Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-04-01, 05:37
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Äh, ingen springer särskilt fort med en 15 kilos sten i ryggan
Så om jag ser en kvinna på stranden som klämmer ner en jättesten i sin ryggsäcken så är det du...?

Citat:
Men det det är inte bara Greker i Grekland idag... Och kriminalliteten ökar dramatiskt i Grekland.

MEN sådana här rasistiska uttalanden: tycker jag inte hör hemma i forumet - och inte någon annanstans heller!
Nu är du ute och cyklar Elisabet. Utan vare sig trampor eller kedja... Du har nog inte ens hjul i det påståendet... För att vara rasistisk måste man väl per definition utpeka en grupp människor. Och det har jag absolut inte gjort. Eller hur? Vill du påstå något annat?

Det var just för att slippa påhopp av detta slag jag avstod att nämna någon grupp eller nationstillhörighet. Ändå så påstår du att jag är rasistisk. Rent logiskt då så måste jag då vara rasistiskt mot samtliga andra nationaliteter i hela världen utom Greker, eftersom jag påstår att de är ärliga... Så alla i Japan, Kina, Sydamerika, Australien, och var faan som helst kan hoppa på mig nu, eftersom Elisabet har utpekat mig som rasist mot samtliga utom Greker!!! TACK!!!

Jag sade att Greker är ärliga. Det är naturligtvis en förenkling i sig själv. Det är klart att det finns kriminella Greker! Det vore konstigt annars. Men den Grekiska samhällsstrukturen med öar och mindre samhällen gör att de "står ut" på ett annat sätt. Och just detta fungerar som prevention. Ju mindre samhälle man lever i desto mer sammarbete krävs också för att samhället och strukturen ska fungera. I normala fall vill ingan "dra skam" över sin familj genom att begå brott. I större städer som Athen (Pireus) och Tessaloniki är det ju som i alla andra storstäder. Jag blev redan i mitten på 80-talet erbjuden att köpa knark i Plaka... För säkerhets skull är det bäst att jag påpekar att jag avböjde. Vänligt men bestämt... Bara så ingen missuppfattar det hela...

Under de senaste dagarna har det kommit inlägg i Forumet som påstår att Greker är rasister gentemot vissa namngivna grupper. Varför har du inte protesterat mot detta???? Varför gå på mig som inte ens nämner, och t o m aktivt undviker att nämna någon grupp? Vill du vara vänlig och förklara det!!!

Jag vet egentligen inte vad du har för erfarenhet av Grekland, och jag bryr mig inte. Jag har varit där nere något drygt 35 gånger sedan 1979. Jag har några mycket goda vänner där som jag träffar i den varma sommarnatten och dricker några Pilsner och Ouzo med. Och snackar skit... (Nu sög det till i Grektarmen... ) Vi är i stort sett jämnåriga och när man sitter så i goda vänners lag så får man en hyfsat inblick i vad de tycker och tänker och hur saker fungerar... Detta är alltså riktiga VÄNNER som tom har varit i Sverige och hälsat på. Inte det skyddade förhållandet det är mellan en Turist och Hotell- eller Taverna-värd... Har du förmånen att ha den gemenskapen med Grekiska vänner som jag har?

Läser du Athens News? Länk här: http://www.athensnews.gr/athweb/nathens.index_htm?e=C

Eller Ekathimerini? Länk här:
http://www.ekathimerini.com/

Följer du vad som händer i Grekland? Jag läser dessa varje vecka! Och i de tidningarna hymlar man inte. Eller du kanske tror att de är styrda för att ge en viss bild av Grekland? Det tror inte jag! Läs och lär om verkligheten.

Yes, jag är arg. Jag blir arg när jag orättfärdigt blir kallad rasist. Jag anser att en oförbehållsam offentlig ursäkt är på sin plats!

Peter
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-04-01, 09:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
För att vara rasistisk måste man väl per definition utpeka en grupp människor.
Nej varför skulle man måsta det? Ofta är det ju det outtalade som avgör vad man egentligen säger. Det gäller särskilt när det handlar om rasism och andra mänskliga orätter och attityder.

Men om du menade något annat än det verkar som, så är jag den första att vara glad över det.


Citat:
Under de senaste dagarna har det kommit inlägg i Forumet som påstår att Greker är rasister gentemot vissa namngivna grupper. Varför har du inte protesterat mot detta?
Jag läser inte alla inlägg och något sådant har jag inte sett de senaste dagarna, men även om jag hade gjort det, varför skulle jag protestera mot det? Rasismen är ju ett problem i Grekland, precis som i andra europeiska länder, och jag protesterar sannerligen inte när det påpekas.

En sak som jag brukar reagera på här i forumet är att de svenskar som har nära kontakter med greker i så stor utsträckning verkar ha tagit till sig den rasism som många greker visar gentemot sina grannfolk. Den senaste tiden har det varit flera exempel på det.

Vad det övriga du skriver har med saken att göra förstår jag inte.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-04-01, 10:04
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Hej Peter!
Jag vill bara berätta att jag redan på tidigt 80-tal! fick "lära" mej av lokalbefolkningen på Rhodos ( vänner som jag fortfarande har kvar...) att det fanns(FINNS) tjuvar,.... men att det "var/är turister som stal/stjäl från varandra" !
Ingen nationalitet utpekat!! Jag går inte i Rhodos stad och är rädd för allt o alla,jag känner mej tryggare där än hemma i Kallsta' när jag vandrar hemåt på kvällskröken! MEN..... Jag är glad i Värmlänningarna, trots det.
Kram från "Tant Torhildur."
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-04-01, 10:18
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Om jag med hänvisning till officiell svensk statistik säger att vi har problem med organiserad brottslighet från baltikum och balkan, är jag rasist då?


//PO
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-04-01, 11:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Citat:
Om jag med hänvisning till officiell svensk statistik säger att vi har problem med organiserad brottslighet från baltikum och balkan, är jag rasist då?
Det beror på hur och i vilket sammanhang du säger det.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-04-01, 16:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Hörni! Jag sitter just och väljer mellan två alternativ:

1) Att dela upp den här tråden, låta den splittade delen handla om rasism och sen börja räkna timmarna tills det blir ett jäkla liv i den så att den måste tas bort i alla fall.

2) Att inte plocka bort några inlägg utan i stället framföra en STARK rekommendation att vi återgår till ämnet som är Värdesaker på stranden. Kan vi inte konstatera att vissa saker är ovanligt svårlösta på ett sånt här ställe, därför är det ibland bra att ta ett djupt andetag och återgå till ämnet.

För stunden väljer jag Alternativ 2. Av respekt för trådskaparen hoppas jag att hans diskussion kan fortsätta.

inkfish/moderator
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-04-01, 16:39
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Ja, jösses, det skulle nog ta eld i datorerna om vi skulle börja diskutera rasism.--På stranden har jag aldrig blivit av med något. Inte heller från diverse campingplatser. Det säkraste tipset, om man alltså inte kan lämna sina saker i rummet eller i något hotellvärdeskåp, blir att be tavernafolk hålla ett öga på väskan.
Österrikiska vänner till oss blev sövda i sin husbil och plundrade på en massa grejor, detta var på Peleponnesos. (Skurkarnas nationalitet okänd)
Min svåger, som tältade, hade sina pengar under kudden, drachmer, en stor hög alltså. Detas hund var bara valp och varnade inte. Någon skar upp tältet bakom hans huvud och trevade runt lite. Min svåger vaknade och högg tag i förövarens hand-han är smed! och det blev ett oerhört liv på campingen. Man upptäckte att det var en halvtok som brukade smyga runt och kolla på badande tjejer, en tillsynes ganska menlös typ. Som straff tog man av honom byxorna och lät honom springa med valpen efter sig...
Min man tog reda på var han bodde och for dit nästa dag för att kolla läget. Tokens fru var helt upprörd och hade helst velat att dom på campingen hade behållit honom! Dom var mycket fattiga och slutet blev att min man gav dem både pengar och annat. -Det kan verka utmanande att rikt folk kan spendera tid och pengar på resor och restauranger. Jag försvarar inte stöld, men nog kan man förstå en del mekanismer som leder till såna saker.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-04-01, 16:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Min erfarenhet är att greker på turistorter är väldigt måna om ställets rykte för oss turister - att de ser med väldigt oblida ögon på den som försöker stjäla eller på annat sätt besvärar turister.

Jag och mina väninnor blev förföljda av en blottare på stranden, han dök upp var vi än var, flitigt o*****ande. Vi både jagade undan honom och flyttade oss men han följde efter.

När jag sen berättade det för en öbo blev det rätt mycket hallå, jag fick gå med till polisen osv. De ville INTE ha rykte om sig att vara en ö där kvinnor inte kunde vara ensamma på stränderna så de ville få bukt med den här killen.

(Han visade sig vara en värnpliktig från ett krigsfartyg som låg vid kajen i några dagar, efter blotterihistorien fick han husarrest ombord och fick inte lämna båten).
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-04-01, 17:57
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Jag köpte för några år sedan i Athen i en dykaffär, en liten väska som jag fäster med band runt vaden och denna är helt tät, denna har jag själv när jag är och dyker och måste ha pengar etc med mig.

Camilla
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-04-01, 22:31
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

[quote=inkfish;82240]Min erfarenhet är att greker på turistorter är väldigt måna om ställets rykte för oss turister - att de ser med väldigt oblida ögon på den som försöker stjäla eller på annat sätt besvärar turister.....[/quote]

Min erfaring er den samme.Har aldri opplevd tyveri på stranden mens jeg bader. Lukker riktignok sekken under bad, og lar den ligge igjen om jeg stikker til en taverna for lunch. Oppsøker dog helst små øyer og små strender, kanskje det kan ha betydning.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-04-01, 22:37
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag och mina väninnor blev förföljda av en blottare på stranden
Jag hoppades alltid att jag skulle möta en blottare när jag var ute med min schäfertik så jag kunde få ropa "Apport".

birgitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-04-02, 13:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Apport

Jag undrar samma sak som Elisabet lite högre upp i tråden: ÄR grejerna verkligen så vattentäta att man kan bada med dem?

Var och tittade på Aquapack på Naturkompaniet i går. Jag tittade också på några haglöfsgrejer som sades vara vattentäta om man vek och donade på ett särskilt sätt - men de kändes mer osäkra.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-04-02, 14:28
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
vattentäta?
Jag har inte dykt (apparatdyk) med påsen utan bara badat, men min påse är TÄT för bad i Acheron (har bara använt den där, på havsstranden har jag litat på turen), storleken är c:a 7 x 15 cm, det är lite fibbel att få upp låset men det verkar på bilden att det är samma sorts lås nu som då.

Men prova med dasspapper innan lägger i kameran så ni kan se att den är tät och inget "måndagsexemplar".

birgitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-04-02, 17:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Dasspapper var ordet
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-04-02, 20:53
Greklandsvän Greklandsvän är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Låt mig först säga att jag helt delar Inkfish syn på hur grekerna ser på sig själva och sitt land:

"Min erfarenhet är att greker på turistorter är väldigt måna om ställets rykte för oss turister - att de ser med väldigt oblida ögon på den som försöker stjäla eller på annat sätt besvärar turister."

Flera av er har noterat att riskerna för att något ska hända är små, och jag delar er uppfattning. Jag har aldrig blivit bestulen i Europa. Bara en gång (av utländska turister) i Thailand. Oaktat detta så innebär den oro jag känner när jag ute i vattnet, hur liten den än må vara, att avkopplingen och kvaliteten på semestern blir lägre. Jag är därför tacksam för alla bidrag som kommit.

Jag har idag hittat en vattentät plånbok i smidigt format på haglöfs hemsida. Jag tror jag testar den. Den ska vara vattentät ner till en 4-5 m och det räcker för mig.

MVH, Per
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-04-02, 22:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

Vil absolutt ikke la potensielle tyver ta grep om mine svømmeturer (ferieglede) - altså vil jeg ikke bade tilsammen med masse penger og kredittkort eller hva det enn er i en pose eller veske. Jeg bader derfor uten å bekymre meg for om 'noen' skulle stjele eiendelene, tar heller ikke med meg alt av verdi på stranden eller andre steder. Og skulle 'noen' ta seg inn på hotellrommet eller safe og forsyne seg, ja det får jeg i så fall ta som det kommer. Bad med nytelse!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-04-14, 20:26
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

www.resesakerhetsbutiken.se har en liten behållare som kan hängas om halsen när man badar. Tillräckligt stor för att rymma kreditkort och hotellnyckel och kostar 98 kr. Jag har ingen egen erfarenhet av den, men den ser OK ut.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-04-27, 01:16
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: Värdesaker på stranden.....

När vi är på stranden så har vi en vattentät värdeförvaringsburk i plast med reglerbart snöre som går att hänga runt halsen eller fästa vid vaden.Den fungerar bra men snäppfästet för att stänga locket kan krångla ibland.i burken förvarar vi dagskassan men inget mer.På stranden har vi aldrig med oss den dyra kameran utan vi köper engångskameror som tål vatten på claes olsson de fungerar bra och man behöver inte oroa sig för att dom blir stulna.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-04-27, 08:43
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Re: Värdesaker på stranden.....

Jeg er så enig med malou.... Man kan ikke la slike bekymringer ødelegge gleden ved å bade. Slik jeg har opplevd det, er risikoen så liten at vi lar våre saker ligge på stranden, og bader uten å bekymre oss for annet enn evt. vanntemperaturen. Pass, billetter og kredittkort ligger på hotellet, men vi har som egel med både kamera og lommebok med et vanlig Visa bankkort. Vi legger ikke akkurat dem på utstilling på toppen av sakene våre når vi går fra dem, men vi drar dem da ikke med i vannet heller, enten det er i vanntette poser eller plastbokser. Que sera, sera......

Og det beste av alt: Mobilen ligger på hotellet om dagen, slik at vi bare ser etter en gang om dagen om noen vil ha kontakt med oss. Og da kan vi velge hvem vi ringer tilbake til, og hvem som bare må vente!! DET er ferie!!

Senast redigerad av JohnS den 2007-04-27 klockan 08:47.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-05-14, 17:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Re: Värdesaker på stranden.....

Säkerhetsprylar undeer resan:

http://www.aftonbladet.se/vss/specia...2,5508,00.html

Ur Aftonbladet idag.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT