Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-14, 15:06
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Fyrhjulingar förbjudna?

Förra året berättade hotellägaren att "myndigheterna på Santorini hade beslutat att totalförbjuda fyrhjulingar på Santorini, eftersom många turisters orutinerade bruk av fyrhjulingar skapade kaos o trafikproppar på öns smala vägar o gator!" Tydligen var lokalbefolkningen oändligt trött på alla dessa fyrhjulingar varför de skulle avvecklas "på sikt".
Är det någon mer som hört talas om detta eventuella förbud, eller var det kanske bara något som denne hotellägare hittade på?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-14, 15:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Inte hört talas om, men önskat.På Santorini alltså...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-14, 19:11
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

I Juli var det som vanligt beträffande skotrar och fyrhjulade mopeder/motorcyklar. De finns överallt så det är bara att hålla in fötterna när man är ute och går. Jag har aldrig hört något om att dessa skulle bli förbjudna på Santorini! Skulle så ske är det ju bara att tacka för det!
BilYeasou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-17, 12:20
Jesper Johansson Jesper Johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Ulricehamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Låter dumt!...

Fyrhjuling som är ett så smidigt fordon för oss turister!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-17, 13:19
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Jesper Johansson Visa inlägg
Låter dumt!...

Fyrhjuling som är ett så smidigt fordon för oss turister!
Njaaee...På Santorini ÄR inte fyrhjulingar särskilt smidiga...
-Det tycker i alla fall inte de som tillbringat åtskilliga kilometer i kö bakom de turister på fyrhjulingar som i sisådär 15km/h totalt blockerar Santorinis smala slingrande vägar o hindrar övrig nytto- o nöjestrafik.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-14, 10:40
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Pratade med mina goda vänner på Santorini o tyvärr har myndigheterna ännu inte kommit till skott o vågat förbjuda fyrhjulingarna där! Man hoppas dock att det skall komma ett förbud inom 2 år. Man är tydligen mer bekymrade över vad turisterna skall tycka, än av hur lokalbefolkningen drabbas av det trafikkaos fyrhjulingarna skapar! Enligt uppgift har det dock äntligen gått att genomdriva förbud mot fyrhjulingar på Mykonos o Kreta så nu hoppas många av Santos invånare att även deras myndigheter skall våga slå till!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-14, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Bara att hoppas att de kommer till skott. Stördes rejält av alla fyrhjulingar för två år sedan och konstaterar att den varan behövs det inte mer av där.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-14, 11:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Man kan CYKLA!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-14, 11:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Bara att hoppas att de kommer till skott. Stördes rejält av alla fyrhjulingar för två år sedan och konstaterar att den varan behövs det inte mer av där.
Nej, på Santorini behövs det väl inte fler fordon öht?
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-14, 13:15
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Min personliga åsikt är att fyrhjulingar är ett otyg!
OM det inte används rätt vill säga. För tyvärr så är det många som inte kan hantera/köra detta fordon rätt vare sig det gäller Grekland eller Sverige.
Att visa hänsyn mot naturen man kör i och andra trafikanter är för många något okänt begrepp.
En fyrhjuling förstör både vägar och mark/natur med sina däck. Många ger sig helt enkelt rakt ut i skog och mark och kör sönder.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-14, 15:10
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
OM det inte används rätt vill säga.
Hur kan en fyrhjuling användas på rätt sätt?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-15, 00:11
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Malina! Har du provat att cykla på Santorini
Jag har Det finns bara uppförsbackar och nedförsbackar där, med allt lösgrus som mopedåkarna kör och välter i, inget för en cyklist.
Så enkelt är det
Yeasou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-15, 07:35
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Hur kan en fyrhjuling användas på rätt sätt?
Jag vill veta hur en fyrhjuling kan användas på rätt sätt, som inte en bil. buss. eller en Mc klarar?
För en turist i Grekland, typ! Svara någon nu, tack
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-15, 08:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag vill veta hur en fyrhjuling kan användas på rätt sätt, som inte en bil. buss. eller en Mc klarar?
För en turist i Grekland, typ! Svara någon nu, tack
Mollybus skrev ju inget om att den kan användas på sätt som inte bil, buss eller mc klarar, så jag förstår inte riktigt varför du frågar.

Men svaret är att den kan köras på en mängd platser där bilar och bussar definitivt inte kan ta sig fram. Dessutom kan man transportera saker med den som man inte kan transportera med mc.
Den är därför ett effektivit arbetsredskap för en del yrkesgrupper.

Som turist i Grekland kör man den som nöje, precis som man kör moped, mc eller bil. Jag kan inte se något skäl till att fyrhjuling är värre än andra fordon ur någon synpunkt. Alla fordon är ju onödiga för den som kan gå. Och att det finns för många fordon i världen är vi kanske överens om.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-15, 10:02
Micke Pite Micke Pite är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Piteå
Inlägg: 26
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag vill veta hur en fyrhjuling kan användas på rätt sätt, som inte en bil. buss. eller en Mc klarar?
För en turist i Grekland, typ! Svara någon nu, tack
Om man som jag är handikappad och inte kan köra moped så är fyrhjulingen suverän att köra med då andra i sällskapet kör moped.
Dessutom är den betydligt säkrare att skjutsa barn med än en moppe.

Men helt klart är att många användder både fyrhjuling och moped mer som leksak än som ett nyttofordon

/Micke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-15, 10:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Som turist i Grekland kör man den som nöje, precis som man kör moped, mc eller bil. Jag kan inte se något skäl till att fyrhjuling är värre än andra fordon ur någon synpunkt.
Fyrhjulingarna blockerar trafiken, kanske främst på Santorini, där det finns gott om smala vägar, många av dem är serpentinvägar, fyrhjulingen går långsamt, eller är det så att den körs långsamt?
Blockerar därmed trafiken som kommer bakom, vilket inte en moped/mc gör då dessa går att köra om.
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-15, 11:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Visst är det så ibland, men de kör ju traktorer, bilar, lastbilar och bussar på sådana vägar, och de blockar ju trafiken mer. Så fort det går att köra om så går det utmärkt att köra om en fyrhjuling. Den är inte så bred, och den kan dessutom köra vid sidan om på många ställen där bilar inte kan det.

Men jag försvarar inte fyrhjulingen, jag tycker att det är på tok för mycket onödig trafik på de flesta ställen! Men att fyrhjulingen i sig skulle vara värre ut trafiksynpunkt än andra fordon, det köper jag inte.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-15, 11:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Fyrhjulingarna blir fler och fler, visst finns det lastbilar, bussar och traktorer, eller finns de på Santorini? De har väl åsnor istället
Problemet är nog att det blivit för många fyrhjulingar, det är inte fyrhjulingen i sig som är problemet.
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-15, 12:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Men jag försvarar inte fyrhjulingen, jag tycker att det är på tok för mycket onödig trafik på de flesta ställen!
Tack för alla svar.
Först; Det är användningen för en turist som är mitt perspektiv, inte som ett arbetsredskap.
Jag finner att det visst finns ett försvar för fyrhjulingarna, för en handikappad person, något jag inte jag inte tänkt på.
Att använda med barn ser jag inte som så bra ur säkerhetssynpunkt. De är bl.a. svårstyrda enligt min erfarenhet på ett par öar.
De är i sig olämpliga, dessutom "ovanpå" alla andra varianter av fordon. För mycket används de som leksaker, utformningen inbjuder till det, det är min skarpa iaktagelse.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-15, 13:24
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Tack för alla svar.
För mycket används de som leksaker, utformningen inbjuder till det, det är min skarpa iaktagelse.
Det är det som jag menar med att de används olämpligt. Jag kan mest relatera till hur det är där jag bor. Här körs det rakt ut i skog och mark med stora sår i terrängen som följd. Det tokkörs på stränder med följd att den strandnära växtligheten förstörs.
Oftast är det killar/män som som "leker".

Och jag antar att detta beteende även existerar i Grekland. Där naturen körs sönder av tanklösa fyrhjulingsförare.

Men när fyrhjulingen används på rätt sätt fyller den säkert sin funktion för många. Yrkesfolk som vanligt folk.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT