Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-12-04, 15:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Det händer inte så mycket i vårt lilla samhälle, sånt som kan intressera andra än oss lokalbor menar jag.

Men NU: jättenyhet!

I morgon invigs en högskoleutbildning här, eller finns det nivåer över? I alla fall ska 70 studerande utbildas till olika befattningar inom grekiska handelsflottan! Kaptener och andra officerer och personal av för mig helt okänt slag!

Det gick kvickt, i vintras kläcktes idén som fann god jord hos regeringen med Tsipras i första ledet. En gammal vacker byggnad har restaurerats, föreläsare har ordnats och 70, 70! unga människor har kommit till ön för att studera!

Det är lite sensationellt, som att lägga en högskola i Abisko eller så (förlåt Abiskobor) men varför inte? Vi har sån närhet till havet här, både geografiskt och kulturellt, och handel har varit en huvudnäring ihop med fiske, biodling och stenkrosseri...mest alla familjer har en sjöman i familjen, traditionen är stark.

LokalTV har bråda dagar med intervjuer med de hitkomna- oftast ledsagade av mammor och pappor och stora resväskor.

Några av våra egna ö-ungdomar har också kommit in på utbildningen.

Vi känner oss lokalpatriotiskt stolta, oavsett politisk färg, för det här är så bra. Dykarutbildningen har pågått i några år nu, mycket populär. Man har planer på att få sjöfartsmekanikerutbildning så småningom.

En ö som inte har så mycket att producera kan ju producera utbildning i alla fall!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-12-04, 16:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Så trevlig nyhet :-) Det ger säkert lite optimism och framtidstro till öborna :-)


Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-12-04, 16:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Toppen, grattis!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-12-04, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
En ö som inte har så mycket att producera kan ju producera utbildning i alla fall!
Det där är ju helt fantastiskt! Grattis!

Studerande ungdomar från när och fjärran är guld värt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-12-05, 08:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Vilken toppennyhet!

Vi skulle också behöva en ny akademi här hemma, då nuvarande inte är så mycket att hänga i granen...

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-12-05, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Det låter ju fint! Unga människor för med sig ny energi.

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-12-05, 12:01
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Så härligt att höra.
Undra vem det är mest spännande för, studenterna eller Kalymosborna.
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-12-05, 15:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Just hemkommen efter en förmiddag av väntande. Det är rena cirkusen när det kommer nån politiker hit, i all synnerhet om han är hatobjekt för oliktänkande.

Först stänger man av en del gator för fordonstrafik. Jag fick ställa moppen en bra bit ifrån fiskaffären, dit jag var på väg med en stor orange hink.( Man fyller den med billig småfisk och så kan jag hämta den när jag gjort mina ärenden. En egyptisk kille som jobbar där hivar hinken upp i min lastlåda med ett leende, och jag brukar sticka åt honom några euro för besväret. Dricks är inte vanligt här.)

Idag fick jag be dem hålla kvar min hink tills uppståndelsen med Tsipras skulle vara över.

Strandgatan var fullproppad med poliser av olika slag. Civilklädda såna kändes igen på hörsnäckan och sladden ...

Jag gick uppåt stan och fikade med en väninna. Massor av folk drog ikring och lediga skolbarn sprang omkring överallt.

Drog mig upp mot den nyrestaurerade byggnaden, några meter norr om taxitorget. Massor av folk överallt, massor av poliser, men en vänlig stämning. Blåsorkestern spelad en låt då och då. Inga politiker kom på utsatt tid...

En timma och mer väntade vi, tur att det inte regnade...så kom Kamenos (omstridd försvarsminister) gående i polishopen. Lät sig fotograferas ihop med skolbarn . Sen kom Kouvelis (minister för sjöfart) gående, omklappad av alla som kom åt. Sen kom vår borgmästare gående, leende från öra till öra. SEN kom Tsipras i tredje jättebilen av fyra eller fem som jag undrar var man hade gömt tills nu. Tsipras själv hade ju kommit med helikopter.

Genast vidtog prästernas välsignelse och invigning, sånt sker före allt som sker här, det må vara en frisör eller konditor som öppnar rörelse eller en båt som ska sjösättas.

Vi som inte var så intresserade av det drog oss till baksidan av huset där det finns en stor öppen plats. Ganska snart- med grekiska mått- kom alla huvudpersoner också, och vi fick höra tre riktigt måttfulla tal. Sen blev det bjudning på sötsaker och dricka och det var allt.

En hel del löften om ekonomisk hjälp till att förbättra sophanteringen, lägga asfalt, något om vatterförsörjningen...Vi har val nästa år så det är många löften nu. Men OK, bara det blir något resultat.

Sen drog jag iväg för att hämta min fisk och vardagen återvände. I morgon firas sjöfolkens beskyddare, Nikolaos, en stor dag i ortodoxin.

Skulle någon vara intresserad av bilder finns ett bra reportage på Fb . Afriditi Nanaki, och hon har en blogg: kalymnosola.gr

Senast redigerad av Monica P den 2018-12-05 klockan 15:17.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-12-05, 17:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Tack för rapport, Monica! Lika inlevelsefullt som alltid. Bloggadressen du skrev var inte helt rätt. Det ska vara denna: https://kalymnosola.com/

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-12-05, 19:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Tack. Wolfen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-12-06, 08:36
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Det är lite sensationellt, som att lägga en högskola i Abisko eller så (förlåt Abiskobor) men varför inte?
Lite OT kanske men Abisko kan faktiskt stoltsera med en naturvetenskaplig forskningsstation

Tack för dina fina betraktelser Monica! Alltid lika trevligt att läsa dem.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-12-06, 08:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Där ser man! Jag erkänner ödmjukast att jag inte har så god ordning på svenska utbildnings-och forskningsställen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-12-07, 08:15
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Monica jag tror att det är betydligt fler som inte känner till det än som gör det så absolut inget att be om ursäkt för 😊 Jag tyckte bara det var lite kul att nämna något jag visste i denna grupp där jag annars inte har mycket att dela med mig av utan mest insuper era tips o berättelser.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-12-08, 16:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Spännande dagar, ny akademi, Tsipras kommer...

Jamen Didi-san, du har säkert massor att berätta från din värld. Gäller bara att hitta ett intresserat auditorium...det här med blogg är ju en variant. Jag har Grekland som utgångspunkt, men du skulle veta vad fem tjejer (tanter) från Sverige kan berätta om våra tidigare liv och erfarenheter därifrån, i skenet av våra nuvarande liv, på en TV-fri kafeteria över några koppar het choklad med vispgrädde alt. några glas vin...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT