Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-07-27, 23:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Färre turister!

Jag har reflekterat..och undrat många gånger över något. Några (ingen nämnd, ingen glömd)..är oroliga över minskad turism till öarna samtidigt som ni vill ha så lite turister som möjligt på resmålet🤔
Det rimmar liksom inte..
Hur tänker ni?!
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-07-28, 09:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Färre turister!

När jag reser i Grekland är det oftast under lågsäsong och då är det alltid få turister. Men att det är färre turister nu – under högsäsong – är inte bra för den grekiska ekonomin, och det är det jag tänker på.

En annan aspekt är att jag är intresserad av varför det är färre turister i år. Är det kopplat till flygskam så kanske vi ser ett trendbrott just nu, och är det så kommer turismen minska på många ställen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-07-28, 10:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Färre turister!

Flyskam er et tema som er interessant. Det er jo fint at folk er miljøbevisste.
Etter besøk i Asia i vinter, fikk jeg et nytt perspektiv på dette med vår nordiske flyskam. Maken til forurensing har vi aldri sett. Alt fra enorme flyplasser med enorme fly, manglende søppelordninger og brenning av søppelbål på gata.
I tillegg en flod av biler og ikke minst scootere. Jeg ser ikke for med at noen skal få gjort noe med dette i min levetid. Eksempel: Vietnam er mindre enn Norge, men har 95 mill innbyggere.
Derfor har jeg ingen tro på at det skal hjelpe på noe som helst at jeg slutter å ta mine flyreiser.
Et annet tema er jo at man da skal kjøre tog istedet. Og elbiler. Min mann som har jobbet i transportbransjen, mener at tog også belaster miljøet så sin måte. Og batteriene til elbilene??
Ikke svart/hvitt dette her.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-07-28, 11:49
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Färre turister!

Turismen till Grekland har ökat med 2 siffriga tal sedan flera år, för 2019 finns naturligtvis ännu inga siffror. Men min upplevelse är att turistperioden har blivit längre, startar tidigare och slutar betydligt senare på hösten. Dock inte den skandinaviska turismen, som fortfarande koncentreras som tidigare under få månader på sommaren.
För de som vill uppleva det lite lugnare på resmålen kan prova försommar och sensommar/höst på andra platser än vanligt. Det finns oerhört mycket i Grekland att uppleva om man provar något lite utanför chartermålen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-07-28, 17:19
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Färre turister

Bra fråga. Tänkt på den själv, tror turismen minskar pga billig turkisk lira o låga priser i Albanien mm. Att det är färre turister är dåligt för Greklands ekonomi vilket vi alla på forumet tycker är trist. Samtidigt vill många ha kvar genuina orörda Grekland. Svårt i massturism, kryssningsfartyg, ArBndB tider heter det väl? Min far berättade om när boverket tog reda på hur folk vill bo. Timrad röd stuga med vita knutar som ligger vid Stureplan! Turism innebär pengar, svårt äta kakan o ha den kvar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-29, 09:23
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Färre turister!

Jag tror att det här med flygskam är en generationsfråga. Om jag bara ser till min umgängeskrets av 50+are (och jag själv) så flygs det som aldrig förr. Både 2 och 3 utlautlandsresor hittills i år.
Gretaanhängarna består ju mest av yngre personer och när de har blivit vuxna och ska resa själva bör man se en eventuell Gretaeffekt.
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-29, 20:31
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Färre turister!

Läste nyss följande inlägg på FB:

från corfu
stränderna neranför så mycket folk ! Vägrar att ens va på stranden och få en fot i ansiktet av grannen brevid.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-30, 13:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Färre turister!

En tavernaägarinna på Tilos sa med gråten i halsen: "Vi är redan i mitten av juli nu. Om inget mirakel händer under resten av sommaren vet jag inte hur jag ska klara mig i vinter."

Så vi får hoppas att resten av sommaren bringar många fler turister till ön.

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-07-30, 15:01
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Färre turister!

Dette med generasjonsskifte er jeg enig i. Selv er vi nærmere 70 nå. Våre barn er 40. De har vært endel i Hellas, men de foretrekker Sunwing og nye, flotte hoteller framfor det vi gjør - dessverre. Men kanskje er det sånt som skal til for å trekke turister framover? Hvis vi i det hele tatt kan reise noen steder - mye kan skje med reisemønsteret vårt bla pga klimaendringene.
Jeg for min del tar det ikke som en selvfølge at jeg kan fortsette å reise dit jeg vil. Mange reisemål er nok veldig sårbare og kan bukke under hvis turistene uteblir.
Uff - dette ble mye pessimisme. Vi drar til Kreta som før denne høsten ihvertfall.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-02, 22:24
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Färre turister!

Även jag tänker att Grekernas ekonomi påverkas negativt av färre turister.

Jag tänker även ärligt talat rent egoistiskt - Jag vill bo på dessa små familjeägda hotell med 10 - max 20 rum/studios - men får de inte uthyrt tillräckligt många nätter under en säsong har de inte råd att driva sina verksamheter vidare.... lika med de trevliga små familjetavernorna! För mig är det just dessa små personliga ställena som är "mitt Grekland" och som jag så innerligt önskar ska få finnas kvar.
Att det inte pratas Svenska och de övriga nordiska språken i varje gathörn ser jag också som positivt, Det känns som jag får uppleva mer Grekland utan mycket nordiskt inslag.

//Faestis

Senast redigerad av Faestis den 2019-08-02 klockan 23:08.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-02, 23:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Färre turister!

Det där med att kypare pratar svenska..eller försöker säga nåt på svenska är inget som jag uppskattar.
Jag förstår inte varför de tror att man uppskattar den typen av service..
Jag känner bara....åh..ta mig till nåt annat ställe! När jag är i Grekland..Vill jag bara höra Grekiska 🤗🇬🇷💙
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-03, 00:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Färre turister!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag förstår inte varför de tror att man uppskattar den typen av service..
Kanske för att de själva blir så glada och stolta när vi har lärt oss något av deras språk? Det borde fungera åt andra hållet också, tycker man. Språk är till för kommunikation och inget som man ska sticka näsan i vädret över.

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-03, 00:18
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Färre turister!

Jo..så kan det ju va!
Men det är ju bara min egen känsla jag pratar om.
/ Kajja
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-03, 00:19
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Färre turister!

Ja men Karinafp där har du en poäng jag verkligen aldrig tänkt på!
Så sant - de har lärt sig en fras på Svenska - så klart de kör den och är lite stolta över att de lärt sig den. I Chania 1984 sa en äldre herre så fort han förstod att någon kom i från Sverige ÖRNSKÖLDSVIK undrar vem som lärt honom det

Men jag håller med dig Kajja, jag blir också irriterad när inkastare börjar prata sina fraser på Svenska.... Undviker dessa turist orter och ställen!!

//Faestis

Senast redigerad av Faestis den 2019-08-03 klockan 00:25.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-22, 18:34
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Färre turister!

Goda nyheter i statistik från Bank of Greece: Det kom något färre turister till Grekland under årets sex första månader, men de gjorde av med mycket mer pengar! Antalet turister minskade med en halv procent, medan intäkterna steg med 16.4 procent.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-08-23, 12:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Färre turister!

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Antalet turister minskade med en halv procent, medan intäkterna steg med 16.4 procent.
Va bra!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT