Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-02-05, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Är det någon Kalimerian som hört något mer om Akrotiriutgrävningen??
Jag har inte hört något.
  #42  
Gammal 2012-02-10, 11:28
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Är själv urusel på grekiska, så personal från från Grekiska statens turistbyrå hjälpte mig att ringa direkt till Akrotiriutgrävningen. Tyvärr var svaret lika svävande som tidigare, att man inte vet om/när(?) det kommer att öppnas i sommar heller...
  #43  
Gammal 2012-02-12, 19:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Tyvärr var svaret lika svävande som tidigare, att man inte vet om/när(?) det kommer att öppnas i sommar heller...
Jag kan nog tänka mig att krisen har inverkan även här. Det finns nog inga pengar helt enkelt.
  #44  
Gammal 2012-02-13, 09:21
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Ja, krisen har säkerligen inte underlättat! Projektet har bekostats med EU-medel, men i o med att det tog 6 år att färdigställa taket, mot planerade 6 månader har väl miljarderna rullat iväg...
Svenska Institutet i Aten berättade idag att dom pratat med personal på plats. Man anser nu att byggnationen är avslutad men att "formaliteter" återstår, o troligen öppnas Akrotiri INTE för turister i sommar heller!
  #45  
Gammal 2012-02-13, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
troligen öppnas Akrotiri INTE för turister i sommar heller!
Det har du nog rätt i. Tyvärr.
  #46  
Gammal 2012-02-13, 18:01
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Jag pratade med min vän igår kväll på Santorini. På min fråga när/om Akrotiriutgrävningarna skall öppnas svarade hon. Att ingen information finns tillgänglig om detta. Då ser det ju verkligen trist ut.
Artemia som hon heter känner för det mesta till vad som sker på ön då hon jobbar som fotograf och även på den lokala radiostationen på ön. Personligen sa hon även att hon tvivlade på att det händer något i Akrotiri i år.
Yeasou
  #47  
Gammal 2012-02-13, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou Visa inlägg
Personligen sa hon även att hon tvivlade på att det händer något i Akrotiri i år.
Pust. Det blir till att vänta lite till alltså. Jag minns inte ens när jag var där. Måste vara många år sedan nu.
  #48  
Gammal 2012-02-22, 08:25
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Fick idag svaret från grekiska Kulturministeriet ang öppningsdatum, men blev inte så värst mycket klokare... Är inte så bra på grekiska, men det verkar ju snarast vara en hänvisning till något beslutsprotokoll(?) Det var väl 23/9 2005 som taket rasade in? :

Σας ενημερώνουμε ότι όσον αφορά στον Αρχαιολογικό Χώρο Ακρωτηρίου Θήρας εξακολουθεί να τελεί σε ισχύ το αρ. πρωτ. ΥΠΠΟ/ΓΑΔΠΚ/ΔΜΕΕΠ/Γ1/76884/24/-9-2005 έγγραφο.

Senast redigerad av giottoni den 2012-02-22 klockan 09:15.
  #49  
Gammal 2012-03-12, 13:13
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Akrotiri KOMMER att öppna den 1a April i år. Myndigheten på Santorini har meddelat i pressen!

Ingela
  #50  
Gammal 2012-03-12, 14:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Tack, Ingela! Det låter ju hoppfullt! Ser verkligen fram emot ett besök!
I förrgår var fortfarande beskedet att Akrotiri ännu ej skulle kunna öppnas:
Anger as Santorini tourist site stays closed

Archimedes: 10th March 2012


Anger is mounting on the holiday island of Santorini as the impressive Akrotiri archaeological site remains closed the public even though restoration work is complete.
The Akrotiri site on Santorini was shut down more than six years ago when a newly installed 'bioclimate' roof collapsed, killing one UK tourist and injuring several more.
Tourism leaders in Santorini are angry at the delay in opening the site despite an assurance by the excavation leaders that the rebuilding work is now complete
The original 'bioclimate' roof of Akrotiri was built in 2000, but part of it collapsed in September 2005. The original roof has now been completely dismantled and a new roof erected with reinforced columns and new earthquake proof bearings.
Hopes were high that the popular Santorini tourist attraction would reopen this summer in time for the Santorini holiday season.
But reopening plans have got bogged down in red tape. Planning officials say health and fire safety certificates have still not been issued while archaeology staff insist they don' have the manpower to compile the necessary reports.
Akrotiri excavation directors admit there are still small defects on the site, but believe these should not prevent provisional acceptance of the new roof and that the archaeological site of Akrotiri could be opened to Greek and foreign visitors.
Santorini h:day- island leaders are angry that, nearly seven years after the disaster, the site is still closed to the public. Fira Mayor Nicholas Zorzos said: "Six years is enough, it must not make seven. I visited the place, saw its details and so I support that it can be opened tomorrow."
He says it is outrageous that the Santorini tourist site should stay closed at a time when Greece is desperate for quality tourism
Akrotiri, on Santorini, is considered one of the finest and best preserved archaeological finds in the whole of Greece. A Minoan city was buried in volcanic ash around 1500 BC and remained untouched until its existence was uncovered in the 1860s.
  #51  
Gammal 2012-03-13, 07:26
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Santorinis ledning har gått ut i media och meddelat att Akrotiri kommer att öppna 1a April!

Ingela
  #52  
Gammal 2012-03-13, 07:46
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Santorinis ledning har gått ut i media och meddelat att Akrotiri kommer att öppna 1a April!

Ingela
Var har du hittat denna information?
  #53  
Gammal 2012-03-13, 07:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

http://www.thira.gr/news/santorini.g...etoreopen.html
  #54  
Gammal 2012-03-13, 09:04
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Tack Yanna! Det låter ju lovande.
(men på något sätt vill jag se det hända innan jag riktigt tror på det)
  #55  
Gammal 2012-03-13, 09:10
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Härligt! Det låter ju som att olika myndighetspersoner nu verkligen pressar på för att Akrotiriutgrävningarna skall kunna öppnas! Har själv i åratal skrivit till bl a Municipality of Thira, Archeological Society i Aten, Grekiska kulturministeriet m fl instanser o försökt få besked, men grekisk byråkrati förefaller lite trög att påverka...
  #56  
Gammal 2012-03-30, 12:29
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Har idag haft kontakt med Santorinis kulturorganisation " Thera -Foundation/Idryma Theras-PetrosM.Nomikos".
Dom konstaterar att det visserligen stått i tidningarna att Municipality of Thira pressar på för att Akrotiri skall kunna öppnas i år, men att det tyvärr fortfarande inte finns någon som helst officiell bekräftelse på att utgrävningarna verkligen kommer att kunna öppna i år...
Skall bli spännande att höra mer i denna följetong, om det är ett aprilskämt, eller om man trots allt slår upp portarna nu på söndag 1 april ??
  #57  
Gammal 2012-03-30, 15:51
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Jag meddelar er så fort jag vet, förhoppningsvis på Söndag!

Ingela
  #58  
Gammal 2012-03-30, 16:01
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Jag meddelar er så fort jag vet, förhoppningsvis på Söndag!

Ingela
  #59  
Gammal 2012-04-01, 11:45
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

http://www.santorini.com/archaeology/akrotiri.htm

Enligt ovan är öppningen av Akrotiri inte att ske varken i April eller kanske tom i Maj, pga oförutsedda förseningar... Ingen vet någonting.

Ingela
  #60  
Gammal 2012-04-01, 12:29
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Akrotiri fortfarande stängt!

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
(men på något sätt vill jag se det hända innan jag riktigt tror på det)
Citerar mitt tidigare inlägg
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT