Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-12, 12:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Resa tillbaka till och aldrig mer.

Visst var det ett tag sedan en tråd liknande denna var aktuell. Många nya medlemmar har tillkommit.

Vilken ö reser du absolut tillbaka till och varför, vilken kommer du aldrig mer att besöka för att du inte vill, varför?

Min absoluta återvända-till-ö är Amorgos - så underbar, lugnet, vattnet, ödsligheten.
En ö jag aldrig mer kommer att besöka är Koufinissi. En jättfin ö som jag bara känner att jag är färdig med. Kanske ändrar jag mig om jag en dag får barnbarn att resa med.
// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-12, 12:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Måste det bara vara en ö?
Återvändaröar har jag inga...ännu, på det sättet att den "måste" besökas var sommar som en ö i en båtluff...

Men Aten och Nafplion/Peloponnessos får årliga besök...

Jag vet däremot att Tilos, Evia, Patmos, Samos Kreta och Kefalonia/Ithaka kommer att få besök igen...
Det skulle vara kul att komma tillbaks...
Det finns nog ingen ö/plats hittills som jag aldrig skulle kunna tänka mig att återvända till faktiskt, men jag vet ju att det inte kommer att bli fler besök där ändå för det finns så många nya öar/platser att upptäcka.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-12, 12:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Måste det bara vara en ö?
Nej, absolut inte, det är jag som är ö-insnöad
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-12, 14:57
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Vi är inga "återvändare", än så länge i alla fall. Men visst finns det öar som vi har sagt att hit måste vi åka nån gång igen ... sen... längre fram...
Än så länge är vi bara sugna på att besöka nya öar och platser i Grekland. De öar som vi verkligen har trivts på är Sifnos och Fourni, de öarna lär säkert få besök av oss igen i framtiden. Jag måste få sitta på "min" terass i väderkvarnen i Artemonas igen, och jag måste också få sitta på balkongen i den lilla byn på Fourni och titta på folklivet i hamnen.
Skopelos och Amorgos kommer troligtvis också att få besök av oss någon mer gång.
Poros lär inte få fler besök av oss. En mysig liten ö, men vi känner inte behov av att återvända. Samma känner vi med Rhodos. Rhodos kanske det i o f kommer att bli en eller annan övernattning på om vi väljer att luffa i Dodekaneserna och tar en flygstol dit.
Jag tror heller inte att vi kommer att besöka Milos fler gånger, TROTS att det var en urhäftig ö med den spännande geologin och de häftiga stränderna. Men... nu har vi sett och upplevt den ön och är nöjda så.

Vissa öar griper liksom tag i en mer, på ett oförklarligt sätt, än vad andra gör. Det går nästan inte att beskriva och sätta ord på vad det beror på....

Lissi; skulle du inte åka till Helsingör idag? För dåligt väder antar jag? Här i Kalmar är det skitväder!!!

Carina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-12, 15:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg
Lissi; skulle du inte åka till Helsingör idag? För dåligt väder antar jag? Här i Kalmar är det skitväder!!!
Vi har BRA väder här strax söder om Helsingör!

För att inte spåra ur från ämnet får jag väl säga att vi har återvänt till de flesta öar - och till flera av öarna många gånger. Ofta har det hänt i perioder, några år till Sporaderna, några till Kreta, några till favoriterna omkring Naxos, Samos osv.

Har ingen ö som vi absolut inte önskar att återvända till. Ja, det skulle kanske vara Salamina då, där var egentligen inte mycket att komma efter, tyckte vi.

I år ska vi besöka en ny ö, Tinos. Det blir spännande att se om vi besöker den fler gånger.

Senast redigerad av Marianne den 2008-04-12 klockan 15:35.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-12, 15:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Om jag får ha livet och hälsan i behåll ett tag till, så kommer jag säkert och återvända till Kalymnos,Karpathos och Athen Samos vill jag gärna besäka igen och ett par öar som jag inte varit på, nämligen Amorgos,Fourni och Parga (fast det är ju ingen ö)

Har ingen ö som jag vantrivts på, men tycker att det räcker med ett besök på dom

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-12, 16:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Hvis jeg skal holde meg til to øyer i denne tråden, blir svaret slik:

Korfu har jeg lyst å dra tilbake til. Var der bare en halv dag, har lyst å se mer til den vakre hovedstaden og kjøre rundt på øya, som skal være fin og grønn.

Santorini vil jeg helst slippe å se igjen. Den virket overpriset overturistifisert og kulisseaktig. Trenger iallfall en enorm mengde overbevisende argumenter før jeg drar dit igjen.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-12, 17:51
Guhawis avatar
Guhawi Guhawi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Furulund
Inlägg: 49
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

En ö som vi aldrig kommer att åka till igen är Egina. Vi besökte den ön för 12 år sedan och upplevde den så himla tråkig och charmlös.
Fördelen med ön är att det går snabbt att ta sig in till Athen, vilket vi gjorde ett par gånger för att besöka vänner och shoppa. Sen kommer jag också ihåg att jag faktiskt åt den goaste Souvlakin någonsin där. Men jag tycker att det är supertråkig ö.

I år skall vi återvända till Kos för den ön minns jag med mycket värme. Kanske för att min man friade till mig där

Ha en bra lördagkväll allesammans!

//Guhawi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-12, 18:02
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Antar att det inte kommer som en överraskning att jag är Kreta trogen. Jag har många vänner där och det känns konstigt att vara i grekland och inte besöka dom. I år ska vi kombinera Kreta med karpathos och jag tror att våra semestrar framöver blir mer öhopparresor men att basen blir Kreta. Får se om det blir någon ny favorit att återkomma till
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-12, 18:27
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Börjar med det lätta, vilken ö jag skulle vilja åka tillbaka till.. Rhodos såklart, igen, igen och igen... tror jag. Hittar alltid något nytt och spännande på ön och ju fler vänner man får, desto svårare blir det att inte åka tillbaks.

Så till vilken ö jag inte skulle resa tillbaka till igen.. det får blir Kos, har varit där tre gången, två gånger i börjar av 1980-talet och år 2006. Sista resan var min tråkigaste greklandsupplevelse så till Kos åker jag inte tillbaks till.

Senast redigerad av Antouan den 2008-04-12 klockan 18:31. Anledning: Stavar som en kratta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-12, 23:08
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

För några år sedan var vi ute och bussluffade på fastlandet, då hamnade vi på Peloponesos i den lilla byn Plaka utanför Leonidio. Där hade jag suttit ännu om vi inte hade haft ett flygplan att hinna med. Året efter körde vi bil ner till Grekland (1000 mil fram o tillbaks från Umeå) och hade ställt oss till ro i Parga.
Efter någon dag började vi fundera vad i helsike vi gör i denna ända av landet och sträckkörde ner till Plaka igen.
Jag vet inte riktigt vad det är med denna håla men jag bara ska hit igen.
Då det gäller orter som vi aldrig mer ska besöka så är jag tveksam till om det finns någon sådan. Vi har haft två svartlistade orter men båda dessa har vi gett en chans till och nu är de inte svartlistade längre. Man ska alltså akta sej noggrant för att svartlista nånting.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-12, 23:15
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Kommer alltid att återvända till Paleochora på södra Kreta. Har, än så länge inte något ställe som jag kännar att jag inte vill återvända till, finns ju så mycket att resa till. Vill gärna till Milo och Sifnos som vi hade som mål en gång men våra resplaner ändrades. För nästa år ligger Kythira med i resplanen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-12, 23:36
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Hej!

Jag åker gärna tillbaka till Lefkas och Naxos som är mina favoritöar.
Jag har varit ganska mycket på Lefkas de senaste åren, så det känns nästan som att komma "hem". Naxos föll jag för direkt. Den ön är bara så mysig tycker jag. Jag har ännu inte varit på något ställe i Grekland som jag inte kan tänka mig att åka tillbaka till.

nicka
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-12, 23:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Till Kreta åker jag tillbaka till gång på gång Ett ställe jag absolut ska återse är Hydra där jag var senast -89.
Det finns ställen i Europa som jag rest färdigt till men inget i Grekland. Där har jag mycket på min önskelista...ska försöka att inte boka alla resor till Kreta efter vår tvåveckorstripp i sommar Tror det beror på lathet...visst är det otroligt enkelt att åka till ett känt ställe och bara "vara"?

Malin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-13, 10:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag är ingen typisk ö-återvändare men eftersom jag varit i Grekland många gånger har jag naturligtvis besökt en del öar flera gånger. Har dock inga måsten som jag alltid reser till. Folegandros har jag besökt två gånger med några års mellanrum. Dit kommer jag att åka igen. Amorgos och Sifnos står också högt upp på ö-återvändarlistan. Fourni hamnar säkert också där snart. Just nu planerar jag ingen resa alls men en Barcelona resa finns med i tankevärlden.

Kos, Kalymnos, Kreta och Lefkas besöker jag troligen aldrig igen men vem vet.

Syros, Kea, Tinos och Skiathos är öar som jag aldrig besökt men som jag gärna vill resa till.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-04-13 klockan 10:25. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-04-13, 10:45
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Kreta återvänder jag alltid till,Santorini behöver jag inte se igen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-04-13, 19:43
Grek_bruden Grek_bruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Tumba
Inlägg: 46
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Skiathos kommer jag återvända till många gånger! Enda stället i Grekland som jag absolut inte kommer återvända till är Santorini.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-04-13, 19:47
Grek_bruden Grek_bruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Tumba
Inlägg: 46
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Kanske skulle tillägga att jag menar att Santorini HITTILLS är det enda stället jag inte vill återvända till. Lät kanske som jag varit i hela Grekland
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-04-13, 19:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Nu åker vi inte så mycket till andra ställen än Koroni, på Peloponnesos eftersom vi har huset där.
Men till Kefalonia och Kythira ska vi åka,det är ju nära oss.Skulle jag åka tillbaka till nån ö så skulle det vara Karpathos eller Kreta.
Santorini,Rhodos och Zakynthos vill vi inte tillbaka till.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-04-13, 20:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Grek_bruden Visa inlägg
Lät kanske som jag varit i hela Grekland
Vilket kanske inte är helt omöjligt om man heter Grek_bruden
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT