Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-13, 09:05
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Vad har ni för oaser på Rhodos?

Själv gillar jag Da Capo på gatan Leontos men mitt supertips är en riktig greksylta med trist inredning men underbar mat. Jag lärde mig att det hette Rose-Maries souvlaki corner, men det kan ha varit någons påhitt. Ligger i alla fall i korsningen Kathopouli och Kazouli (tror jag).

Jag säsongade på Rhodos 1994 och 1995 och då åt vi alltid frukost på suveräna svenska fiket Kringlan. Nu finns det tydligen ytterligare ett svenskt fik - Nyfiket.

För den som tröttnar (hur?) på grekisk mat är Chinese Burger en lustig hamburgersylta. Ligger på Mandilara.

En underbar liten bar är "Stefans bar" i den lilla gränden mellan Mandilara och Griva.

Bästa stället i mitten på 90-talet var förstås Roadhouse på Griva Street 90, men det finns ju inte längre. Elias, som ägde Roadhouse, driver dock något nytt på samma ställe.

Det finns förstås en massa bra ställen. Det här var mina spontana favoriter.

Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-13, 15:06
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?[/QUOTE]

Ja, den var der så sent som i september ifjor. Skal undersøke på nytt når vi kommer ned 29. mai.

Thalassa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-14, 01:11
zambikos zambikos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Thalassa
Finns den finska karaokebaren kvar på Papanikolaou?
Ja, den var der så sent som i september ifjor. Skal undersøke på nytt når vi kommer ned 29. mai.

Thalassa[/QUOTE]

Jag bor i Finland har det lite svårt med att skriva på svenska, men nu måste jag nog försöka. Akta er för Demis (dvs "den finska karaokebaren på Papanikolau").
Jag är inte den enda som har blivitlurad där. Drinkarna blandas med vatten tom cider! Många som skriver till finska "kalimera" kreikka.net , har haft likadanna
erfarenheter!!!! Finns det några svenska karaokeställen i Rhodos stad ?
(Hoppas min svenska går att läsa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-19, 08:27
zambikos zambikos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jag fösökte säga, att dom har blandat vatten i cider.....Sorry!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-20, 08:16
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Min mann har også sunget karaoke der - på engelsk, riktignok.

Thalassa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-20, 09:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Hej!
Jag brukar slinka in på Mandala i Gamla Stan.Senaste besök 14 maj 05.Det är en trevlig taverna som drivs av svenska Marianne Schmidth med dotter Bi sedan flera år...Dom har sen sist jag var där täckt en del av pergolan och satt in en fin spis.Finns lite böcker på en hylla och av och till finns en Levin-gitarr från 1941 tillgänglig.Ligger på Sofokleus 38 med telefon: 38119.God mat och trevlig personal, rekommenderas!
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-20, 10:54
Jostein Jostein är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Askim, Norge
Inlägg: 70
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jeg var på Rhodos 83,86 og 87. Da var Johnnys Pub en favoritt. Eksisterer den ennå??

Jostein
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-20, 11:46
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jag minns förresten en magisk kväll 1994 i gamla stan på ett ställe som jag tror hette Melody.

Det var en bar i en gammal ruin utan tak som skulle stänga och vi var bara där deras sista kväll. Det var livemusik under stjärnorna med en gitarrist och en dansk tjej som sjöng. Det var något vemodigt i luften eftersom de var tvungna att lägga ner stället och de spelade bara lugna låtar.

Det är faktiskt en av de mysigaste stunderna jag överhuvudtaget kan minnas. Men Grekland kan ju ha den effekten...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-20, 15:25
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Johnny's Pub er en klassiker på Rhodos, hvor vi også trives godt. Vi trives også på Sunset Pub, som ligger i en sidegate til Papanikolaou, vis-a-vis Grand Hotel (den tidligere inngangen). Mener å huske at den lille gaten heter Chalki?

Thalassa
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-20, 16:27
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Under vår vecka på Rhodos i början av maj åt vi två gånger på Chalki. (Tvärgata från Papanikolau, namnet på gatan kommer jag inte ihåg just nu, tyvärr, men gränden började "nästan mittemot" Zum Zum, som ligger vid Papanikolau.) Hade läst om stället här på Kalimera tidigare, kanske var det Anoula som tipsade om stället? Deras förrätter var en femetta! Vi åt väl så där 8 olika förrätter en kväll, fantastiskt goda allihop ! Inredningen där är också ett kapitel för sig...där hittar du tavlor, prydnadssaker, gamla sedlar inramade...helt underbart . Rekommenderas med det varmaste!

/Ivi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-20, 21:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Hehe, en broderad korsstygnsbonad från Sverige bland annat

Fast på Chalki har jag ätit goda varmrätter. Tycker att smårätterna är fler och vassare på Niochori runt hörnet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-31, 14:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Mina favoriter är:
To Steno på Agion Anargiron 29 strax söder om gamla stan.

Och:

Marias taverna (Ta Cynasaria) på Aristophanes 47 i gamla stan.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-07, 14:56
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Vi har vart pa restaurant Zum-Zum (merkelig navn!) i Papanikolaou-gaten. Veldig god mat og trivelig service. Anbefales!

Thalassa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-15, 11:48
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jeg lover å hilse det trivelige personalet på Zum-Zum når vi kommer tilbake i september. Maten der er utrolig god, bl.a. kan kjøttsuppen anbefales på det varmeste. Skal forsøke kleftiko'en neste gang!

Skrått over gaten for Zum-Zum har det åpnet en ny restaurant, Kokkino - eller Red, som den heter på internasjonalt språk. Nydelig interiør og ypperlig service - i tillegg til meget god mat. Her fikk vi biff med hjemmelaget bearnaise-saus, og deres kyllingfilet i sitronsaus er bare kjempegod. Og dessertene! Hjemmelagete og helt på topp. Tror det er de beste desserter jeg har smakt på Rhodos hittil!

Thalassa
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-15, 14:11
lenlin lenlin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

I Rhodos stad vill jag rekommendera ZumZum. Grekisk restaurant med svensktalande betjäning. Hög klass på såväl mat som dryck. Moderata priser.

Om ni åker ut från Rhodos stad, förbi Sunwing, till Kalitea kan ni med fördel äta på tavernan som ligger som nummer 1 på vänster sida. Har glömt namnet men intill ligger guldaffär, biluthyrning och supermarket. Bra standard och halva priset mot i stan.

En enkel men bra variant är att ta bussen ut till Sunwing och gå ned till stranden. Hyr blå stolar av Sunwing, de är billigast. Ät sedan lunch vid kantinabilen på stranden. Deras souvlaki i Pita med alla ingredienser garanterar jag er er både godast och billigast på Rhodos. Ägaren bjuder dessutom oftast på ouzo efter maten. Här är det dock en stor risk (chans) att bli sittande hela eftermiddagen och bara njuta av livet.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-14, 19:44
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Har funderat lite - jag läste den här tråden mkt noga innan jag åkte eftersom det var 4 år sedan jag var nere sist....
Inte ett omnämnande om t ex Napoleon, Nobel 13, Maxim eller Jason..(Yellow Spot inte att förglömma...) och dessa restaranger har ändå funnits sedan 1980-talet - minst, med såvitt jag kan se samma upplägg...
Är det ingen som gillar dom? Är det någon som går dit??[/QUOTE]
Var på Yellow spot 1978 Mina barn då 8 o 11 kallade den för Domusbaren o de var mycket förtjusta i deras spaghetti ,men nån kulinarisk höjdare var det väl inte precis.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-16, 11:58
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Mycket, mycket gott... - och ändå fick jag inte i mig allt, jag är inte van att lämna mat på tallriken kan jag säga!

Tummen ner är mitt generella intryck också, och anledningen till jag inte går dit.. Det är det som är så skumt ju!

Jason hörde till favoriterna när vi var små - det var roligt med dom olika nivåerna då..
Jag har ingen direkt erfarenhet av dålig mat el. service där men den borde ju kunna komma och gå under en 30-årsperiod...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-08-18, 11:53
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Jason no1,känd av de flesta boende på Rhodos.... för UR-USEL mat !!
Min egen historia börjar där -78; Första gången utomlands blev jag som så många andra "förförd"av den (hmmm)tjusiga restauranten.Beställde pizza(jamen.. på den tiden VAR pizza nåt nytt å spännande,OXÅ!!!) Tjock,degig botten med köttfärssås från burk var vad jag fick ! 20år gick....bestämde mej att ge Jason en NY chans,dumma mej SEEGA lamm-kotletter med sönderkokta grönsaker och kalla friterade potatis fick jag !!! Blev då botad för tid å evigheter från Jason!! Numera går jag till Chalki å Niohori när jag vill äta nåt riktigt GÖTT
Genom div.förfrågningar av lokal-befolkningen har jag hittat dit. Går oxå till Thomas o Charlotts Taverna för att få go'mat å värmlands-prat,"Lotta" kommer från Filipstad.
Jason har tyvärr"överlevt" p.g.a. det kommer alltid NYA,DUMMA turister(som jag VAR!!)
M.v.h.Torhildur
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-08-18, 13:45
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Det kanske är första intrycket som förför då..
Jag kan bara minnas att jag har ätit giovetsi där en gång, och i minnesbilden ingår inte några hemskheter alls..men å andra sidan har jag inte gått tillbaka heller...

Men erkänn att 30 år utan återvändande gäster är en bedrift i sig?
(Med tanke på hur många av oss som åker till Rhodos gång på gång..)
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-08-22, 22:55
Miranda Miranda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Favoritrestaurang/bar på Rhodos?

Hej på er! Ny här på Kalimera och var bara tvungen att skriva ett inlägg här.... Jag och en kompis var för första(!) gången på Rhodos nu i Juli, och vi gick ju rakt in i Jasons klor redan första kvällen! En av servitörerna höll på att knocka oss med hans gigantiska bricka så fort han gick förbi, så vi fick hålla koll på honom under hela middagen för att hinna ducka! Maten måste vi dock ha haft tur med, med tanke på vad ni har skrivit tidigare.. Vi åt båda bläckfiskringar, och det var faktiskt helt ok!
Dock blev vi så trötta på att de vägrade sluta prata svenska med oss, så vi gick aldrig tillbaka utan svarade istället på grekiska varje gång de stod o skrek på oss när vi gick förbi....

Men nu måste jag fråga medan jag "har er på tråden"... Vi föll pladask för en urmysig lounge-liknande bar nästan längst bort på bargatan. Det var vitt och fräscht med tyg i taket, och de hade vattenpipor på varje bord. Jag tror baren var nyöppnad, och ägaren är en svensk kille vid namn Nino...?
Vet någon vad jag menar? Vet ni isåfall vad baren heter? Finns det någon hemsida t.o.m?? Om jag ska välja en sak jag saknar från vår vecka på Rhodos så blir det helt klart den baren!!
Tacksam för alla möjliga tips!!
// Miranda
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT