Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-26, 08:52
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Bargatan på Rhodos

Hej
Besökte Rhodos nu under början av augusti för jag ville fira min födelsedag där. Vi brukar normalt åka i september. Tyvärr har nu bargatans ansikte utåt bara blivit fulla ungdom. Vi hittade en kväll en norska på 18 år helt utslagen vid sopstationen efter bargatan. Hon var så packad att det var otrevligt att se. "Gratis" sprit för 20 euro hel kväll förstör allt tycker jag + dessa spritutflyktsbåtar som dom lockas att åka med där spriten sprutas direkt in i munnen på ungdomarna. Vi fick tag på en ambulans och efter övertalaningar så tog personalen med henne. Vi var till hennes hotell dagen efter för att återlämna hennes kamera och de 3 euro som hon hade på sig och fick då veta att hon kommit dit. Hon hade ingen aning om hur hon kom till sjukhuset men vi upplyste hennes kompisar om det (borde tagit kort med hennes kamera så hon fått se eländet). Apollovärden var exemplarisk när hon letade upp vart hon bodde så att vi kunde vara lugna och veta att hon var välbehållen åter. Varför finns det inte "vuxna" på byn på dessa hålligång ställerna. Borde vara samarbete mellan resebolagen och polisen så att fler vuxna rör sig på bargator och på stränderna (det var våldtäkter där också när vi var där) då kanske det skulle bli lite lugnare.
Annars var semestern bra. Yamas - Mike fick Wästerbottensost som gjorde honom alldeles lyrisk. Ett litet tips till er som gillar honom. Det blir en ny resa nu på söndag (29 aug).
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-26, 10:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

I någon kvällstidning för en tid sedan skrevs det om Rhodos som det nya Kos eller Sunny Beach. Förhoppningsvis är väl eländet på en begränsad geografisk yta men någon fin PR ger det då inte till en plats eller ö.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-26, 13:27
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Hej
Jag har varit på Rhodos sedan 1983 och vet att Rhodos har förändrats. Det är ju också bara på bargatan som man märker all fylla och under skolloven. När vi är där i september så är många barer stängda och de som har öppet försöker att dumpa ut spriten. Vi går ofta den vägen eftersom vi skall till "vårt" hotell och det har aldrig tidigare varit så livat som i år, beroende på att vi var där tidigare. Vi känner även en barägare (grek) som tycker att gatan har förändrats med många utslagna ungdommar per kväll. Ungdommarna som är där på hösten är helt annorlunda. Varför vi återvänder är ju för de trevliga grekerna och den i mitt tycke goda maten. Vi har varit runt hela ön och sett de flesta sevärdheterna. Jag tror ändå att kvällstidningarna blåser upp håll i gånget på Rhodos, för övriga sk bargator är det lugnare och äldre publik än 18 åringar.
Inger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-26, 19:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Var ligger bargatan på Rhodos ?Har varit på Rho 15ggr senast -07 O vet inte var den ligger .
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-26, 21:01
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

hmm blir lite nervös... är det party med fylla i hela rhodos stad?? eller är det på den omtalade bargatan? åker dit i oktober och hoppas att det är relativt lugnt då. vad tror ni? har bara varit på södra delen av rhodos tidigare....
/emma
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-26, 21:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Bargaten er nær den vestlige stranden, også kalt Windy Beach. "Vårt" hotell er Hotel Africa, kanskje bare hundre meter derfra, og der merker man ikke noe til ungdomsfyll og bråk, så det er et meget begrenset område.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-26, 21:37
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Personligen tycker jag Rhodos är för många bilar, för många slitna hotell, för mycket folk, för många turister, för många fulla engelsmän. Men det är jag det.
Bara en stilla undran: Var det första gången du var där? Annars undrar jag, varför åker du dit om du tycker så?

Jag har vart i Rh stad tre år i rad nu. "mitt" hotell ligger bara en liten bit från bargatan, jag har aldrig haft ont av fulla ungdomar, och jag var ofta ute o gick på kvällarna runt hotellet. Sen tycker jag väl också att det skulle finnas nån typ av "nattvandrare" som kanske kunde hjälpa överförfriskade ungdomar fram på nattkröken, men å andra sidan så är dom ofta myndiga, o då är det svårt att övertyga dom att dom kanske skulle ta och gå hem, istället för att ta några mer shottar....

Många bilar är det, men det finns övergångsställen med trafikljus på genomfartsgatorna, så det är inga större problem det heller.

I en såpass stor stad som Rh. stad är så är det väl inte konstigt att det är många turister, du och jag är några av dom.

Irene

Senast redigerad av IRSA den 2010-08-26 klockan 21:42.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-27, 08:10
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

En stilla undran,.....
Vad gör ni på bargatan??
Det finns så måååånga andra gator!!

Låt den bara vara rätt & slätt." Den " sköter sej helt och hållet alldeles själv,utan våran inverkan och tillika förfasan.
Bargator finns över allt,...i hela Världen,även ungdommar & fylla.

T.o.m. i Karlstad
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-30, 00:59
zeus zeus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 76
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Hej
Vilken märklig vändning denna tråd har fått.Ouzomini konstaterar att spriten flödar på den sk bargatan i Rhodos stad och efterlyser fler vuxna på stan.Jag och min fru kan tråkigt nog instämma i att det för två veckor sedan var fullt av redlösa ungdomar på bargatan och håller med Ouzomini om att något borde göras åt detta.Istället för att premiera Ouzomini för det rådiga ingripandet så blir hon och andra som svarat på tråden ifrågasatta huruvida ofta dom besökt Rhodos och om dom sett något annat än bargatan.Det är ju att sticka huvudet i sanden och låtsas som om problemen inte finns.Alla som besökt Rhodos någon gång måste väl ändå reagera på ungdomsfylleriet?
-zeus-
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-30, 07:52
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av zeus Visa inlägg
Hej
.Alla som besökt Rhodos någon gång måste väl ändå reagera på ungdomsfylleriet?
-zeus-
Alla reagerar vi väl på att fyllan finns, men vad ska man göra åt det?
Som Torhildur skrev: Bargator finns i hela världen. Det hjälper föga att vi sitter här på Kalimera och ojjar oss.
Så länge det finns ungdomar så kommer det finnas bargator.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-30, 10:24
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Håller inte med. En "fylledestination" är en ort med varmt klimat dit ungdomar åker relativt billigt, bor billigt för att festa (dricka) och umgås med varandra. På Reseforum och andra sidor är det ganska enkelt att se att bland annat Rhodos passar in på den definitionen, medan storstäder inte gör det. I alla fall har inte jag hört om att det finns bargator med drängfulla svenska ungdomar i Barcelona till exempel. Men det gäller bara ungdomar, vuxna ser ju Rhodos med helt andra ögon.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-30, 12:11
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Håller med dig Lissi, tråden börjar spåra ur ........
Men att utifrån ämnet påstå att Rhodos är en fylledestination, att det finns för många bilar, slitna hotell, för många turister, för mycket?! för många fulla engelsmän, är lågt, riktigt lågt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-30, 12:29
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Håller med dig Lissi, tråden börjar spåra ur ........
Men att utifrån ämnet påstå att Rhodos är en fylledestination, att det finns för många bilar, slitna hotell, för många turister, för mycket?! för många fulla engelsmän, är lågt, riktigt lågt.
Det var jag som skrev "fylledestination". Jag använde också citationstecken runt ordet just för att markera det schablonartade användandet som ju var ett svar på ett inlägg om föräldrar som skickar iväg barn på fylleresor.
Jag tycker INTE att Rhodos är en fylledestination, men att döma av inläggen har utländska ungdomar "på fyllan" på bargatan blivit ett ökande problem. Och nog måste man väl kunna prata om det, eller? Utan att för den skull anklagas för att ha fördömt hela ön?
Jag var första gången på Rhodos när jag var 16 år. Jag har återvänt många gånger genom åren och reser gärna dit igen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-30, 12:58
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Självklart Lovis måste man kunna prata om det, men fylledestination ....
och ingen har anklagat dig för att ha fördömt hela ön.
Jag besökte Rhodos första gången 1979 och har även jag, återvänt många gånger. Om tolv dagar sitter jag åter på planet ner till Rhodos - Tilos.
För första gången i tre veckor.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-30, 13:12
Lovis Lovis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 143
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Om tolv dagar sitter jag åter på planet ner till Rhodos - Tilos. För första gången i tre veckor.
Låter underbart! Jag är inte ett dugg avundsjuk, nejdå... Hoppas du får det härligt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-31, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Till största delen håller jag med dig men en plats får också de turister man förtjänar. Byggs det bargator som tillåts med myndigheternas goda minne så åker målgruppen dit. Har också svårt att tro att det är bara skandinavier och albaner som driver ställena så svårt som det kan vara ibland för personer från andra länder att etablera sig på en ort.

Minns forfarande det otroligt trevliga gayparet som startade en jättefin bar i Katapola som vände sig till alla grupper men tvingades bort av lokalbefolkningen. Glad att de faktiskt fick ett bra skadestånd och kunde starta om på en annan ö.

Många öar har ju lokala föreskrifter för hur länge ställena få vara öppna, spela hög musik etc. Varför kan man inte ha det på Rhodos som dämpande faktor?

Sen håller jag med dig att många skandinaviska föräldrar är naiva och släpper iväg sina tonåringar utan att ha koll på läget och en del bryr sig naturligtvis inte. Problemet är lika stort med norska som med svenska ungdomar.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-31, 18:35
Åsa T Åsa T är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Rhodos
Inlägg: 10
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Jag försvarar inte bargatan ett dugg för jag avskyr stället. Men det kryllar inte av svenska och albanska barägare på Orfanidou, det finns EN svensk barägare på hela Orfanidou och de äger två barer. Vad jag vet finns det 2 barer som ägs av albaner, kan vara någon mer, resten är greker och andra nationaliteter.

De grekiska barägarna bryr sig ett skit om hur fulla skandinaverna är, de vill bara tjäna pengar.......jag vet, känner flera av dom.....

Det är inte lagligt att spela hög musik efter klockan 24.00 på bargatan, därför har alla ställen sin egen person som står utanför och kollar efter polisen hela natten. När polisen kommer varnar personen ute och man stänger av musiken en stund tills polisen åkt. Den barägaren som missar detta får betala höga böter och kan bli av med sitt tillstånd om det händer för många gånger. Polisen vet så klart om detta men kan inget göra...Trots detta har bargatan funnits i 10 år och kommer nog fortsätta finnas så länge grekerna tjänar pengar....

Kramar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-31, 21:00
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Bargatan på Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av Åsa T Visa inlägg
Polisen vet så klart om detta men kan inget göra...
Det här att man "inget kan göra" tror jag att jag hört tusen gånger i Grekland... I många olika sammanhang. Skitsnack. Bristande kompetens eller ren ovilja ligger nog närmare sanningen. Kan korruption på något sätt påverka viljan...? Bara det att låta Barägarna, utan korruption, tjäna pengar på turister kan påverka viljan. Rhodos som ö tjänar på det.

Det finns civila Poliser i Grekland också som skulle kunna utföra sådana kontroller om viljan fanns! Och skulle samtliga Poliser på Rhodos vara kända av Barerna så kan man ju låna några från en annan ö... Det är sådana byten som görs för civilspaning i Sverige. Varför skulle det inte fungera i Grekland?

Korruption och möjligheten att tjäna pengar verkar ha styrt inställningen till lagar och förordningar i Grekland under alltför lång tid. Det krävs en enorm attitydförändring hos både befolkning och myndigheter. Den stora frågan är om det finns någon större vilja till en sådan förändra...

Sedan är det ju så att Bar/(bordell)-gator har funnits i alla tider, t o m redan i och före Antiken. Det är nog inget vi kan ändra på... De flyttar på sig ibland av olika orsaker, men så länge det finns ett behov så kommer det att finnas de som är villiga att se till att det tillfredsställs. För där tjänar man pengar.......

Men man borde ju kunna förvänta sig att även myndigheterna i Grekland och på Rhodos ska kunna ha viss koll på verksamhet...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT