Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-05-04, 17:17
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Kanon att resan börjat bra Sunny

Trots att jag inte själv kommer iväg till Grekland är jag så himla glad att Greklandssäsongen börjar på riktigt nu, med alla direkt rapporter!

Väntar med spänning på dina rapporter från Sifnos

Ylva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-05-05, 14:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Tisdag 5 maj

Båtresan igår tog sin lilla tid efter 6 timmar var jag framme på Sifnos, när vi ankom Serifos.. vart jag positivt överraskad.. så vackert.. får nog besöka den ön innan hemkomst.

Ringde upp Dimitris när vi närmade oss Sifnos, jodå han väntade in mig... No worries.. Vilken trevlig man.. på vägen till hotellet visade han mig var jag kunde handla mat och dryck, två st välsorterade butiker bara 3 minuters promenad från hotellet, kan det bli bättre.. i byn Katavati.

Det lilla Guesthouse med 6 rum, så mysigt och jag enda gästen.
Vilken lyx!..

Tyvärr är det problem med wifi på hotellet men de försöker ordna så jag kan få uppkoppling från grannhotellet.

Så innan det blir klart så blir det lite sisådär med rapporteringen och bilder, men det kommer så snart allt är klart!
Nu sitter jag på Hotel Anthoussas café och taverna i Apollonia, som tur är så har ju de flesta tavernor numera wifi.

Min första reflektion när jag vaknade i morse var.. "nu är jag i paradiset" vilken utsikt från min balkong..Panorama över havet, ser Paros och Antiparos väldigt nära..nästan som att kunna simma över dit.
Det är otroligt vackert här, strosat i Apollonia idag viken underbar by, måste nypa mig i armen för att kolla så jag inte sover och drömmer, helt otroligt mysigt!
Idag blir en lugn dag, har inhandlat karta så imorgon tänkte jag smygstarta med en vandring till Kastro....sen en dag ska jag vandra till Faros, Dimitris ville jag skulle titta in på hans hotell Aperanto på en drink så gulligt!!..

Ja nog är det paradiset här, det känner jag redan!
Berättade för Dimitris att jag fått tips från Kalimera om ön och han kände väl till dig Janne och Camilla..

Han sa, Janne loves Sifnos!.

Tyvärr blev det inte att jag kollade upp bagageförvaring i Pireaus hade annat trevligt för mig, so sorry!
Inte heller åt jag på Rakadiko,pga att det var stängt när jag gick förbi och jag var vrålhungrig, så jag gick till den lilla marinan och käkade, next time maybe!

Det kommer mera...

Sunny, direkt från Apollonia, Sifnos.

PS. Det är få turister här än så länge, men det är bara skönt för min del.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-05 klockan 14:38.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-05-05, 15:04
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Det låter underbart o du missa inte Serifos ser fram emot vidare rapporter
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-05-05, 17:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Roligt att du verkar ha fått en så bra start!

Det är fiffigt med de där kvälls- och nattfärjorna, man kommer fram i mörker och morgonen därpå får man en lyckochock när man tittar ut i morgonsolen. Maranna ligger så vackert till också.

Ja, Apollonia är verkligen vackert, men då ska du veta att Kastro är många gånger vackrare!

Av de angränsande byarna är också Artemonas väl värd att gå några rejäla vändor i, jag hade inte gjort det tidigare men gjorde det senast jag var på Sifnos. Fantastisk by.

Det ska bli roligt att se hur du tillbringar dina dagar!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-05-05, 17:49
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Jag som ville läst det senaste om Rakadiko... Bagageförvaringen då? Såg du något om den i Pireaus?
Fortsatt härlig resa!
Hej !
Här får man förvara sitt bagage gratis om man köper sin båtbiljett där. Filippis Tours !
https://goo.gl/maps/doIJ6
/ Tom
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-05-05, 17:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Kul att du verkar gilla Sifnos. Bra start med promenad till Kastro. Varje gång jag åkt förbi Serifos har jag också tänkt, här vill jag kliva av någon gång. Ingen gång har jag gjort det ännu så länge men en dag...banne mig. Så ska jag allt...
Ha en fortsatt fin tur och det är bara att gratulera, som sagt, till ditt val av fin ö.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-05-05, 19:04
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej !
Här får man förvara sitt bagage gratis om man köper sin båtbiljett där. Filippis Tours !
https://goo.gl/maps/doIJ6
/ Tom
Tusen tack!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-05-05, 20:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Han sa, Janne loves Sifnos!.
Har gör ju det.

Roligt att det börjat så bra! Jag gillar Apollonia och byarna däromkring jättemycket, men det är inget mot vad jag gillar exempelvis Kastro och Heronissos. Du har mycket framför dig.

Hoppas att du får igång WiFi så att du kan rapportera.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-05-06, 12:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Onsdag 6 maj

Varm och solig morgon igen, 30 grader i solen.

Vaknade tidigt kände mig ivrig att få komma iväg på vandringen till Kastro.

Ryggan packad med diverse, först en sväng förbi Apollonia,lugnt och stilla, verkar som om vissa tavernor ej öppnat upp inför säsongen än.

Gick en bit på bilvägen ner mot Kastro, sen tog jag en avstickare på en mindre väg och sen kom jag in på en åsnestig som jag fick för mig ledde till Kastro, men det blev nog en lång omväg, för jag tror att den leden går mot Faros, får fråga senare om jag ska gå igen till Kastro hur jag ska gå.

Tillslut kom jag iaf fram till Kastro.. Åh..så vackert vilka vyer..helt otroligt!!

Strosat runt här och bara njutit, sitter just nu vid det lilla bageriet och käkar glass och dricker en Frappe...

Alla är väldigt vänliga och lätta att prata med, inte mycket turister här heller.

De håller på att städa upp och ställa iordning allt inför säsongen.

Snart ska jag vandra tillbaka till Apollonia men då går jag bilvägen,orkar inte vimsa runt på åsnestigarna....

Jag pratade med min värd Maria igår, hon trodde jag skulle få internet uppkoppling från grannhotellet inom kort.. så då kan jag dela med mig av lite fina bilder också!

Imorgon funderar jag på att gå upp till Profitis Elias, vandringen utgår från Katavati och jag bor ju i närheten.

Idag kanske jag tar en sväng till Artemonas på hemvägen.

Tack, för hälsningar!

Sunny, direkt från Kastro, Sifnos.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-05-06, 15:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Jag hittade åsnestigen tillbaka till Artemonas ännu en vacker by, stor mysfaktor!..
Sen var det inte långt till Apollonia och här sitter jag nu på tavernan Veranda och njuter med utsikt mot Paros och Antiparos.. bättre kan jag inte ha det!..
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-05-06, 15:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 866
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Åh vad härligt det låter! Fortsätt att njuta på denna så härliga ö

//maji
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-05-06, 16:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Låter riktigt härligt Sunny!
Visst är det härligt med försäsong!
Fortsätt njut.....Jag har just själv kollat att allt för min treveckorsresa ryms i handbagaget som ska rymmas i Ryanair-"boxen" . Det börjar resepirra även här nu...

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-05-06, 16:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 918
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Så roligt att du gillar Sifnos. En ö som jag inte har varit på men nu får jag följa med lite på din resa och det känns bra det med. Känns säkert bra att vädret är varmt och skönt. Hoppas det fortsätter så. För värme behöver man ju efter vintern.

Ha det fortsatt bra!

/ Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-05-06, 19:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tillslut kom jag iaf fram till Kastro.. Åh..så vackert vilka vyer..helt otroligt!!
Visst är det en fin by, och vilka vyer det är därifrån! Hoppas att Maria har rätt och att du får tillgång till nätet snart. Vill så gärna se lite bilder.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-05-06, 23:45
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Tack Sunny12, för att Du berättar om Dina upplevelser av Sifnos.
Den ön är helt underbar!
Kastro är en upplevelse i sig!

Sifnos är för mig en riktig återvändar ö! (Liksom Folegandros och några till )
Jag ser fram emot Dina beskrivningar och upplevelser av denna Ö, och
jag önskar Dig en fortsatt trevlig resa!!!

//Lena
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-05-07, 08:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Det låter underbart, Sunny! Glass och frappé i Kastro

Även jag hoppas att du får uppkoppling, skulle vara roligt att se lite färska bilder

Kom på en sak, OM du hyr bil: en annan fin utflykt, åt andra hållet från Cheronissos, är att åka till Vathy i sydväst. Nerfarten mot den fina bukten är jättevacker, och själva orten har en egen charm, med lyxresort (!), vacker kyrka på piren och en rad av tavernor på stranden. ALLT ligger på stranden som, om du går bort till vänster, är en mycket fin och badbar strand. (Som badort slår Vathy Platy Gialos, som ligger åt samma håll, med hästlängder, i min smak. Jag har t o m bott två veckor i Vathy en gång).

Och: när du åker till Vathy finns ett fint ställe att stanna till på längs vägen och göra en minivandring: utgrävningen vid Agios Andreas (kolla på kartan). Det finns bilväg upp, men ett par hundra meter innan (där finns skylt om fornminnen) kan man parkera och gå en fin stig rätt uppför berget, tar 20-25 minuter. Jag misstänker att du är ungefär lika intresserad av gamla stenrösen som jag är - men de här är faktiskt fina. Man ser hur där har sett ut. Och såhär på våren är där mängder av vallmo mellan stenarna. Dessutom finns där en mycket vacker kyrka på vars mur man kan filosofera ett tag, och där är fantastiska vyer att njuta av.

Bara ett tips. Eller så hittar du på något annat
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-05-07, 09:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Och: när du åker till Vathy finns ett fint ställe att stanna till på längs vägen och göra en minivandring: utgrävningen vid Agios Andreas (kolla på kartan). Det finns bilväg upp, men ett par hundra meter innan (där finns skylt om fornminnen) kan man parkera och gå en fin stig rätt uppför berget, tar 20-25 minuter.
Bilder finns här.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-05-07, 17:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Det går också utmärkt att vandra från Apollonia till Vathy och sen ta eftermiddags/kvällsbussen tillbaka. Finfin vandring, speciellt mot slutet när man har hela Vathybukten nedanför. Är du riktigt hurtig kan du då också passa på att ta avstickaren upp till Profitis Elias (man passerar stigen upp dit på vandringen till Vathy).
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-05-08, 12:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Torsdag-fredag 7-8 maj

Yassas!!

Nej, nu åker jag hem, här kan man ju inte vara.. ..nejdå skojar.. ..här är förstås underbart..varmt och skönt..över 30 gr i solen igår och då skulle jag förstås ut och vandra....i matbutiken sa de att idag är ingen bra dag för vandringar.. MEN. envis som jag är.. upp till PROFITIS ELIAS skulle jag minsann.. ..

Vandringen utgår från Katavati och det är en fin led att gå, med stenplattor i stort sett hela vägen upp.. svettigt var det och det tog mig 1tim. 30 min är inte i full form än, så det kändes i benen och det var olidligt varmt.
Mötte ett par fransmän som vanligt inte verkar ha några problem med vandringar.. de bara ler och traskar på!
Halvvägs undrade jag vad jag hade gett mig in på, men det var ju förstås fantastiska vyer hela vägen och det blommar så fint nu med vallmo och andra fina blommor.
Måste ändå säga att Profitis Elias på Amorgos är mer magiskt, fick inte riktigt samma känsla här, men fint var det!
Såg skylten mot Vathy
på vägen dit, hur lång tid kan det ta att gå Charleston?
Såg att sista bussen hem till Apollonia går 16.25, får väl starta i ottan då!..
Får se om det blir i helgen eller om jag väntar till Måndag..

Fortfarande tyvärr problem med wifi på mitt hotell.. är något irriterad.. MEN.. visste ju om det när jag bokade att ingen wifi finns eftersom jag är enda gästen och Maria värdinnan är i Aten.
Grannhotellet får nog gäster i nästa vecka och då får jag säkert uppkoppling därifrån enl. Maria just nu verkar de inte så villiga att lämna ut koden.. Maria tycker det är märkligt!

Så ni får hålla er till tåls, bilder kommer sen från byarna, Profitis Elias mm.

Känns bökigt att släpa med surfplatta till en taverna och med telefonen är det knepigt att lägga in bilder.

Idag fredag har jag strosat I Apollonia, Artemonas och enda upp till väderkvarnarna med utsikt ner mot Kastro, den här vägen genom byarna ska jag gå nästa gång till Kastro, helmysigt.
Allting är väldigt rent och välputsat, fönster och dörrar i många olika pastellfärger som grönt, gult, blått..vackert!
Nu sitter jag på en taverna i Artemonas och njuter med en Frappe och yoghurt med honung och nötter..mmm..

Idag är det mer vind och det svalkar skönt!

Det kommer mera..

Sunny, direkt från Artemonas, Sifnos.

PS. Tack för alla fina tips!.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-08 klockan 13:20.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-05-08, 13:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Ja, uppemot väderkvarnarna i Artemonas är underbart!

Fasen, jag tänkte att jag hade fyllt Sifnoskvoten för ett tag när jag åkte hem senast, men du får mig att tänka om ...

Tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT