Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-06-14, 12:12
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Hotellbokningar minskar 2019

http://www.ekathimerini.com/241576/a...-steam-in-2019

Efter några år av ökning verkar bokningarna för 2019 minskat

Edit GTP har samma nyhet https://news.gtp.gr/2019/06/13/greec...-down-q1-2019/
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-06-14, 15:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Folk tycks ha blivit väldigt försiktiga. Tycker att charterbolagen åtminstone här i Finland har mera sista minuten resor än vanligt denna tid av året. Och t.ex Norwegian har rea mer eller mindre hela tiden. Och har man både flygskam och båtskam är ju inte Grekland något bra alternativ.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-06-14, 16:13
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Har pratat med två olika hotellägare här på Rhodos, de är inte nöjda med sina bokningar, ser lite magert ut jämfört med tidigare år. Tillbringade några timmar i Faliraki, tycker det såg lite väl tomt ut för att vara mitten av juni. Köpte vatten på supermarket och fick samma svar vad gäller turism i år: inte bra på Rhodos. Och alla klagar på … Turkiet! Det är ju billigare där och Euro är för stark, säger dem.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-06-15, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Jag har haft det på känn en tid att bokningarna går ner och att det blir färre turister i Grekland i år. Förra året slogs alla tidigare rekord så om man jämför med andra år är det fortfarande många som reser till Grekland. Flygskammen spelar säkert roll, och att exempelvis Turkiet är mycket billigare att semestra i.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-06-27, 16:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

I vår Facebook-grupp är det flera som nu skriver att det är färre turister i Grekland, bland annat på Kreta och Kos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-06-28, 01:03
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Vi har ställt fråga till flera ”initierade” på Samos om orsaken/-er till minskad turism denna sommar. Det uttrycks två huvudsakliga skäl: 1. Tyska researrangörer anser att Grekland är för dyrt, alltså de får inte boenden m.m. till det pris de önskar. 2. En nick mot öster och i ord med att den turkiska valutan är fördelaktig för turismen.

Helt klart är att vi i förhållande till tidigare år, väl märkte av en minskning av tyska turister, åtminstone i Kokkari och Votsalakia. Intressant är om ni har samma iakttagelser på andra öar och orter.

Nu just hemma efter drygt en månad i Grekland. I huvudsak mycket fina dagar, men vi har märket att priserna har stigit och att egen budget spruckit. 😀
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-06-28, 08:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

I Norge har salget av turer sunket hittil i år, antagelig pga at vi har gått og ventet på drømmesommeren vi hadde ifjor. Dette resulterte i at vi fikk flybillett til Karpathos med Ving for kr. 395 t/r pr. pers 13.6.-20.6.
Med så har vel nordmenn forstått at det ikke blir noen drømmesommer i år, så nå har salget plutselig tatt seg kraftig opp.
Under oppholdet på Karpathos syns vi nok prisene var øket siden sist, men det var for 3 år siden. I mellomtiden har vi vært på Kreta, Thassos og Parga.
Detn største overraskelsen i år var at et glass ouzo til maten på Mikes kostet 6 euro. Ellers betalte vi 4 euro. Da skal det sies at disse prisene var i sentrale strøk i Pigadia. På scootertur var det jo rimeligere.
Vårt inntrykk ellers er at det var mye turister, spesielt virker det som om tsjekkerne har oppdaget øya. Ikke så mye nordmenn som for noen år tilbake.
Vi drar tilbake allerede 11. juli vi, da på rabattert tur til Regina hotell med Apollo. Har med oss barnebarn som lengter etter sol og bad.
Kreta skal vi til i høst. Spennende å se hvordan det er der da.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-06-28, 14:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

I vår FB-grupp skriver flera att det är mycket turister på Karpathos. Andra skriver att det är lite turister på Naxos, medan någon annan skriver att det aldrig varit så många turister på Naxos som i år. Vem ska man lita på, som Hoola Bandola sjöng.

Nu när jag gör om gamla resebrev läser jag ofta så här i slutet av resebreven: ”grekerna är bekymrade över att det är färre turister i år”. Så det verkar vara så varje år, utom förra året då alla tidigare rekord slogs.

Jag tror att förra årets varma sommar spelar en viss roll, att Brexit spelar en viss roll, att den dyra euron spelar en viss roll, att det är billigare i länder som Turkiet, Egypten och Albanien spelar viss roll, och så tror jag att den så kallade flygskammen spelar en viss roll. Många väljer att åka tåg i år, och att åka tåg till Grekland är osmidigt, så det blir andra länder.

Har läst en del om en del väljer ”svemester” och ”hemester”, vilket innebär att man semestrar hemma, eller i ett närliggande land. I SVT läste jag om norrmän som väljer att semestra i Sverige på grund av flygskammen.

Läs den artikeln här.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-06, 13:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Ekathimerini skrev i går om minskat antal turister, efter fem år av ökat antal.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-07-10, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Jag läser på SVT att det just nu är stor ökning av försäljningen av sista minuten-resor, bland annat till Grekland. Försäljningen av resor har gått ner på grund av den fina sommaren förra året, den svaga kronan och sedan lite flygskam på det. Nu är flygskammen som bortflugen i och med det dåliga vädret i Sverige, och bokningarna ökar.

Läs mer på SVT.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-07-10, 15:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Jepp :-) Trodde inte att jag skulle till Kalymnos i år, men när jag såg en flygbiljett till Kos för 1100 kr, så kunde inte låta bli och slå till :-) Blir en sväng i Augusti :-)


Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-07-11, 16:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hotellbokningar minskar 2019

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jepp :-) Trodde inte att jag skulle till Kalymnos i år, men när jag såg en flygbiljett till Kos för 1100 kr, så kunde inte låta bli och slå till :-)
Det var ett mycket bra pris. Grattis!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT