Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-15, 13:55
simone89 simone89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: luleå
Inlägg: 5
Standard Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej! jag går en resekonsult utbildning och gör ett examens arbete om Joniska havets resmål och det blir ju så klart mycket Grekland som jag kommer skriva om

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på dessa frågor till mina resenärsundersökningar

typiska resenären som åker till..

Parga , Korfu, lefkas, kefalonia och zakynthos

Vilken ort på (Ön) passar bäst till

barnfamiljer?
Par?
kompisgänget/party?
lugnt avkopplande ställe?

Vilken ö är mest populär?

Jag skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig, tacksam för alla svar och tips från er som varit på någon av dessa ställen

eller skriv allmänt vad ni tycker om dessa ställen + vad man inte får missa

tack! /Simone

Senast redigerad av simone89 den 2014-04-15 klockan 14:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-15, 14:05
Baeckmans avatar
Baeckman Baeckman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Citat:
Ursprungligen postat av simone89 Visa inlägg
Hej! jag går en resekonsult utbildning och gör ett examens arbete om Joniska havets resmål och det blir ju så klart mycket Grekland som jag kommer skriva om

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att svara på dessa frågor till mina resenärsundersökningar

typiska resenären som åker till..

Parga , Korfu, lefkas, kefalonia och zakynthos

Vilken ort på (Ön) passar bäst till

barnfamiljer?
Par? Parga
kompisgänget/party?
lugnt avkopplande ställe? Parga

Vilken ö är mest populär?

Jag skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig, tacksam för alla svar och tips från er som varit på någon av dessa ställen

tack! /Simone
Mvh Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-15, 14:32
simone89 simone89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: luleå
Inlägg: 5
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

tack
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-15, 15:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Citat:
Ursprungligen postat av simone89 Visa inlägg
Vilken ö är mest populär?
Jag kan inte säga vilket av resmålen du nämner som är populärast, men jag vet vilka som är mest lästa här på Kalimera, och den listan ser ut så här:

Kefalonia
Zakynthos
Lefkas
Parga (ligger på fastlandet)
Korfu
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-15, 16:18
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej Simone!
Du får gärna skriva till mig om joniska öarna som Kefalonia har jag besökt 22 gånger sedan 1992, Zakynthos 7 gånger sedan 1993. Jag har även besökt Lefkas, Ithaka och Parga. Men inte Korfu.


PANAKAKIS
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-15, 16:47
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Glöm inte Kythera!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-15, 18:20
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej Simone Joniska ö världen skiljer sig från tex Cykladerna då det regnar en hel del under vintern är joniska öarna väldigt gröna och vackra .Som någon skrev så passar Parga för par är väldigt romantisk ort plus att det finns massor av sevärdheter Korfu och då framförallt Gouvia o Dassia passar nog både par och kompis gäng sen finns det mindre orter på södra sidan med fina stränder som passar barnfamiljer Korfu stad är mycket mysigt att vandra i däremot vet jag inte om det finns några arkeologiska sevärdheter på ön men vackert är det Vi fortsätter till Lefkas som jag bara besökt en gång bodde då i Nidri som nog passar både ung som gammal underbara stränder runt ön framförallt Port Katsiki själva huvudorten Lefkas ser väl ut som vilken stad som helst
Zakynthos partyön om man väljer Laganas lång sandstrand med hotell avlöst av restauranger passar nog mest ungdomar jag själv bodde i Argassi som var en mix av ung som gammal Tsilivi en lugn badort som passar barn familjer
det som var det bästa där var båtutflykten till smugglers wreck ett förlist fartyg på stranden men det mest turkosa färgen på vattnet var värd det guppiga färden dit Hoppas att du fått lite info för om Kefalonia vet jag inte mycket förutom att den står snart på tur men fråga Panakakis han vet nog allt Hoppas du får mer info från andra o lycka till med examens arbetet
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-16, 12:01
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej Simone.

Du kan även maila mig om du har frågor.
Jag har rest till Kefalonia mycket regelbundet sedan år 2000. Senast förra året. Nästa resa blir i sommar.
Jag har även besökt Korfu, Parga, Zante, Lefkas, Meganisi, Ithaka och Parga på fastlandet. Även några ggr på Scorpios förresten... nåja.. på den lilla strandremsan iaf ...

Rent generellt så är Kefalonia en ö för familjer och även par som vill ha det lite lugnt. Ön är otroligt fin och det finns mycket att se och göra. Zante är i jämförelse en ö för yngre människor som gillar att parta. (Den har definitivt dock mer än så att erbjuda).
Parga är ok för par el barnfamiljer.
Ithaka är en lugn, vacker ö...
Lefkas är också en ganska lugn ö. Den passar för alla. Straänderna på östra delen av ön är sanslöst vackra. En sak jag gör regelbundet när jag besöker ön, är att resa över till Meganisi, som är en riktig pärla.

//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-16, 13:38
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Så här tycker jag:

Kefalonia:
Barnfamiljer - Lassi eller Skala
Par - Assos eller Fiscardo
Kompisgänget/party - Argostoli
Lugnt avkopplande ställe - Agia Efimia eller Assos

Lefkas:
Barnfamiljer - Agios Nikitas
Par - Agios Nikitas eller Vassiliki
Kompisgänget/party - Lefkas stad
Lugnt avkopplande ställe - Vassiliki eller Agios Nikitas

Ithaka passar in på par och lugnt avkopplande ställe!
En riktigt lugn ö är annars Kalamos som ligger öster om Lefkas.
(Jag har inte varit i Parga, på Korfu eller på Zakyntos.)


Om man gilla Karibiens gröna öar - men inte har råd att resa dit så är dom Joniska öarna det bästa alternativet i Europa! Fast bättre
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-21, 19:01
simone89 simone89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: luleå
Inlägg: 5
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

tack så mycket alla !!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-01, 15:55
simone89 simone89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: luleå
Inlägg: 5
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Tips om Korfu? någon som vart på ön?

Varför väljer ni just Jonsika övärlden? vad är speciellt för dessa öar?

Tack!

/Simone
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-01, 19:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Citat:
Ursprungligen postat av simone89 Visa inlägg
vad är speciellt för dessa öar?
Att det är gröna öar, till skillnad mot exempelvis öarna i Kykladerna som nästan helt saknar träd.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-01, 22:23
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej Simone


Här kommer mina resebrev från ö-luffar bland Joniska öarna, om det kan var till någon hjälp så vassego.

http://www.kalimera.se/resebrev/2008/grekland_pa.html

http://www.kalimera.nu/resebrev/2011..._grekland.html

http://www.kalimera.nu/resebrev/2013...-erikousa.html


//PA
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-05-16, 16:03
simone89 simone89 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Ort: luleå
Inlägg: 5
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

tack
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-05-17, 07:09
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
..... jag vet vilka som är mest lästa här på Kalimera, och den listan ser ut så här:

Kefalonia
Zakynthos
Lefkas
Parga (ligger på fastlandet)
Korfu
Tack för den Janne!
Det är precis så jag föreställt mig den inbördes ordningen i jonien. Än en gång får jag mina fördomar bekräftade; xenos aldrig korrekt egocentriker
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-05-17, 16:00
Yvonne L Yvonne L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Frågor om Joniska öarna + parga:)

Hej Simone, vi tillbringar varje sommar på Korfu och tycker det är en perfekt ö om man vill ha en härlig medelhavskänsla och inte absolut söker det som många annarss tycker är typiskt grekiskt; små vita hus med blå fönsterluckor. Som redan tidigare sagts så är Korfu en grön och frodig ö med en ganska internationell prägel då många kryssningsfartyg anlöper under sommarhalvåret och stan fylls av människor från alla möjliga länder. Korfu är den mest tätbefolkade vilket märks på trafiken, särskilt under sommaren då ön dessutom fylls på med fastlandsgreker och turister. Korfu har mycket att erbjuda för alla typer av människor; här finns vacker natur och arkitektur (med tydliga influenser från Italien) en stor marina, en golfbana och en väldigt stark musiktradition.
Under tidigare årtionden var Korfu lite av ett jet-set ställe och än idag finns en del av nordöstra ön som präglas av lyxiga villor som ägs eller hyrs av till största delen välbeställda britter och kallas "Kensington on sea" Den raka motsatsen finner man längst ner på sydöstra sidan i badorten Kavos.
Där finns underbara, långgrunda sandstränder som tyvärr, liksom hela orten tagits över av brittiska lågbudgetresenärer vars främsta intresse är att festa.
Mellan dessa två extremer finns såklart alla möjliga, olika turistorter längs med kusterna där t.ex. Agios Gordis på västkusten passar par och barfamiljer bra. På nordöstkusten finns orten Gouvia och Dassia vilka alltid varit populära bland skandinaver med närheten till Korfu stad. En annan turistort som tillkommit i utbudet på senare år är Acharavi på norra sidan. Passar bra för de som vill ha en ganska lugn och avslappnad semester, men där också finns möjligheter till aktiviteter som vandring, cykling och annan träning.
För barnfamiljer finns det populära Aqualand mitt på ön som även har boende i en liten semesterby intill.
Utöver turistorterna finns såklart massor av mysiga och mer traditionella byar i inlandet och uppe i bergen som bäst upptäcks när man tar sig runt ön med bil.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT