Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-24, 12:48
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard 2 månader kvar! ;)

2 månader kvar tills vi åker till SAMOS. Och i dag när det plötsligt (!) blev "kyligt" här hemma längtar man ÄNNU mer.

Vi åker med Apollo och när vi åker hem så går planet kl 20:55 och det känns som att det nästan kan bli en "heldag" i Votsalakia på lördagen innan vi måste bege oss mot flygplatsen. Är det någon här som har varit till VOTSALAKIA i år ( med Apollo) och vet vilken tid man åker från Votsalakia?

Knasiga jag som tänker på det redan nu.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-24, 19:50
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Vår nedräknare står på 38 dagar

Ska bli helt underbart att få komma ner igen till vårt älskade Votsalakia och Samos för fjärde gången.
Åker inte med Apollo,utan Fritidsresor så kan tyvärr inte svara på din fråga.

Ha en underbar semester när det blir dax
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-24, 19:54
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Fjärde gången.... härligt. Vi åker tillbaka för andra gången! Till Samos, Votsalakia, Hotell Mando.... och törs jag säga att vi tom har önskat samma rum.... hi-hi.


Citat:
Ursprungligen postat av Lillstrumpa Visa inlägg
Vår nedräknare står på 38 dagar

Ska bli helt underbart att få komma ner igen till vårt älskade Votsalakia och Samos för fjärde gången.
Åker inte med Apollo,utan Fritidsresor så kan tyvärr inte svara på din fråga.

Ha en underbar semester när det blir dax
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-24, 20:02
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Vi har oxå önskat "bästa" lägenheten som vi bott i förut.
Hoppas att vi får den igen!
Vi har bott på Veronica ett år och resten av gångerna Villa Angela.

Hm, vart sugen på en liten ouzo nu
Tur man har en flaska kvar från förra resan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-25, 20:26
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Vi var till Samos för 5:e gången i juni och bodde i samma lägenhet som alla tidigare år (nr.4 i Anthemis i Vathi). Vi hade flygstolar via Apollo och såg i pärmen att transfer avgick till flygfälte kl. 18.20 från Anthemis (vi anlitade bekanta som körde oss). Troligen är det lite tidigare från Votsalakia,kl. 17.45-18.00 skulle jag tro. Det där att bo år efter år i samma lägenhet kan jämnställas med sommarstuga. För oss är lgt.nr.4 i Anthemis som en sommarstuga där vi bor under vår semester. Inte byter folk ut sina stugor varje år heller, eller...
Man blir lite sugen igen att resa till Samos när man läser dessa inlägg. Vår son åker dit den 11:e augusti med sin flickvän. Vi bokade (hustrun och jag) 2 veckor sedan en veckas resa till Agia Pelagia den 26:e september för 2198:- SEK per skalle. Kunde inte stå emot när man såg priset.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-28, 21:51
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Samos i vårt hjärta!
Tror det blivit 13-14 gånger dom senaste 11-12 åren, har tappat räkningen.....Vi har bott i Ireon, Kokkari (Lefteris) och Kalami (Melamfelo)
numera är det alltid Melamfelo! Lugnt och skönt, centralt, lite shopping. Bara att sitta på kajen på morgonen och höra fiskargubbarnas diskussioner är värt flera hundra euro! Hyr liten bil billigt, åker runt och kollar lite, äter på "dom vanliga" ställena, åker upp till farmen och äter vindruvor och tittar på utsikten.....Precis som Ålands Tapsa så har vi våra årliga resor till Samos i stället för sommarstuga. Inte mycket mening med sommarstuga vare sig på Åland eller Gotland förresten.....Vår resa går från Arlanda den 25/8, längtar redan.....att landa på Samos känns som att komma hem!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-29, 08:59
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Citat:
Ursprungligen postat av maggione Visa inlägg
Samos i vårt hjärta!

Precis som Ålands Tapsa så har vi våra årliga resor till Samos i stället för sommarstuga. Inte mycket mening med sommarstuga vare sig på Åland eller Gotland förresten.....Vår resa går från Arlanda den 25/8, längtar redan.....att landa på Samos känns som att komma hem!
Där måste jag protestera lite med glimten i ögat då
Inte mycket mening att ha sommarstuga om man bor på Åland?????

Klart det finns en mening och det är underbart att vistas både i den och i våran "andra" sommarstuga som vi delar med en del andra turister på Samos. Varför måste det ena utesluta det andra

Vi börjar oxå närma oss avresan från Arland den 1 sep.
33 dagar stod det på nedräknaren i dag
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-29, 12:33
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Jag håller med maggione!!! Jag (vi) bor i ett hus på landet, har 400 m till stranden (sandstrand), på sommarsemester är vi på Samos och jobbar resten av sommarn. Skulle inte hinna vara på stugan, samma sak med båten, har inte tid att vara ute på sjön. Det är redan nu direkligt med jobb i ett gårdsplan med gräsmatta, trädgårdsland, bärbuskar, osv... Att ha ett hus till att sköta skulle bli för mycket. Vi motionera dagligen, har andra fritidsintressen, tiden skulle helt enkelt inte räcka till. Nu väntar vi på en veckas semester i slutet av september då vi åker till Kreta (första gången på över 10 år till Kreta) på en veckas semester. Ha de...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-29, 13:02
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Men då gör man som vi, hyr bostad så slipper man tänka på sånt.
Vi bor i lägenhetsradhus och har oxå väldigt nära till stranden, vi bor ju i skärgården, aldrig långt till havet. På stugan har vi 30 meter till havet, ser alla stora färjor gå förbi. Alltid lika rofyllt att vara där. Skulle aldrig byta bort den, det är ju här vi lever och bor.Att lägga allt krut på 2 veckor i Grekland räcker inte för oss.
Man måste leva här och nu och inte bara gå och vänta på nåt som ska ske, även om det är väldigt trevligt att invänta stundande semesterresa.
Att alltid "vara på väg" någonstans och drömma om man som komma skall är inte vår melodi.
Sen ser man till att stugan bara ligger 10 min med bil till båten och sen tio minuter med båt sen är man framme.
Herre gud, man måste ju leva alla andra 50 veckor om året oxå och inte bara gå och invänta den kommande Greklands semestern
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-29, 13:27
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Jag (vi) använder alla (nästan) semesterveckorna till resor. Inte de bara Grekland som gäller. I februari/mars åker vi till fjället och skidar en vecka, på våren en eller två resor till Spanien, Portugal eller Italien och tävla i orientering, sedan Samos på sommarn, i september en resa till någonstans i Grekland, en eller två orienteringsresor söderut. Utanför semester är de flesta kvällarna i veckan upptagna med olika intressen (vanligen idrottsrelaterade). Veckosluten går till orienteringstävlingar i Sverige på våren och hösten. Sedan måste man hinna hälsa på dottern i Göteborg och 1-2 gånger per år våra föräldrar (de som ännu lever) och syskonen på fastlandet. Vet ej när vi skulle ha tid att vara på stugan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-29, 13:55
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Ah,ni är idrottsfantaster då förstår jag att tiden knappt räcker till.
Vi är precis det motsatta
hatar allt som har med idrott att göra, haha.....så det finns mkt tid till stugan.

Ha en fortsatt skön sommar och ha det så gott på Kreta.
Själva ser vi fram i mot 2 underbart sköna och härliga veckor på Samos med så mkt lugn och ro man bara kan få.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-29, 14:09
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Nej, vi här på Gotland behöver ingen sommarstuga, vi bor på landet, har en liten gård och föder upp gotlandsruss, just nu har vi tre ston med föl + en hingst (som Melamfelo-Anita fött upp!), har två hundar och en katt! Stor trädgård, tar in eget hö, har antik & kuriosabod m.m. så vi har fullt upp....Om vi skulle ha stuga skulle det i så fall vara en liten strandbod utan krav på vare sig gräsklippning eller annat, men dom har "fastlänningarna" köpt upp, priserna är rena fantasin.......så är det att bo på en turistö, tyvärr!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-29, 15:17
Lillstrumpa Lillstrumpa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Åland
Inlägg: 68
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Klart att man inte behöver en sommarstuga.......det är ju något som inte ingår i livets nödtorft i alla fall...... och klart man inte behöver en sommarstuga om man bor i hus eller på en gård med hästar.
Men om man inte gör det utan bara hyr en 2 rummare med gräsmatta utanför så är det inte alls så tokigt att ha en liten stuga på 15 kvm där man kan vara och pyssla och koppla av. Sen att man bor mitt i skärgården spelar ingen som helst roll.
Det framgår ju inte i era tidigare inlägg att ni bor som ni gör så därav min protest med glimten i ögat i förra inläggen.
Men att säga att det inte finns någon mening med att ha en stuga om man bor på Åland där har ni bägge fel för det finns det visst
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-29, 18:10
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Själva ser vi fram i mot 2 underbart sköna och härliga veckor på Samos med så mkt lugn och ro man bara kan få.

De har vi också på Samos, eller på andra ställen i Grekland. Jag far ut lenk kl. 6.00-6.30, Då är man färdig kl. 8 och kan promenera till bageriet som är 2,5 km borta vid busstationen, tillbaka via torget. Sedan frukost 9 tiden. Efter de ner till Gangou-beach och där "ligger" vi i solstolen hela dagen fram till ca. kl. 17 utan stress. Vi bara njuter av solen och av det att man är ledig. Man är på stranden de timmarna som man annars är på jobb och motionerar på morgon, hemma gör man de på kvällen. Ha de bra på Samos, och alla andra också...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-08-02, 21:13
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Jag och min kompis åker också till samos om knappt två månader, den 25 september för att vara exakt. Så himla skönt att ha något att se fram emot!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-08-03, 08:58
Mindi Mindi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 61
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Vi åker också den 25/9! )


Citat:
Ursprungligen postat av KerstinL Visa inlägg
Jag och min kompis åker också till samos om knappt två månader, den 25 september för att vara exakt. Så himla skönt att ha något att se fram emot!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-08-06, 09:28
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

att landa på Samos känns som att komma hem![/quote]

Exakt vad min fru uttryckte när vi kom till Skiathos, trots att det var första gången där. Det är samma känsla vilken ö man än kommer till, enorm avslappnande känsla när man ser alla småbutiker och restauranger. Längtar så till den 18 september då vi skall till Samos för första gången.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-08-06, 13:31
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Intressant resonemang i den här tråden.
Själva åker vi till Samos och Kokkari den 11/9. Sjätte året i rad till Kokkari (beökte det dessutom under båtluff 1978, men det är en annan historia). Visst är det som att komma hem när man landar på Samos. Möter dessutom flera återvändare varje år. Känns nästan som en form av familj när vi på favoritstället, varje år träffar samma par från, England, Tyskland och Holland. Vi är tydligen många som funnit det här paradiset.

Men den ena utesluter inte det andra, som stockholmare i lägenhet är det underbart med lantstället i skärgården där man jobbar, kopplar av och njuter med familjen året runt. Men att ha två ställen att sköta skulle inte heller vi vilja ha.

Får vi dessutom en lika fin vinter som senast ser kag fram emot en fullkomligt underbar skidåkning i alla fina spår här runt Stockholm.

Man kan vara lycklig över att ha förmånen att kunna välja så mycket av det goda.

Hälsar
Manna (med 36 dagar kvar)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-06-01, 22:30
leffenyberg leffenyberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Sverige och Grekland
Inlägg: 4
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Hejsan. jag heter Leffe och jag är halv Svensk och halv Grekisk. Har du varit i Grekland (Samos) ?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-06-02, 09:31
jan.l jan.l är inte uppkopplad
Avstängd på egen begäran
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: 2 månader kvar! ;)

Kom hem den 28/5 och hade en underbar resa och bodde i Samos stad på hotell Samos. Detta är en resa vi kommer att göra om, för trevligare och vänligare människor har inte vi träffat på tidigare resor. Det jag vill rekommendera är att hyra en bil, i varje fall för en dag och gör en resa upp bland bergen träffa folket och prova deras små resturanger, underbart!!

Tänk på att köra försiktigt!


Uploaded with ImageShack.us
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT