Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-03, 23:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Turister

Ni som är ute på öarna just nu... upplever ni att det är färre turister än normalt?
På Sifnos sa de att det var så!
Fast jag reser ju aldrig i högsäsong, så det skulle vara intressant att höra om Er upplevelse.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-03, 23:31
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Turister

När vi varpå Astypalea för två veckor sedan sa de i affären där vi handlade att de tyckte det varit bra med folk fram tills dess. Hur det har utvecklats därefter vet jag inte.
Däremot så upplevde jag att det var färre med folk på Naxos förra veckan jämfört med förra året.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-04, 07:21
hoppsan hoppsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 3
Standard Sv: Turister

Vi har varit på Tilos och befinner oss nu på Kalymnos. Vår upplevelse är att det är få turister (dessa öar är dock nya för oss så vi kan inte jämföra). Hotellägarna på Tilos sa att det var 70% färre turister i år, här på Kalymnos säger de att det är liknande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-04, 07:39
Britta52 Britta52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: Turister

På Samos sa hotell och restaurangpersonal att det var fler än förra året och det var min upplevelsen också
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-04, 08:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Turister

Pratade med en barägare i Egiali och han tyckte det var rätt normalt för årstiden.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-04, 08:32
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Turister

På Lesvos saknar vi en del utländska turister men kanske upp mot 80% av de grekiska så det verkar tomt i alla fall.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-04, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsan Visa inlägg
Hotellägarna på Tilos sa att det var 70% färre turister i år, här på Kalymnos säger de att det är liknande.
Att det är färre på Tilos beror på problem med Sea Star antar jag, men att det är färre på Kalymnos låter oroväckande.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-04, 14:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Turister

Jag tyckte att det var ganska gott om turister på Kalymnos i början av Juni. Fortfarande en de klättrare också Hörde ingen klaga på bristen på turister heller En del var dock oroliga för hur det skall bli, ifall folk inte vågar komma i dessa tider


Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-04, 14:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
En del var dock oroliga för hur det skall bli, ifall folk inte vågar komma i dessa tider
Det förstår jag, inte minst när rubrikerna ser ut så här.


Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-04, 14:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Turister

Intressant att höra om era upplevelser...hoppas inte allt för många blir avskräckta att resa till Grekland pga av krisen.

Fortsätt gärna att rapportera...

Sunny, som längtar till september och Grekland .
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-04, 17:19
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Turister

Känns det ok att sitta och skåla och skratta när de lider så? Eller de blir kanske bara glada om vi turister är där och spenderar pengar? Någon som vet? Åker om under en månad och just nu känner jag mig dum som skall sitta där och "låtsas som ingenting". Om ni förstår vad jag menar
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-04, 17:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Turister

Jag skulle absolut inte låtsas som ingenting. Tvärtom skulle jag försöka, om det gick utan att verka påflugen, ta chansen att försöka ta reda på vad folk känner (om jag var på ställen där jag inte redan känner folk).

Oavsett vad man tycker om Syriza, EU och hela cirkusen så skulle jag försöka visa solidaritet med folk i en svår situation. Och spendera så mycket kontanter som möjligt. En konkret grej jag skulle göra är nog att ta med all cash jag behövde hemifrån, även om jag inte gillar att bära runt på en massa pengar. Men OM pengarna tar slut i bankomaterna vill jag inte ha bidragit till att ha tömt dem för lokalbefolkningen, jag som kan få pengar på annat sätt. Det skulle kännas fel att ha tankat flera hundra € vid olika tillfällen om det är begränsad tillgång på sedlar.

Men framför allt tror jag att man ska vara lyhörd för hur folk man möter vill ha det, om de vill prata kris eller inte. En del kanske vill låtsas business as usual just för att man är turist och då får man ställa upp på det också.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-04, 18:03
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Turister

Vi kom hem ifrån Syros för några timmar sedan. Nog upplevde vi att det var betydligt färre turister där och framförallt semestrande Greker. Förra året var det många Atenare och andra fastlandsbonde Greker som semestrade på Syros. Vår hotell ägare sa att han fått många avbokningar. Grekerna vågar/vill/kan inte spendera sina pengar på semester i år och vi skandinaver blir skrämda av massmedia. Det var glest med folk på solstolarna och tavernorna. Vi var där nästan exakt samma tid förra året. Skönt att slippa trängas men väldigt tris när man förstår vad det beror på!


/Faestis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-04, 18:24
elena2de elena2de är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 49
Standard Sv: Turister

Vi planerar att resa till Syros om tre veckor och har faktiskt också blivit smått oroliga av allt som skrivs i tidningarna. Hur var det på Syros? För ska man tro massmedia så är maten i butikerna och kontanterna i bankomater på väg att ta slut... Jag har dock inte sett någon ökad tillgång på hotellrum på hotellsajter, så det verkar inte ha avbokats så mycket??
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-04, 18:26
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
En konkret grej jag skulle göra är nog att ta med all cash jag behövde hemifrån, även om jag inte gillar att bära runt på en massa pengar. Men OM pengarna tar slut i bankomaterna vill jag inte ha bidragit till att ha tömt dem för lokalbefolkningen, jag som kan få pengar på annat sätt.
Men framför allt tror jag att man ska vara lyhörd för hur folk man möter vill ha det, om de vill prata kris eller inte. En del kanske vill låtsas business as usual just för att man är turist och då får man ställa upp på det också.
Klokt sagt
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-04, 18:38
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av elena2de Visa inlägg
Vi planerar att resa till Syros om tre veckor och har faktiskt också blivit smått oroliga av allt som skrivs i tidningarna. Hur var det på Syros? För ska man tro massmedia så är maten i butikerna och kontanterna i bankomater på väg att ta slut... Jag har dock inte sett någon ökad tillgång på hotellrum på hotellsajter, så det verkar inte ha avbokats så mycket??
Det fanns gott om mat i butikerna, som vanligt. Det vi såg var att köerna till bankomaterna ständigt var längre än vanligt - annars märkte vi inget av krisen mer än att vi saknande alla de semestrande grekerna som var där förra året. Hur tillgången ser ut på hotellsajter nu i jämförelse med förr har jag ingen aning om.


/Faestis
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-04, 18:43
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Turister

Kan meddela att det är varken brist på mat i affärerna eller pengar här på Syros. Vi var och handlade så sent som för en timme sedan. Folk hamstrar inget speciellt heller. Igår kväll var hela "restaurangtorget" fullt med folk och även längs hamnpromenaden. Något färre grekiska turister kanske, det är svårt att avgöra om det är lokalbefolkning eller ej. Här är underbart och de vill inget hellre än att det kommer besökare .

Celbe
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-04, 18:59
elena2de elena2de är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 49
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Det fanns gott om mat i butikerna, som vanligt. Det vi såg var att köerna till bankomaterna ständigt var längre än vanligt - annars märkte vi inget av krisen mer än att vi saknande alla de semestrande grekerna som var där förra året. Hur tillgången ser ut på hotellsajter nu i jämförelse med förr har jag ingen aning om.


/Faestis
bra, då behöver vi inte få panik ännu..
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-04, 19:02
elena2de elena2de är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 49
Standard Sv: Turister

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Kan meddela att det är varken brist på mat i affärerna eller pengar här på Syros. Vi var och handlade så sent som för en timme sedan. Folk hamstrar inget speciellt heller. Igår kväll var hela "restaurangtorget" fullt med folk och även längs hamnpromenaden. Något färre grekiska turister kanske, det är svårt att avgöra om det är lokalbefolkning eller ej. Här är underbart och de vill inget hellre än att det kommer besökare .

Celbe
tack, låter hoppingivande lätt att bli nervös av alla tidningsrubriker. Det roliga då - hur är vädret, har havet hunnit bli varmt ännu?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-04, 22:29
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Turister

Vi babblade politik en timme idag med vår hotellvärdinna här på Naxos, det var mycket intressant. Några andra svenskar som var på väg hem passerade och uttryckte oro över att åka till Aten men då sa hon att ni behöver inte vara oroliga, det är vi som är riktigt oroliga. Det gav perspektiv på det hela, folk i turistbranschen här är riktigt oroliga över den långsiktiga utvecklingen. Hur ska dom klara sig framöver med ev höjda skatter och konkurrens från t ex Turkiet?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT