sedan ge oss ut till Milos från Pireus. Därför bokade jag hotell i Pireus 2 nätter eftersom jag inte visste vart man skulle ta vägen fram till morgonen den 16/6.
Jag har för mej att det tidigare strejker har fungerat så att avgående färjor i möjligaste mån blir senarelagda så att de avgår efter midnatt då strejken är över.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-13, 08:24
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Aten i strejken

Jag skulle absolut avhålla mig från Zyntagma och även delar runt, folk är riktigt desperata just nu, och håll för sjutton i väskor och pengar. Jag brukar ha småmynt i en plånbok och sedlar i ett fack i väskan där jag drar för dragkedjan. Man kan lura tjuvarna lite med att de tror att de tagit allt men tjyvar endast mynt.

De är så proffsiga så du märker ingenting förrän allt är klart, så blir man utsatt är ju mynt inte så jobbigt att bli av med. Har själv blivit bestulen 2 ggr på tunnelbanan. Men har som sagt kommit på mitt egna lilla knep.

Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-13, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Aten i strejken

Bra att du Monica som bor där nere också varnar för ficktjuvarna. Turisterna är ordentligt utsatta då tjuvarna vet att de ibland reser med mycket pengar i packningen. I min bekantskapskrets har flera blivit bestulna både på kontanter och mobiler.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-13, 09:43
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Känns lite olustigt just nu...när man läser andra trådar här på Kailmera så vet man ju knappt om man vågar åka ner.. En ny känsla i magen jämfört med den man haft tidigare inför resan.
Men visst -att vara försiktig och gömma värdesaker så gott man kan, och att inte ge sig in i de områden ni uppger.
Får väl höra med hotellet om de kan ge några råd.
Tack
/Lotta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-13, 10:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Aten i strejken

Så ska du inte behöva känna. Jag kom hem för en vecka sedan och tillbringade en natt i Piraeus i vardera änden av resan. Och det var inget konstigt alls, jag hade bara skärpt uppmärksamhet på mina grejer, precis som jag har när jag går genom Nordstan i Göteborg.

Ha inte axelremsväska, inga värdesaker i ytterfack, häng dagryggan, om du har en sån, på magen istället för ryggen om du ska igenom trängsel där det går långsamt, undvik metron som är ökänt för ficktjuvar, ha inte för lång väg hem när det är mörkt.

Och vad gäller hur den ekonomiska krisen påverkar vårt resande låter jag t ex svenska UD avgöra, istället för att stanna hemma för att jag läst anonyma domedagsprofeter på nätet. Så länge inga trovärdiga experter varnar så reser jag som vanligt.


Önskar er en fin resa!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-13, 11:08
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Så ska du inte behöva känna. Jag kom hem för en vecka sedan och tillbringade en natt i Piraeus i vardera änden av resan. Och det var inget konstigt alls, jag hade bara skärpt uppmärksamhet på mina grejer, precis som jag har när jag går genom Nordstan i Göteborg.

Ha inte axelremsväska, inga värdesaker i ytterfack, häng dagryggan, om du har en sån, på magen istället för ryggen om du ska igenom trängsel där det går långsamt, undvik metron som är ökänt för ficktjuvar, ha inte för lång väg hem när det är mörkt.

Och vad gäller hur den ekonomiska krisen påverkar vårt resande låter jag t ex svenska UD avgöra, istället för att stanna hemma för att jag läst anonyma domedagsprofeter på nätet. Så länge inga trovärdiga experter varnar så reser jag som vanligt.


Önskar er en fin resa!
TACK!!!!!!
kommer förmodligen att bli underbart
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-13, 12:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Aten i strejken

Har ni en hel dag i Pireus så skulle jag dra mig mot Mikrolimano (ΜΙΚΡΟΛΙΜΑΝΟ). Där finns många restauranger och båtar och havet. Har du en karta över området?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-06-13, 14:54
Lottalindome Lottalindome är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 16
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Har ni en hel dag i Pireus så skulle jag dra mig mot Mikrolimano (ΜΙΚΡΟΛΙΜΑΝΟ). Där finns många restauranger och båtar och havet. Har du en karta över området?
Nej, hoppades att hitta någon på hotellet.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-13, 23:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Aten i strejken

Citat:
Ursprungligen postat av Lottalindome Visa inlägg
Nej, hoppades att hitta någon på hotellet.
Den bästa kartan har du på maps.google.com , där kan du se bilder från platserna och även titta på satellitbilder över området.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-04, 22:55
johan™s avatar
johan™ johan™ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: tyresö
Inlägg: 41
Standard Sv: Aten i strejken

Bäst är att klä sig lite casual, inte gå omkring med handväska, inte bära fin klocka osv, gå med raska steg (så det ser ut som du har ett mål). Ha pengarna i framfickorna och stå med ena handen i framfickan i rulltrappor och i tunnelbanan.

De dagar jag hade kamera med mig, bar jag den i en plastpåse (grekisk sådan, ej ICA-påse) bland tidning, karta och annat löst man behöver på sta'n.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT