Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-28, 17:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Färjetider

Hej alla vana båtluffare!

Jag vet att alla färjetider inte är utlagda än, men undrar ändå om någon vet om det går en kvällsfärja till Tinos från Rafina. Vårt plan landar 16.40 lör 28/6 och vi skulle ju väldigt gärna hinna med en färja på kvällen. Men går det någon? Det ser inte ut som om det går någon efter 17.30 och den lär vi ju knappast hinna med!

Brukar ni köpa färjebiljetter över nätet eller på plats? Tänk om man står där akterseglad!
Det hände oss i Split i somras. Katamaranbiljetterna till Hvar var slutsålda, så vi fick vänta 4 timmar på nästa båt. Nåja det blev ju bra ändå, vi fick se Split ordentligt i alla fall!

Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-28, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Färjetider

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Brukar ni köpa färjebiljetter över nätet eller på plats?
Vi köper alltid på plats såvida det inte är en speciell helg. Om det går en båt lördag kväll den 28/6 borde det inte vara några problem, de flesta greker åker redan på fredagen, eller tidigt på lördagen. På fredagen går det en senare båt (20.30). Åker ni över på söndagen är de flesta på väg åt motsatta hållet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-28, 23:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjetider

Motsvarande lördag i fjol, dvs 2013-06-29, var det sista båten för dagen till Tinos som avgick 17.30 från Rafina. Allt enligt Open Seas.


Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-29, 21:45
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Färjetider

Okey, då är det kanske lika bra att spetsa in sig på en natt i Rafina på utvägen också!

Katitzi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-29, 22:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjetider

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Okey, då är det kanske lika bra att spetsa in sig på en natt i Rafina på utvägen också!

Katitzi
Det är ju en mysig start på utresan det också!
Det är ju svårt att säga med båtarna innan säsongen är inne, men för några år sen gick det en vid 19 minns jag, en FAST FERRY, men jag tror inte det gjorde det förra året....
Det märkliga är ju att 17-17.30 går ofta TRE båtar ut från Rafina och alla är halvfulla....Konstig planering.
Själv har jag ju sån tur at SAS-planen då jag åker alltid landar 13.15, vilketgör att jag hinner med Sea Cat kl 15. Går inte den så blir det 17.00 eller 17.30

Men en övernattning på tex Corali, med mat på torget är riktigt trevligt det också! Så har man en trevlig förmiddagstur på havet dagen därpå.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-01-31, 11:09
carolus carolus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 7
Standard Sv: Färjetider

Jag ”kapar” denna tråden lite…
Hur lång tid ska man räkna från flygplatsen ut till hamnen i Rafina.
Vårt plan landar 15.40 och vi vill gärna hinna med båten 17.30. Är det rimligt?

Hälsn. Mia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-01-31, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Färjetider

Citat:
Ursprungligen postat av carolus Visa inlägg
Hur lång tid ska man räkna från flygplatsen ut till hamnen i Rafina.
Cirka 30 minuter med buss och 20 minuter med taxi.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-01-31, 11:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjetider

När jag har åkte så har bussarna gått 14.10, 15.10 , 16.10 från flygplatsen. Så tar det 30-40 minuter.
Busarna stannar vid trappan t v när man gått ut från ankomsthallen och gått över alla "gatorna". Mitt emot Sofitelhotellet, alltså INTE där bussarna går till Pireus. Man köper biljett på bussen!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-02-05, 14:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Färjetider

När kan man tänka sig att färjetiderna till Tinos är helt utlagda? Nu verkar det som att det inte går någon båt efter 17.30 på lördagar i juni. På söndagar däremot går det två senare båtar. Tror ni att detta kommer att stämma?
I så fall är det kanske bäst att redan nu boka hotel Corali den 28/6 också, och räkna med övernattning i Rafina på utvägen med? Eller är jag för tidigt ute? Mer is i magen kanske? Inte min starka sida!

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-02-05, 14:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Färjetider

Jeg tror ikke det kommer opp senere ferger, men kan jo ikke si det med sikkerhet
Ser bare at både bilferger og hurtigferger er satt opp.
Tenker at det er bare sene avganger fredager og søndager når Athenere reiser frem eller tilbake for weekenen...
Ser at de går sene ferger tors, fred, lørd. og søndag i August nårGrekerne tar ferie... og når det er satt opp allerede nå, så tviler jeg på at det kommer opp noe på lørdager i Juni senere...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-02-05, 16:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjetider

Jag tror det samma....Lördagskvällar är ju inga stora utresekvällar.

Men att ta en härlig förstakväll i Rafina är ju inte hel fel! Det är massor av folk på torget och runt det finns många tavernor.
Jag rekommenderar detta stället rakt över torget från Corali.
Minns ej vad det heter. Jättegod mat!



Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-02-06, 00:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Färjetider

Tavernan heter Drosia...jag åt också där när jag anlände till Rafina på kvällen, enl. dina rekommendationer Lissi!
Var lätt att hitta från Corali hotell... alla de färgglada stolarna var också utmärkande!
God mat och trevligt läge med utsikt över torget och det glada grekiska folklivet!..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-02-06, 09:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjetider

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tavernan heter Drosia...jag åt också där när jag anlände till Rafina på kvällen, enl.dina rekommendationer Lissi!
Var lätt att hitta från Corali hotell... alla de färgglada stolarna var också utmärkande!
God mat och trevligt läge med utsikt över torget och det glada grekiska folklivet!..
Precis så...jag har namnet på ett annat foto från en annan resa än då detta kort togs Går det ingen snabbåt ut kl 15-15.30 2 april (vilket det nog inte gör...har inte kollat än) så blir det en sittning där i väntan på kvällsbåten till Tinos. Jag vet redan vad jag vill ha

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-06, 14:23
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Färjetider

Nu har jag bokat Corali hotel för utresan också! Så nu får jag två kvällar på torget i Rafina! Mindre stressigt också att slippa kasta sig på båten direkt, bara njuta av den första semesterkvällen i Grekland! Det är nog den bästa kvällen på hela året, man har hela härligheten framför sig!
Ska absolut testa tavernan med de färgglada stolarna!

Tack för tips och hjälp!
( Har förstås ändrat ankomstdag hos Nikoleta på Tinos också!)

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2014-02-06 klockan 14:29.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT