Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-03-30, 15:24
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
* De så kallade serviceutrymmena, vilka var av den standard att jag skulle föredra att uträtta alla behov, såväl matillredning och disk som dusch och toabesök i naturen.

* Anordningarna för att ge skugga till tälten som inte gav skugga under stor del av soltimmarna, och i flera fall defintivt inte på morgonen när man som mest behöver det i ett tält.

* Marken som tälten skulle ställas upp på, som garanterade stora sandhögar inne i tälet. Och det gillar inte jag

* I något av fallen: placeringen som var mer än avsides, en bra bit från närmaste väg och ganska långt utanför stan. Det hade med andra ord blivit både taxi och apostlahästarna i mörker för att ta sig hem på kvällen.

* Den enda gång jag frågat vad det kostade minns jag att jag tyckte det var rena ockerpriset för den standarden.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att det kan vara mysigt att fricampa vid någon strand där man hittar en bra plats, om man nu gillar den sortens bekvämlighet. Fast så vitt jag vet är det egentligen inte tillåtet att göra det i Grekland.
Nu är jag nöjd!

Ruby
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-03-30, 15:49
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Tänk på att i augusti är det mycket italienare i Parga, så det är nog inte lätt att hitta billiga rum. Jag skulle nog försöka att förboka i alla fall.

Yvonne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-03-30, 16:09
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Tänk på att i augusti är det mycket italienare i Parga, så det är nog inte lätt att hitta billiga rum. Jag skulle nog försöka att förboka i alla fall.

Yvonne
Hmmmm... du har nog rätt i det Yvonne. Usch vad svårt detta är!
Tälta/icke tälta har bytts ut mot förboka/icke förboka...

Man blir ju så låst tyvärr om man ska göra det. Men det kan det vara värt om man inte vill lägga hela budgeten på att få sova någonstans.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-03-30, 19:00
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Jag har tältat i Grekland dock för 15 år sen, jag och gubben var runt med Mc på fastlandet och öarna. Tycker det var toppen. Vi hade ett 3 manna tält och såg alltid till att hamna på gräs och under något som skuggade, men visst blev det varmt man sov inte bort halva dagen ialla fall. På IOS tex slog vi aldrig upp tältet utan där sov vi på luftmadrasserna under tak, Och vem bryr sig om kök etc man lagar ju inte sin mat själv utan äter ute..... På morgonen köpte man färskt bröd och pålägg etc vilket de flesta Campingar hade! Huvudsaken är att det är rent på toa och dusch, ingenstans upplevde jag de som nått problem. En annan pöäng är att man lär ju känna hur mycket folk som helst från hela världen och en del har vi fortfarande kontakt med. På Mykonos bodde vi en bit från Campingen och tältade bakom en taverna just vid stranden, fricamping är förbjudet men det är inget som hindrar bara man frågar men framförallt skall man känna att det är ok ( säkert) Vi var runt i 2 månader och har minnen för livet. Nu dock med 3 barn skulle jag inte tälta Men som sagt en del campingar hyr ju även ut husvagn, stugor etc.

Ha en bra resa
Hälsningar Camilla
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-03-30, 20:25
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Ahaa.. en annan bild av tältlivet. Dags att tänka om kanske?

Nja.. jag vet inte. Just nu är jag ändå mest inställd på rum. Men man vet aldrig

Tälta är däremot något jag skulle vilja göra där det inte är så varmt, Gotland till exempel. Men det hör nog till något annat forum!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-05-14, 22:22
isis isis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Jag har tältat väldigt mycket i den grekiska övärlden, både på camping och som vildcampare på stränderna - det var visserligen på 80-talet men det förekommer ju fortfarande på öarna. 2003 bodde jag på camping (Naxos) hyrde då en bungalow. Det är billigt att tälta och campingplatserna ligger alltid nära havet. I augusti har grekerna självasemester och det är popuärt bland ungdomarna att campa. man får räkna med gitarrmusik till sent in på nätterna, mycket rökande och krökande fast på ett kul sätt. Inte riktigt den bild man har av ungdomar på svensk midsommar camping. det är billigt att hyra boende på camping, på Naxos kostade en bungalow 15-20 E, utanför kostade ett rum 40-60 E. Jag föredrar att INTE hyra med AC - luften blir för kall och torr och man drar snabbt på sig en förkylning i värmen dagstid. Sov med öppet fönster och ta med ett myggnät från sverige - urmysigt när man knutit fast det i sängstolparna (glöm inte extra lina för det ändamålet). Det är svårare att hitta lediga rum på charter öar - boka några nätter i förväg hemifrån och vandra runt på plats och hitta det perfekta boendet. Eftersom ni inte ska luffa runt på flera öar så är mitt råd att sova i säng. Alltså rum. På tal om att sova på stranden:
Vi sov faktiskt en natt på stranden med barnen 2003 (8, 9 år) på Naxos. Vi kom sent på natten och hade ryggorna som "väggar", handdukarna som täcken, och två loppiga hundar som polare. det var faktiskt riktigt skoj! Bageriet öppnade kl 6 och vi åt varmt bröd med vatten på en öde stand i soluppgången. Ingenting är omöjligt - bara ta det med ett leende
...det är dock bekvämare att hyra rum när man reser med barn.
Lycka till med resan!

Senast redigerad av isis den 2005-05-14 klockan 22:25. Anledning: felstavat
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-05-14, 22:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Luftkonditionering av modernt snitt ger inte alls samma kalla och torra luft om man inte sänker temperaturen så mycket. I Asien i vintras ställde jag in den på 24-25 grader vilket gjorde att inomhusluften blev bara några grader kallare än utomhus vilket kändes ganska behagligt.

Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-05-14, 22:47
isis isis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Luftkonditionering av modernt snitt ger inte alls samma kalla och torra luft om man inte sänker temperaturen så mycket. I Asien i vintras ställde jag in den på 24-25 grader vilket gjorde att inomhusluften blev bara några grader kallare än utomhus vilket kändes ganska behagligt.

Eva

Det stämmer säkert, men många ställeni den grekiska övärlden har inte det senaste snittet på luftkonditioneringen. Men har man tur så hittar man ett rum med ett bra AC system. Annars kan man alltid vifta med lakanen för att få luften att cirkulera
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-05-15, 10:53
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Okej, tack för beskrivningen av campingen. Alla tips och erfarenheter är välkomna. Bungalow är nog ett bättre alternativ för oss än tält, min käre sambo backar lite på tältet. Och i och för sig, innerst inne är jag nog inte heller så sugen... Men det känns som att jag hellre ligger i tält ett par veckor och upplever Grekland än inte alls kommer iväg och sitter i en gammal lägenhet i Sverige.

Någon som har lust att beskriva bungalowsen, är de som ett rum utan dusch, toalett och kök, eller?

Väntar på svar från Parga camping angående prisnivån på deras bungalows... får se om det är ett alternativ.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-07-18, 23:02
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Att tälta, eller icke tälta?

Hejsvejs allihopa!

Nu är jag återigen på G med denna tråd. Om någon undrar så har Parga Camping cabins man kan hyra för 15 per natt för två personer och San George på Korfu har bungalows för cirka 15 om jag förstått det hela rätt. Enkla rum utan dusch och WC men SÄNGAR.

Tänkte höra en grej; är det någon som hört om någon som campat i det fria? Hur har detta i så fall gått? Har någon blivit haffade av polisen och fått böta eller något annat läskigt?

Ha det fint i solen eller regnet eller vad/var ni nu är!

/Janet
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT