Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-11, 16:42
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Hersonissos - Apollo

Nu har jag äntligen bokat en resa åt mig och sambon.
Vi åker till Hersonissos den 29 april och blir där i en vecka.

Hotell som är bokat är Apollo. Någon som bott där och vet om det är någe bra? Det fanns tyvärr inte så mycket info eller bilder på webben.

Några andra bra tips för två personer som aldrig varit på Kreta?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-15, 18:55
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Är det verkligen ingen som har några tips på vad man kan hitta på när man befinner sig på Östra sidan av Kreta?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-15, 21:05
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Hej. Det beror lite på vad ni är ute efter. Jag har varit i Stalida, Analipsi och Malia några gånger under årens lopp. Vi har hyrt bil och åkt runt en hel del. Vi har åkt upp i bergen, Lassithi, Elounda, Irapetra bland annat. Vi har hittat öde stränder där vi varit helt ensamma.
Då vi har barn har vi varit på ett vattenland, "Star beach" som ligger i eller strax utanför Hersonissos.

Hoppas ni får det bra

/Ulrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-18, 15:22
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Det är just det som ställer till det lite. Sambon är en sådan person som gärna ligger vid poolen lr vid stranden hela dagarna.
Jag däremot får krup efter 2timmar vid vattnet, jag vill ut och se saker. Shoppa lite, sitta på trevliga fik och liknade.

Försöker övertala honom att vi ska hyra moppe någon dag så man får komma ut och se lite.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-18, 15:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Jag har varit där men det är preskriberat. Då för länge, länge sen fanns det trevliga byar ovanför Hersonissos dit det var enkelt att promenera. Om platserna växt ihop vet jag inte. Har bara passerat igenom ett antal år senare. Säkert får ni det bra i april då de stora turistströmmarna tack och lov inte börja anlända än.

Du kan göra en utflykt till Spinalonga. Åk gärna in till Heraklion för att shoppa, besöka trevliga ouzerior och titta på museumet som verkligen rekommenderas.
En av Greklands bästa ouzerior finns i Heraklion. Namnet finns i en av Susanne Ljungs böcker. Jag har varit där det var toppen.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-04-18 klockan 15:42.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-19, 08:08
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Hej!

Om nu gubben helst vill ligga vid poolen, så skicka honom till Lalandia i Danmark i stället så kan du shoppa upp mellanskillnaden.

Jag håller nog med Ulrikas att försöka se sig omkring och turen upp till tex Lasithi via Mohos där fö Palme firade sina semestrar förr är en fin tur.

När du kommer upp på platån så kan du stanna till i den lilla byn Tzermiado och köpa riktiga handgjorda dukar mm som kvinnorna där uppe gjort och de går att få till en billig peng dessutom och samtidigt ta en liten luch på Kriki där gubben tar hande om er och frugan fixar käket.

De gånger vi varit där och beställt,så pinnar tanten iväg och inhandlar det kött som du beställt,kanske inget märkvärdigt ställe precis men äkta och enkelt.

Efter det när man kör varvet runt på platån så kan man stanna till och kika på Ditka grottan.

Sen har ni Knossos,Agious Nikolaos,Spinalonga i närheten som fler alt, samt marknaden i Heraklion som är 1 gång/vecka som kan va kul att uppleva.

Ja så bara ut och åk - det finns mycket att titta på och njuta utav!

Trevlig resa!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-20, 12:36
Ancan Ancan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Tack för era svar. Nu har jag en vecka på mig att läsa på lite om dom ställena ni skrivit om.

Ser verkligen fram emot denna resa. Ska bli så sköönt att komma bort lite och bara få njuta av vackra Grekland.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-23, 23:11
Sanne_b Sanne_b är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 12
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Va kul o läsa om fler som ska till Hersonissos..vi åker den 1maj..o ska va på arminda hotell...har Aldig vart på nått grekiskt ställe tidigare..så hoppas man valt rätt stad på Kreta nu...trevlig resa...
sanne-b
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-24, 09:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Hersonissos - Apollo

Har bara varit i Hersonissos en gång på en mycket snabb visit. Vi råkade köra fel med bilen och hamnade på gågatan där alla barer och restauranger ligger, vid hamnen. Mkt pinsamt men bara att le och se glad ut. Hade jag inte varit gravid, toktrött, hormonrubbad med en desperat längtan till min egen säng I rethymno kanske vi hade stannat. Men nu beordrade jag bara min man att köra raka vägen tillbaka och det gjorde han nog klokt i att lyda
Har en vän som flyttat dit så det kanske blir en tur i sommar och hoppas då på bättre erfarenhet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT