Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-06-06, 23:59
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Nu får du väl ändå tagga ner lite
Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.

Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.

Mvh Janérik
Hej Janérik!
Nää, jag taggar inte ner av den enkla anledningen att du inte tycks förstå vad jag menar. DU har valmöjligheter då det gäller båtarna. Många andra har inte det. Det finns t.o.m. människor som inte KAN båtluffa eftersom dom är beroende av sin rullstol t.ex. Det handlar alltså inte om att "VÄRDESÄTTA", utan om MÖJLIGHETEN att alls kunna båtluffa! DET är en himmelsvid skillnad det
Jag har också åkt med Romilda och kan bara lé åt hennes "charm" och till viss del håller jag med och förstår dej. De valmöjligheterna hade jag också FÖRE 11 maj-00. Numera är mina valmöjligheter begränsade och det är därför jag "taggar" i på ämnet, inte på dej inte!!! Utifrån de hinder jag numera har, ingår BlueStar Ferries i mina möjligheter, dock inte Romilda med medsystrar. I VÄRSTA fall kan jag "klänga" mej upp, att "klänga" ner, och i trängsel är betydligt svårare och leder med automatik till X antal dygns dj-vligare värk innan det ger sej. Vad gäller boendeformen du beskriver så finns den ju redan att tillgå eller hur? Många väljer den formen också. Även här är det bökigt värre. Ska vi åka till, en för oss, ny ö och jag ställer frågor på t.ex. Kalimera så önskar jag svaret i AVSTÅND; t.ex. "det är c:a 75 m till närmaste butik" Inte; "det tar bara ett par minuter till bageriet" Den som skriver kan ju inte veta hur lång tid det tar för MEJ att gå den sträckan. Den tid som en människa med "normalkondis" går 200m tar betydligt längre tid för mej att gå. Vissa dagar avstår jag helt även från att gå en så kort sträcka. Boenden som ligger högt upp= hög mysfaktor. Sorry, det är helt uteslutet för mej eftersom jag inte är massochist.
Angående din oro över nedläggande av båtlinjer; den oron är säkert befogad, om inte rederierna satsar på tillgänglighet för ALLA resenärer. Som det är nu så är det en utvald, oskadad skara resenärer som kan nyttja dessa båtar. Titta på Sverige o tågtrafiken ett alldeles eget, svenskt o sorgligt kapitel.

//Birgitta som snart åker och, säkerligen då blit nertaggad
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-06-07, 00:25
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
Hej Janérik!
Nää, jag taggar inte ner av den enkla anledningen att du inte tycks förstå vad jag menar. DU har valmöjligheter då det gäller båtarna. Många andra har inte det. Det finns t.o.m. människor som inte KAN båtluffa eftersom dom är beroende av sin rullstol t.ex. Det handlar alltså inte om att "VÄRDESÄTTA", utan om MÖJLIGHETEN att alls kunna båtluffa! DET är en himmelsvid skillnad det
Jag har också åkt med Romilda och kan bara lé åt hennes "charm" och till viss del håller jag med och förstår dej. De valmöjligheterna hade jag också FÖRE 11 maj-00. Numera är mina valmöjligheter begränsade och det är därför jag "taggar" i på ämnet, inte på dej inte!!! Utifrån de hinder jag numera har, ingår BlueStar Ferries i mina möjligheter, dock inte Romilda med medsystrar. I VÄRSTA fall kan jag "klänga" mej upp, att "klänga" ner, och i trängsel är betydligt svårare och leder med automatik till X antal dygns dj-vligare värk innan det ger sej. Vad gäller boendeformen du beskriver så finns den ju redan att tillgå eller hur? Många väljer den formen också. Även här är det bökigt värre. Ska vi åka till, en för oss, ny ö och jag ställer frågor på t.ex. Kalimera så önskar jag svaret i AVSTÅND; t.ex. "det är c:a 75 m till närmaste butik" Inte; "det tar bara ett par minuter till bageriet" Den som skriver kan ju inte veta hur lång tid det tar för MEJ att gå den sträckan. Den tid som en människa med "normalkondis" går 200m tar betydligt längre tid för mej att gå. Vissa dagar avstår jag helt även från att gå en så kort sträcka. Boenden som ligger högt upp= hög mysfaktor. Sorry, det är helt uteslutet för mej eftersom jag inte är massochist.
Angående din oro över nedläggande av båtlinjer; den oron är säkert befogad, om inte rederierna satsar på tillgänglighet för ALLA resenärer. Som det är nu så är det en utvald, oskadad skara resenärer som kan nyttja dessa båtar. Titta på Sverige o tågtrafiken ett alldeles eget, svenskt o sorgligt kapitel.

//Birgitta som snart åker och, säkerligen då blit nertaggad
Visst, jag har full förståelse för att du måste veta vissa saker om ett resmål före du åker till det. Det är en av fördelarna med att planera sin resa med hjälp av till exempel detta forum. Man kommer i kontakt med folk som redan varit där och som kan ge upplysningar som kan hjälpa dej och andra röresehindrade i resandet, jag har själv även försökt hjälpa till med detta vid något tillfälle om jag inte minns fel.
Däremot vill jag med en dåres envishet påstå att allt inte kan eller ska handikappanpassas, det finns helt enkelt alldeles för många platser som blir för dyra att handikappanpassa och därför i stället skulle stängas.
Då det gäller tillgängligheten på båtarna i Grekland så kommer det nog tyvärr att ta lång tid före alla båtlinjer är tillgängliga för rörelsehindrade. De rederier som finns idag har ofta ganska dålig ekonomi och köper in gamla båtar från olika länder och har inte råd att bygga om dem hur mycket som helst om de ska få en ekonomi i sina företag. Att t.ex. bygga en hiss i en båt kostar säkert en hel del och ibland kan det också vara svårt att få det att passa in i övriga delar av båten, då väljer man i stället bort att montera in hissen eftersom det inte finns krav på det från myndgheterna.
Många gånger har vi och säkert många andra här förvånats över hur många handikappade greker kan klara av sin vardag med de krämpor de har, jag kan inte annat än bli imponerad över deras seghet och ledsen över myndigheternas sätt att se på detta problem. Förhoppningsvis kan vi hjälpa till lite att få landets ekonomi att bli starkare och till slut även ge dessa människor ett drägligt liv. En stor del av detta är naturligtvis att det kommer turister som kräver att det anpassas, precis som du skriver så finns det en ekonomi i att kunna ta emot alla betalande gäster men så länge det är en bättre ekonomi i att inte bygga om för alla gäster så kommer det tyvärr att bli så att några blir lidande.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-06-07, 09:50
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: båten Romlida?

Kära Brige.

Jag kan faktiskt inte förstå varför du tar i så i den här tråden... Jag förstår dig till fullo. Vi är alla olika. Både i vad vi tycker om, prioriterar och klarar.

Jag tycker om gamla Romilda och Dimitroula. Jag älskar att rulla ut min sovsäck på däck, höra motormullret och skaket, känna närheten till havet, köpa en öl i baren och äta ihop med min medhavda fetaost och mitt bröd. Jag föredrar också att åka, inte godståg, men absolut gamla 60-tals vagnar framför opersonliga X2000. Jag tycker det har mer charm. Sen gör jag precis som Jan-Erik, åker BlueStar pga av tidtabeller och tillgänglighet. Men jag tycker det är oerhört synd att gamla, vackra båtar skall försvinna till förmån för moderna och opersonliga. Jag tycker det borde få plats med båda alternativen!!

Klanka inte ner på oss som tycker om det gamla! Det är väl lika illa att göra det som tvärtom??

(Förövrigt så har jag heller ingen modern knapptelefon hemma, eftersom jag tycker om att slå nummer med ringskiva och höra äkta ringsignaler istället för elektroniska pip... Trots att jag varken kan ringa telefonbank eller SJ...)

/Anna
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-06-07, 11:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Visst, jag tar i och det kommer jag att göra VARJE GÅNG eftersom jag, i mitt dagliga arbete försöker att ge personer med skilda funktionshinder en högre kvalitet i sitt liv.
Om du tog i lite mindre skulle du kanske se tydligare vad man skriver - så att ditt svar faktiskt är svar på det du just läst.

Min poäng var att det står Lasse eller Olle eller Stina fullständigt fritt att åka lyxjakt, Blue Star, Romilda, flotte eller vattenskidor mellan öarna. Och också att skriva att exakt just det är äkta båtluffarkänsla för dem. Det innebär inte att det behöver vara äkta båtluffarkänsla för nån annan.


Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-06-17, 03:22
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 25
Standard Sv: båten Romlida?

Är det ingen som kommer ihåg DANE:s gamla Ialisoss, Kamiross och Omiross..? De gick på 70- (?), 80- och 90-talen mellan Pireaus, Patmos, Kos och Rhodos (med någora öar till på ruttten). Det var gamla finlandsfärgor som blivit omoderna och sålts till grekland.

De här båtarna blev till slut så risiga att de inte ens var värdiga att trafikera de grekiska vattnen och såldes sedan vidare. Söderut har jag för mig. Kamiross har jag sett som kryssningsfartyg flera år efter att den försvann från linjetrafik. Ommålad och (förmodligen) renoverad invändigt. Ialissos har jag för mig att jag också sett till någon gång, men är inte säker. Omiross försvann tidigt och jag var ganska liten är jag åkte med den. Har aldrig sett den sen dess. Har också för mig att någon av de här båtarna förliste för ett tag sedan, men jag kan ha fel.

/Jens
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-06-17, 22:20
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av jensohlsson
Är det ingen som kommer ihåg DANE:s gamla Ialisoss, Kamiross och Omiross..? De gick på 70- (?), 80- och 90-talen mellan Pireaus, Patmos, Kos och Rhodos (med någora öar till på ruttten). Det var gamla finlandsfärgor som blivit omoderna och sålts till grekland.

De här båtarna blev till slut så risiga att de inte ens var värdiga att trafikera de grekiska vattnen och såldes sedan vidare. Söderut har jag för mig. Kamiross har jag sett som kryssningsfartyg flera år efter att den försvann från linjetrafik. Ommålad och (förmodligen) renoverad invändigt. Ialissos har jag för mig att jag också sett till någon gång, men är inte säker. Omiross försvann tidigt och jag var ganska liten är jag åkte med den. Har aldrig sett den sen dess. Har också för mig att någon av de här båtarna förliste för ett tag sedan, men jag kan ha fel.

/Jens
Ialyssos finns inte längre bland oss, blev såld till upphuggare i Indien 2003 http://www.faktaomfartyg.com/finnpartner_1966.htm
Kamiros gick samma öde till mötes 2002 http://www.faktaomfartyg.com/prins_hamlet_1966.htm
Omiros verkar inte vara något som är bekant för andra, kanske minns du fel. På http://www.faktaomfartyg.com/dane_sea_line.htm hittar du alla båtar som Dane har använt i sin trafik.
För övrigt gäller numera att flertalet av de gamla färjorna komer från Japan eftersom grekerna har hårdare regler än vi har i Sverige. Båtar som säljs från skandinaviska vatten är oftast så gamla så de går inte att få klassade för grekiska farvatten.

Mvh Janérik (med hjälp av http://www.faktaomfartyg.com/index.html )
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-07-11, 14:34
Stellwerk1 Stellwerk1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 25
Standard Sv: båten Romlida?

Hej allihopa ny här på Kalimera, men fastnade direkt för denna trevliga sida!


Ser att det här i forumet diskuteras en del om båtarna i Grekland, och det är just båtarna som är i fokus under mina båtluffar! Har nu varit nere varje år sedan 94 och jagat olika färjor under mina resor. Kul att så många utav er som båtluffar ändå verkar ha koll och framför allt gillar dom äldre färjorna med sin charm!

Tyärr får vi nog leva med att dom försvinner allt mer, GA Ferries har flyttat över sina två gamlingar Daliana och Milena till Patras-Brindisi rutten och Hellenic Seaways två fd färjor Express Olympia(ex Viking 4) och Express Poseidon har nyligen lämnat Pireus för skrotstranden.
Sen har vi DANE Sealines färjor som är upplagda efter konkursen.
Hellenic Seaways får snart ett nybygge som ursprungligen beställdes för BlueStar Ferries. Hon är väldigt lik Blue Star Naxos/Paros-

http://www.faktaomfartyg.com/nissos_mykonos_2005.htm

När det gäller Romilda har jag bara åkt med henne en gång från Kreta upp till Santorini och då var det vild sjögång och alla mådde dåligt ombord...
Tyckte då 1996 att hon gav ett fräscht intryck, dock är hon inte speciellt snabb och blir som ni skriver bra sen på slutet av sina långa rundor hon trafikerar.
BlueStar:s nybyggen har ju på tok för lite uteutrymme, dom är väldigt anpassade för Greker som ju gillar att sitta inne och röka samt dricka en Frappe på 5 timmar.

Själv ska jag flyga till Dubrovnik 7/8 för att jaga runt och hinna med en hel del färjor på vägen mot Santorini där jag ska möta flickvännen.
Blir en galen vecka med mycket båtar via Kroatien-Italien-Kefalonia-Aten och ett högt tempo som jag bara klarar själv...

//Robert
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-07-11, 15:02
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: båten Romlida?

Har tidigare tillhört kategorin som alltid pratat illa om GA och föredragit Blue Star. Även om jag fortfarande gärna åker Blue Star har min syn på GA nu ändrats.

Under min just avslutade resa åkte jag med Romilda som höll tiden, nästan, och med Rodanthi som var cirka 1 timme sen. Är det fint väder och jag inte har bråttom kommer jag utan problem välja GA, inte lika mycket folk heller.

En kul händelse inträffade när jag var på Amorgos. På min väg från Maltezibadet kom jag i samspråk med en svensk familj som skulle åka med Romilda, avgång 16:00. När vi var på motsatta sidan mot kajen dyker helt plötsligt denna färja upp när klockan visar på 15:20. Då man aldrig vet med de grekiska färjorna så började familjen springa för att hämta sin packning för att sedan rusa ombord. Nu var det inga problem för Romilda låg kvar till 16:00 innan hon la ut och lugnt fortsatte sin resa helt enligt tidtabell. Frågan jag ställer mej är vilken ö hon hoppat över

bosse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-07-12, 12:34
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: båten Romlida?

Jag har också percis kommit hem från Grekland och jag noterade till min förvåning när jag var på Amorgos att Romilda avgick i tid de gånger jag såg till den. Jag hade tänkt att ta den till Naxos men det var mer ankomsttiden till Naxos än själva båten (som jag tycker har sin charm) som gjorde att jag tog Panagia Tinou dagen därpå istället. Jag undrar om inte GA har ändrat sina optimistiska ankomsttider till den här säsongen. Jag har tidigare fått väntat både en och två timmar på Dimitroula och Romilda.

/Gunnar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT