Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-22, 10:32
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Tonåring med till Grekland ?

Hej alla Greklandsfantaster.....

Nu skall vi bege oss till Grekland igen,men inte förrän i mitten av augusti och 4 veckor framåt.
Har en son på 16 som alltid varit med oss men börjar tycka det är lite trist nu....vad göra? Vi brukar hålla till på Egina/Aten och det är inte det lättaste att hitta andra jämnåriga till honom.
Det är ett stort problem det där,när barnen börjar bli såpass stora att det inte är lika kul för dom som det är för oss!!!!
Jag kan inte tänka mig att stanna hemma,men kan samtidigt inte lämna honom här heller.
Finns det någon själ därute som har samma problem? Kanske lite tips etc.....
Man tror ju att det är deras "Dröm" att få komma ner,men det är ju inte alltid så.
Hälsn kattis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-22, 10:50
lina.r lina.r är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 44
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

hej. Kan han inte få ta med sig en kompis.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-22, 11:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av lina.r Visa inlägg
hej. Kan han inte få ta med sig en kompis.
Min första tanke också.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-22, 11:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av puttelino Visa inlägg
Man tror ju att det är deras "Dröm" att få komma ner,men det är ju inte alltid så.
Jag vet att den dagen kommer, men jag "förtränger". Hittills tycker vår sexåring (fyller idag!) att Grekland är spännande. Hon gillar även övriga länder vi brukar besöka som Småland och Norrland.

Man vet ju själv hur det var när man var tonåring. Hur kul var det att åka med föräldrarna och alltid till samma ställe? Det enda man var intresserad av i den åldern var bru....öhh, ja ni vet.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-22, 11:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag vet att den dagen kommer, men jag "förtränger". Hittills tycker vår sexåring (fyller idag!) att Grekland är spännande. Hon gillar även övriga länder vi brukar besöka som Småland och Norrland.
Grattis till stora damen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Man vet ju själv hur det var när man var tonåring. Hur kul var det att åka med föräldrarna och alltid till samma ställe? Det enda man var intresserad av i den åldern var bru....öhh, ja ni vet.
/Netwolf

O.T- men tål att påpekas då man allt för ofta hör vuxnas resonemang.
Ruggigt viktigt att komma ihåg tror jag, hoppas du behåller minnena i minst 10 år till när, tiden är mogen....
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-22, 11:30
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Min första tanke också.
// Helén
Min också! Har en 15-åring och en 13-åring så de håller varandra sällskap när vi åker till Kreta en vecka i sommar men jag är inte så säker på att de hade tyckt det var lika kul om det rörde sig om 4 veckor!

Ett alternativ är att åka 2 eller flera familjer samtidigt. Förra sommaren var vi i Kroatien med 3 andra familjer (11 barn mellan 6-16!) och SÅ kul alla barn/ungdomar hade tillsammans! På dagarna badade och solade de och på kvällarna fick de äldre ta mindre egna "rundor" och jag tror de kände stor frihet och vi vuxna visste att de var flera stycken som höll ögonen på varandra.

Försök få med en kompis!

Hälsningar
Stina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-22, 12:31
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Norge
Inlägg: 98
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

La tenåringene få ta med en kompisVår sønn har alltid hatt med seg sin beste venn, og de har selv spurt om å få reise med oss også i år, selv om de nå er i slutten av tenårene. De gleder seg like mye hvert år. God tur!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-22, 14:30
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Håller med föregående talare...ta med en kompis!
Jag har alltid haft med en kompis till min dotter när vi varit ute och rest....det skulle inte ha funkat annars. Nu är hon 19 och har pojkvän så nu blir det han som får följa med i år när vi drar till Skiathos...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-22, 18:18
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Tror det är viktigt att tonåringarna får vara med och planera resan så att den även anpassas till deras önskemål. Det är ju deras semester också. Kanske skulle han tycka att det var kul att åka någon annanstans än till Egina?
Mina tonåringar har alltid tyckt det varit okej att åka med mig, men då har vi tillsammans valt platser där vi tror att vi alla kan trivas.

Smultron
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-23, 07:21
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Jag håller med om att ta med en kompis. Vi har två tonåringar, 14 och 17, som hade kul av varandra när dom var yngre men den tiden är nu förbi! Förra året hade sonen med en kompis, vilket även var kul för lillasyster. För två år sedan åkte vi två veckor till Thassos. Första veckan var det bara vi i familjen, andra veckan kom tre av sonens kompisar med sina föräldrar. Det var perfekt. Jag tror inte att det räcker med att tonåringarna är delaktiga i planeringen av resan. Jag skulle inte ta med min son om han absolut inte ville. Tror varken han eller vi skulle njuta av semestern. I år vill han faktiskt följa med oss en vecka till Kreta utan kompisar. Mycket är nog för att han ska jobba i fem veckor och vill ha lite sol och bad, vilket mamma är glad för Vore trist att inte ha med honom, men det är ju bara att acceptera att han håller på att bli vuxen!

/Ulrika
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-23, 15:11
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Har heller aldrig tagit med mig mina tonåringar mot deras vilja. Utan, som sagt låtit dem vara med och bestämma vart vi ska åka och det har funkat bra för oss. I början åkte båda två med men de senaste åren har det bara varit sonen. I år vill han inte följa med och det accepterar jag.

Vi har förstås inte bara åkt till Grekland, utan varvat med bland annat Turkiet och Italien (med spännande platser som Rom och Pompeiji).

I vilket fall som helst tycker jag, speciellt när de blir 15-16 och uppåt, att det viktiga är att man lyssnar på vad de vill och försöker kompromissa sig fram till något som alla är nöjda med. Vare sig det handlar om val av resmål, längd på resan, önskemål om kompisar eller kanske stanna hemma (om man nu tycker de är mogna nog för det).

Så mitt råd till dig Puttelino är helt enkelt: Prata med sonen och hör vad han kan tänka sig!

Smultron
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-27, 09:03
puttelinos avatar
puttelino puttelino är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: Tonåring med till Grekland ?

Hej alla o tusen tack för alla svar !

Det blir till att fråga en kompis till han.
Vi brukar bila ner och har stannat i Venedig,tyskland etc.
Tar färjan från Ancona ner och det blir ett äventyr i sig.
Min man är halv grek och vi har en stor familj i Aten/Peloponnesos.
Vi träffas alla under semestern. Det tycker han är jättekul.
Men givetvis,är det extra kul med en jämnårig som man kan gå på "span" med etc.
Skall kolla upp detta och hoppas få med någon ner......

Ha en härlig sommar alla och tack igen





Citat:
Ursprungligen postat av puttelino Visa inlägg
Hej alla Greklandsfantaster.....

Nu skall vi bege oss till Grekland igen,men inte förrän i mitten av augusti och 4 veckor framåt.
Har en son på 16 som alltid varit med oss men börjar tycka det är lite trist nu....vad göra? Vi brukar hålla till på Egina/Aten och det är inte det lättaste att hitta andra jämnåriga till honom.
Det är ett stort problem det där,när barnen börjar bli såpass stora att det inte är lika kul för dom som det är för oss!!!!
Jag kan inte tänka mig att stanna hemma,men kan samtidigt inte lämna honom här heller.
Finns det någon själ därute som har samma problem? Kanske lite tips etc.....
Man tror ju att det är deras "Dröm" att få komma ner,men det är ju inte alltid så.
Hälsn kattis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT