Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-17, 19:04
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Mystisk strand på los

Den absolut finaste stranden i mitt minne finns på Ios. Det är läääänge sedan jag var där och när jag har tittat på kartor över ön har jag alltid trott att det var Manganari. MEN idag tittade jag på foton därifrån - och det stämmer inte! Visst kan det ha blivit byggt en massa där sedan dess - men berget bakom kan de väl inte ha tagit bort Och inte format om bukten heller....

Bukten var nästen helt cirkelformad med en öppning ut mot havet. Det var mjuk gyllengul sand i minst en km. Längst till höger från vattnet sett fanns en liten båtbrygga och i andra ändan en enkel taverna. Ingen annan bebyggelse. Inga träd eller annan naturlig skugga. Bakom stranden var det en ganska brant backe och det fanns ingen väg ner till stranden, knappt en stig, men på sluttningen såg man getter.

Det gick badbåt från hamnen, bara en per dag och vi var inte mer än 10-15 personer på båten. Det var enda sättet att ta sig dit, så det var inte trångt..

Stranden ska ligga i söder, det är därför jag har trott att det är Manganari. Jag ser på kartan att det finns en nästan cirkelformad bukt en liten bit nordöst om Manganari. Undrar om det kan ha varit där vi var? Finns det möjligen någon här som vet vad stranden i den bukten heter, om det går badbåt dit och kanske till och med har något foto därifrån så jag får se om det kan ha varit där?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-17, 19:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mystisk strand på los

Om ingen annan vet får jag undersöka saken på plats i slutet av maj. Gissar att Janne har en del tips att ge. Han har häckat en del på Ios i sin ungdom.
Bra att du kommer med såna frågor just när jag undrar om Ios verkligen är rätt ö för mig.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-18, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mystisk strand på los

Den enda stränderna jag känner till nordost om Manganari är Papas beach och Kalamos beach. Papas ligger i en bukt, ser ut som en lagun på kartan. Men den är inte så stor så det kanske är Kalamos du tänker på. Dit finns det numer en väg, dock i dåligt skick. Papas ligger längs vägen till Manganari, en väg som asfalterades förra året.

Norr om Kalamos kommer sedan Psathi och Agios Thedoti, men ingen av dem stämmer med din beskrivning.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-18, 10:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mystisk strand på los

När jag skrev igår hade jag googlat en hel del på ständer på Ios och ingen av de där stränderna stämmer med min minnesbild. Kanske låg stranden inte söderut, fast jag tycker mig ha ett bestämt minne av det.

En säker ledtråd är i alla fall badbåten. Den var liten och vi som var i 25-årsåldern var klart underåriga bland passagerarna, så det var detinitivt ingen party-strand. En större del av de 10-15 personerna var nakenbadare.

Jag har foton i ett album i källaren. Ska leta reda på det senare idag.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-02-18, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mystisk strand på los

Citat:
En säker ledtråd är i alla fall badbåten.
Därför tror jag att stranden ligger innan Manganari. Det tar ganska lång tid att åka dit med båt, och följaktligen ännu längre att åka till de andra stränderna. Det finns några stränder innan Manganari, men jag har inte besökt någon av dem.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-02-19, 07:02
mr.speeds avatar
mr.speed mr.speed är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 16
Standard Sv: Mystisk strand på los

Båtbrygga o taverna? Hmmm-finns la inte många stränder begåvade med detta. Stränderna innan Manganari har inga båtbryggor eller tavernor (förutom ev Kolitzani ?- men den stranden är endast ca 300m lång/kort). Fråga kapten Petros, som kör Manganari express båten. Han vet säkert, då han harvat ett o annat varv runt ön genom åren. Om han inte återfinns nere i hamnen är han säkert på Delfini nere på Mylopotas.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT