Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-16, 17:53
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Man får inte heller glömma att på t ex Santorini råder omkörningsförbud på de flesta vägsträckor! Pga alla backar o serpentinkurvor har man oftast bara 20 m fri sikt o en eller flera fyrhjulingar klistrade utmed mittlinjen i ca 15km/h är då faktiskt värre än alla andra upptänkliga fordon. Senaste gången jag besökte Santorini räknade jag ut att jag fastnade bakom fyrhjulingar vid 732 tillfällen och av alla dessa var det 3 (TRE!) som väjde för att underlätta omkörning. De flesta fyrhjulingsförare tycks inte bry sig det minsta i att dom skapar en kö på 3-4 bussar o ett 50-tal bilar!
På senare år har även en del killar börjat "busköra" på stränderna bland de solande! Jag har full förståelse för att lokalbefolkningen hatar fyrhjulingarna!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-09-22, 00:12
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Jag tyckte att det var färre med fyrhjulingar i år mot andra år, på Santo. Eller så var de inte där jag var, just då. Tidigare har de varit precis överallt och när man väl kört om en, så har man snart varit ikapp nästa .

Barbro
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-09-23, 18:11
Annelikatri Annelikatri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 1
Standard Svar på alla inlägg om fyrhjulingar

Jag måste bara kommentera inläggen om fyrhjulingar har som vanligt i år vistats på santorini i 3 veckor med min sambo på underbara Honeymoon beach hotel. Hade vi inte haft möjlighet att hyra fyrhjuling så hade jag ej kunnat komma/åka någonstans på ön. Har RA samt en pacemaker och det var j-bra sätt att kunna åka ner till stranden och närliggande byar.Det vi reg. var att många greker själva använder fyrhjulingar för att ta sig fram med familjen etc.
Anneli och Thomas
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-09-24, 17:04
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Har också besökt Santorini vid 14 tillfällen senaste åren, 3 sköna veckor varje gång, o har faktiskt också vid ett tillfälle sett en grek som körde fyrhjuling. Majoriteten av förare är dock fortfarande turister.
Som jag förstått det kommer inte förbudet att avse handikapphjälpmedel utan det är ämnat att stoppa okynnes-/nöjesåkning med fyrhjuling.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-09-24, 22:37
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Oj då,

Grimm är visst på ett kaxigt humör denna afton. Kanske beroende på att en av piraterna kommer ner från Umeå för att hälsa på farsgubben i morgon...
Men allvarligt talat, fyrhjulingar, annat än som ett handikappfordon, har inget berättigande inne i städer/byar/samhällen/vardagsrum.

Jag kan mycket väl se fördelarna för jägare, fiskare, skogsägare och allsköns människor i behov av att utföra transporter i oländig terräng. De är smidiga, lätta starka och är relativt lättkörda, jag jämför bara med 941:an som jag körde i gröna kläder.

Men som sagt, 4-hjulingar (alltså INTE automobiler) finner jag vara föga berättigade till existens inom befolkade områden, med ovan nämnda undantag.

/Grimm
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-10-28, 18:43
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Har kört alla fordon man kan på Santorini..
Och föredrar inte fyrhjulingar..
Utan jag förespråkar Smart Car..
Billigt effektiv och hyffsat säkert..
Inga problem att köra t.om gick det bra i fira..

Men eftersom jag kör cross på bana i normala fall så föredrar jag tvåhjulingar men inte resten av familjen så då blir det smart car...

Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-06-02, 08:19
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Finns det någon Kalimerian som kan rapportera hur situationen är i år? -Fortfarande samma otyg m. fyrhjulingar överallt??
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-06-02, 17:53
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Har inte varit nere än..Åker om 17 dagar kan få rapport då
Hyr bara smartcar själv och har inte ont av fyrhjulingar alls tycker inte dom är i vägen..Kör bara om dom ändå..

Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-02-26, 14:22
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Förra säsongen var fyrhjulingarna tyvärr lika vanliga som alltid. Undrar om myndigheterna orkar/vågar göra något åt dem i år?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-03-02, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Förra säsongen var fyrhjulingarna tyvärr lika vanliga som alltid. Undrar om myndigheterna orkar/vågar göra något åt dem i år?
Märkte också att allt var som vanligt, och jag tror att det blir detsamma även denna sommar. Tyvärr.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-03-09, 07:29
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Märkte också att allt var som vanligt, och jag tror att det blir detsamma även denna sommar. Tyvärr.
Synd, det var ganska hopplöst med alla dessa fyrhjulingar i fjol, inte helt lätt o köra om dem heller alltid, flera gånger när man låg bakom o inte våga / kunde köra om ( vi hade en Corsa med symaskinsmotor) och nån stressad grek bakom som låg o tryckte, inte kul, och i Fira (nu kanske det inte är fyrhjulingars fel) yikes vilka trafikstockningar, kunde ta en halvtimme o köra igenom ibland, jag skulle vilja se (men inte uppleva) hur det är i högsäsong (vi var där slutet av september)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-03-10, 10:01
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
och i Fira (nu kanske det inte är fyrhjulingars fel) yikes vilka trafikstockningar, kunde ta en halvtimme o köra igenom ibland, jag skulle vilja se (men inte uppleva) hur det är i högsäsong (vi var där slutet av september)
Häromåret hyrde jag bil några veckor i slutet av juli o början av augusti och det var INTE helt avstressande att köra i Fira! Man fick verkligen vara koncentrerad på vad som hände i trafiken runtom, för det var riktigt RIKTIGT stökigt o svårt att ta sig fram! Mest frustrerad blev jag över att det var så oerhört svårt att hitta någon P-plats inne i Fira på kvällarna! Jag fick köra runt åskilligt för att hitta ngn lämplig plats att parkera!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-03-10, 16:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Fyrhjulingar förbjudna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
inte helt lätt o köra om dem heller alltid, flera gånger när man låg bakom o inte våga / kunde köra om ( vi hade en Corsa med symaskinsmotor) och nån stressad grek bakom som låg o tryckte, inte kul
Det är just det som är så farligt, fyrhjulingarna gör att många blir stressade och då är det lätt att det händer olyckor.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT