Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-21, 19:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Reparera filer

Det här borde jag inte ens fråga för jag förstår säkert inte eventuella svar

Men om startfilen i Windows är skadad - finns det nåt program som kan reparera den?

Kollade med återställnings-cd:n som kom med datorn, men där finns inget reparera-val, bara installera om hela klabbet, lägg till nya filer osv.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-21, 19:37
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reparera filer

1) Be att få låna en originalcd, XP eller Vista (?) av någon vänlig själ. Stoppa i den och starta om pc´n. Välj sedan att reparera. Det brukar funka men garantier lämnas icke, Murphy finns och..

2) Om Du av felmeddelandet kan utläsa exakt filnamn så ladda ner den och kopiera in den i samma katalog. Snabbaste lösningen, men har en fil packat så är det ofta flera.

//PO
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-21, 19:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Ach so. 1:an där borde vara lösbart....

Felmeddelandena handlar om ALLT från memory parity error till diskläsfel och nageltrång. Men rätt mycket verkar handla om starten och det är också då dator****ln krånglar.

Tack PO!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-21, 19:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reparera filer

Har Du bytt/lagt till minne? "Memory parity error" -meddelandet får Du om Du blandar minnen av olika typ, eller ett original och ett pirat.

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-22, 11:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Moi? Det vore mig främmande att göra nåt dylikt

Jag har inte ändrat nåt, den bara krånglar. Sen länge. Inom fem minuter från att jag slagit på datorn börjar den starta om. Ibland hakar den sig i omstarten och då får jag stänga av den via strömbrytaren.

Så där håller den på, ibland krävs tre omstarter, ibland tio. Och felmeddelandena handlar om allt från drivrutiner till diskläsfel, hårdvarukajko och memory parity error.

Efter det där inledande krånglet går den dock felfritt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-22, 11:43
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reparera filer

Bränn ut allt Du vill ha kvar, glöm inte adressboken. Kolla att Du har skivor till de program Du ev. installerat extra. Kör sedan återställningscd´n och börja om. Du får en färsk backup och en fungerande burk.
Om den jävlas som Du beskriver tror jag det går fortare än att felsöka.
Du har friskt virusskydd & brandvägg, eller hur?

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-22, 12:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Adressboken vet jag inte hur man sparar

Återställnings-cd:n vill ju att jag ska avinstallera windows först. Antar jag. När jag började köra den häromdan sa den "en kopia av det här programmet körs redan".
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-22, 12:34
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reparera filer

Om Du kör Outlook så gå till: Verktyg\Adressbok\Arkiv\Exportera\Adressbok (Wab)
På den nyinstallerade väljer Du samma fast Importera
Det här ser ungefär lika ut på de flesta mailklienter.

Många glömmer adressboken vid ominstallation och det är ju rent onödigt trist.

Har Du startat pc´n med återställarcd´n i, eller startade Du den från Windows? Det sista funkar inte och skulle kunna ge det felmeddelande Du fick.

//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-22, 13:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Jag blir vansinnig... Det händer inget när jag sparar. Har skapat mappen min adressbok, öppnar den, klickar på spara men den tar liksom inte kommandot.

Återställar-cd:n stoppade jag nog i först när windows var igång... Men menar du att jag skulle få upp en meny med andra alternativ om jag stoppade i den först? Det är ju reparera nånting jag är ute efter.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-22, 13:25
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reparera filer

1. Och Du väljer "exportera" inte "spara som" eller nå´t?

2. Ja det är en jäkla skillnad, om den sitter i från början så startar inte ditt vanliga trasiga windows utan programmet körs helt från cd´n.

OBS! det finns olika sätt att göra återställningsskivor, oftast så har Du bara ett alternativ och då 'formateras' hela din hårddisk dvs. helt ren och tom, sedan kopieras en kopia av en installerad disk ner till den.
Väljer Du detta så förlorar Du allt som Du inte bränt ut på cd/dvd.

Pröva att starta med skivan i och se vad som erbjuds, finns det ett reparationsalternativ så ta det först och se om det funkar.

Men som sagt, ta backupen först.. hur som helst så kommer Du nog att behöva den snart.

//PO
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-22, 13:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Ja, jag väljer exportera, får göra om det här när jag inte har två hungriga katter som kliver runt på tangentbordet...

Tack! Jag ska kolla med återställnings-cd:n igen.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-22, 15:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Reparera filer

Nyss från skäret hemkommen!! Men, vad sägs om att först av allt testa
systemåterställning. I Win XP finnes ju denna eminenta funktion. Har operativet rasat, då må man starta datorn i "Felsäkert läge", dvs att i samband med att datorn bootar upp, då ska endera F2, F5 eller F8 hållas ner. Då får man upp en tafflig med ändå fungerande XP. Välj därefter Start- Hjälp och support- systemåterställning. När du fått upp systemåterställning, då kollar du de tillgängliga återställningsdatum som finnes att tillgå. Välj det senaste datum där du vet att datorn fungerade och gör återställning.

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-22, 16:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Jodå, en sådan återställning finns i planen sen ett tag, ska bara få privatsupport på telefon samtidigt och vi har inte riktigt synkat oss ännu. Vore ju kalas om det räckte med det.

PO: jag vågade inte så långt med recovery-CD:n. Kom till reparationsläget utan problem men sen skulle man välja bland en massa kommandon som jag inte begrep och enl manualen skulle man bara ge sig på det om man hade mycket goda kunskaper.

Så jag valde det enda kommando jag förstod: EXIT.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-22, 21:38
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Reparera filer

Här är en länk med lite info.
http://www.webtree.ca/windowsxp/repa...isting%20Setup:

En bit ner finns följande text

How To Run a Repair Install


Där står relativt noga beskrivet hur man med hjälp av installationscdn
accepterar "Agrement" klickar sig vidare därifrån och kommer till nästa meny där man kan reparera intallationen.

Vid setup skörmen skall man klicka ENTER

Vid licensing agreement skall man klicka F8 ( (I agree)

Vid nästa skärm kan man välja att göra en "clean installation" eller "To repair the selected installation.....".

Kan gå.

/pawik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-23, 13:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Aha, tack pawik! Det där känner jag igen. På den grå skärmen där en hel lång lista kommandon kommer - det var där jag inte vågade välja annat än exit.

Ska titta närmare på det...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-23, 17:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
, då kollar du de tillgängliga återställningsdatum som finnes att tillgå. Välj det senaste datum där du vet att datorn fungerade och gör återställning.
Det går inte tillräckligt långt bak! Det tidigaste jag kommer till är 30 april 2007, sen tar kalendern slut.

Och jag vill tillbaka till 1 juni 2006.

Vet du, Arne, eller nån annan om det går att ta sig längre bak på nåt sätt?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-23, 18:25
Nickes avatar
Nicke Nicke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 50
Standard Sv: Reparera filer

Hej

För att verifiera Windows systemfiler är i gott skick eller eventuellt ersätta de filer som är felaktiga,finns programmet Filgranskaren
(SFC.EXE = "System File Checker").
För att köra detta stänger du alla program, startar MS-DOS prompten och skriver kommandot: SFC /SCANNOW.

För att läsa om vad programmet gör mm..

Microsoft Windows XP - System file checker (sfc)
http://www.microsoft.com/resources/documentation/w

Håller tummarna..

Nicke
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-23, 19:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Reparera filer

Helt rätt Nicke, men, snälla Ink,,,, av vilken anledning ska du tillbaka till 2006?????????????????????

I April 2007 fungerade ju din dator helt perfekt!!!!


Men så kör en återställning från våren 2007 så blifva allt som förut och friden över din dator sig lägra.....

Arne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-23, 22:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke Visa inlägg
Håller tummarna..

Nicke
Tack! Ska VB:a detta till privatsupporten

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

I April 2007 fungerade ju din dator helt perfekt!!!!
Dream on

Nej, det gjorde den inte. Men jag gissar att du menar att datorn påstår det eftersom det är senast fungerande osv?

Den har krånglat ända sen förra sommaren. I eskalerande grad. Den började stänga ner och starta om efter att jag kom hem från Grekland i juni förra året. Jag kopplade detta till Viktväktarnas program som jag installerade direkt när jag kom hem.

Senare under sommaren avinstallerade jag programmet men problemen har fortsatt. Och ökat i frekvens.

OM det var Viktväktarna som utlöste det vet jag inte. Jag kopplade det bara till det.

Samtidigt vet jag kollegor med hyrdatorer ur samma leverans som haft ett helsike med dem. Så nåt skit är det.

Men men - jag återställde till april efter ditt första inlägg i eftermiddags, vi får se om det kanske hjälper något...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-24, 00:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reparera filer

Nicke - kollade din länk lite hastigast. Den säger "du måste vara inloggad som administratör för att kunna köra sfc"

Är det i felsäkert läge alltså? Där får jag möjlighet att logga in som admin. Men inte fasen har jag nåt lösenord dit
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT