Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-12-04, 14:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Digital- till pappersbilder

Vilket lab är bäst att skicka digitalbilderna till? Jag vill ha ett användarvänligt och enkelt system som ger bra bilder.

Efter en hastig koll på pricerunner valde jag fotoquick, laddade ner deras program och skulle skicka in bilder. Men nånstans måste jag ha gjort fel för jag upptäckte att jag satt och kopierade bilderna till min egen dator. Så nu har jag en massa kopior av varje bild i en enda röra

Gärna nåt annan än fotoquick, alltså.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-12-04, 14:43
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vilket lab är bäst att skicka digitalbilderna till? Jag vill ha ett användarvänligt och enkelt system som ger bra bilder.

Efter en hastig koll på pricerunner valde jag fotoquick, laddade ner deras program och skulle skicka in bilder. Men nånstans måste jag ha gjort fel för jag upptäckte att jag satt och kopierade bilderna till min egen dator. Så nu har jag en massa kopior av varje bild i en enda röra

Gärna nåt annan än fotoquick, alltså.
Gjør som jeg, kjøp en god fotoprinter og fotopapir og lag bildene selv.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-12-04, 14:44
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Jag har en mkt bra skrivare, men har aldrig köpt riktigt papper. Har en känsla av att lab ändå blir bättre?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-12-04, 14:47
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag har en mkt bra skrivare, men har aldrig köpt riktigt papper. Har en känsla av att lab ändå blir bättre?
Jeg fikk i alle fall topp kvalitet på mine
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-12-04, 14:58
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag har en mkt bra skrivare, men har aldrig köpt riktigt papper. Har en känsla av att lab ändå blir bättre?
Jag har prövat Fuji o det blev bra.Skrivare har jag inte så jag kan inte göra nån jämförelse. Cia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-12-04, 15:01
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Dersom du har en fargesublimeringsprinter hjemme, lager du like gode bilder som fra et lab. En slik printer koster fra kr 1000 og oppover. Og om man fremkaller mange bilder til vanlig, sparer man raskt inn det.

Ellers har Japan Photo ofte vunnet tester når det gjelder kvalitet og pris på fremkalling av digitalbilder.

Selv har jeg vanlig Epson-printer, og den gir knallgode bilder når jeg bruker photopapir!

Senast redigerad av xristina den 2005-12-04 klockan 15:02. Anledning: Tilleggsinfo
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-12-04, 15:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Vad färgsublimeringsprinter är vet jag inte man jag skulle tro att jag har en sån... Den heter Epson Stylus Photo RX600. Kanske värt det att kolla med eget fotopapper alltså?

Cia: tack för tipset!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-12-04, 15:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Den heter Epson Stylus Photo RX600. Kanske värt det att kolla med eget fotopapper alltså?
Jag har också en Epson Stylus Photo och det blir mycket bra bilder med riktigt fotopapper. Men Epson är ju lite känslig om man använder billigare färgpatroner, det är nackdelen, för originalpatronerna är mycket dyra och det går massor med färg, så billigt blir det inte!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-12-04, 15:34
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

For å si det enkelt: en sublimeringsprinter legger på et beskyttende lag over fotoet, som gjør at det beskytter mot riper, sol osv. akkurat som når man fremkaller bilder på et lab. Dette gjør at de holder lenger enn vanlig printete bilder.

Jeg har også en Epson RX620, og den gir glimrende bilder om man bruker fotopapir. Men dette er ingen sublimeringsprinter!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-12-04, 15:35
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad färgsublimeringsprinter är vet jag inte man jag skulle tro att jag har en sån... Den heter Epson Stylus Photo RX600. Kanske värt det att kolla med eget fotopapper alltså?

Cia: tack för tipset!
Husk å ha blekk i alle blekkpatroner
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-12-04, 15:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Just det ja, färg går det ju åt förstås... Jag är på slutet av ett gäng originalpatroner nu, ska jag göra bilder går det naturligtvis åt massor.

Det känns ju mer bekymmersfritt att skicka in till lab. Samtidigt är det fånigt att ha avancerade grejer hemma som man inte använder. Min dator klarar svår och tung spelgrafik och jag får inte ens igång Sims och de andra gratisspelen man fick beställa när datorn var ny, jag fattar inte hur man gör
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-12-04, 15:44
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Just det ja, färg går det ju åt förstås... Jag är på slutet av ett gäng originalpatroner nu, ska jag göra bilder går det naturligtvis åt massor.

Det känns ju mer bekymmersfritt att skicka in till lab. Samtidigt är det fånigt att ha avancerade grejer hemma som man inte använder. Min dator klarar svår och tung spelgrafik och jag får inte ens igång Sims och de andra gratisspelen man fick beställa när datorn var ny, jag fattar inte hur man gör
Spill Lotto i stede, det tar ikke så lang tid.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-12-04, 16:40
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad färgsublimeringsprinter är vet jag inte man jag skulle tro att jag har en sån... Den heter Epson Stylus Photo RX600. Kanske värt det att kolla med eget fotopapper alltså?

Cia: tack för tipset!
Hej!
Här nere har vi en billig Lexmark P-3150 (kombinerad skrivare, scanner, kopiator) och med den har vi fått kanon-utskrifter när vi använder foto-papper. Dessutom går det åt mindre bläck med foto-papper än med vanligt papper (suger åt sig mindre). Nackdelen med bläckskrivare är att det inte blir vatten-fast så laser är att föredra, men det kostar ju mer i investering!

Calle!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-12-04, 17:15
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Hej! Jag har också skivare jag kan skriva ut bilder på, men är det många bilder så väljer jag att istället lämna in för enligt mina beräkningar blir det billigare i längden för fotopapper och bläck är ganska dyrt. Senast jag ville ha bilder brände jag ned dem på en skiva och gick till expert i stan. Bilderna kostade då 1,95 st om man beställde fler än 100 bilder och det gjorde jag...Kanske har expert i din stad något liknande erbjudande? Jag blev i varje fall nöjd med mina bilder. Mvh Ann
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-12-04, 17:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Nackdelen med bläckskrivare är att det inte blir vatten-fast så laser är att föredra.
De flesta fotobläckskrivare idag ger vattenfasta utskrifter både i färg och svart. Bildkvaliten blir dessutom bättre än med laser.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-12-04, 18:18
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Gärna nåt annan än fotoquick, alltså.
Jag har använt mig av ColorMailer några gånger och är mycket nöjd. Lätt att ladda upp bilder, bra erbjudanden, snabb leverans och kanonkvalitet på fotona. Har beställt i lite olika storlekar och alla med samma fina resultat.

Kolla vidare på colormailer.se

//Zanét
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-12-04, 18:59
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vilket lab är bäst att skicka digitalbilderna till?

Gärna nåt annan än fotoquick, alltså.
Jag har överlåtit det problemet till en lokal fotohandlare jag är nöjd med, vilket fotolabb de använder vet jag inte, men jag har jämfört med fotoquick, o de levererar betydligt bättre resultat + service. Lämnar in minneskortet med bilder jag vill ha kvar. Hämtar ut en CD-rom + papperskopior. Kanon

Tommy
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-12-04, 20:09
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Jag har några gånger använt mig av Onoff för att få papperskopior. Man skickar filerna över nätet och hämtar bilderna i den butik man själv väljer. Bra pris och bra bilder.

Titti
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-12-04, 20:10
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Jag har gjort papperskopior via www.onoff.com/se som blev mycket bra. Skickade direkt via datorn. Vill man ha bilder som ska bevaras för framtiden bör man lämna till fotolabb för kopiering och ej dra ut på vanlig färgskrivare. (Har läst flera tidningsartiklar om detta, men minns inte nu var.)

Ann-Kristin.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-12-04, 20:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Digital- till pappersbilder

Tack allihop, nu har jag fått några ställen att kolla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT