Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-15, 08:26
luddee luddee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 8
Standard En vecka i Malia (hjälp!?)

När vi bokade resan i våras tittade vi lite för mycket på priserna och glömde undersöka området. När allt var betalt och klart började vi googla lite på Malia, dit vi ska, och inser vilken "felbokning" vi gjort...

Vad vi önskar är lite tips på vart vi ska söka oss i närområdet för att kunna avnjuta en middag utan att behöva ha horder av festande ungdomar runt om oss. Närområdet är för oss allt under 5km. Vi kommer nog inte hyra bil. Samtidigt har vi varit flera gånger på Chania-kusten, bott i Kato Stalos och besökt både Platanias och Agia Marina på kvällarna för att äta eller strosa runt och det som stört oss mest där har varit huvudgatan mitt igenom, så vi är inte jättekräsna. Vi åker iväg mest för sol och bad och avkoppling (komma bort från alla måsten hemma).
Vi kommer bo på hotell Akrogiali, som har fått bra betyg av gästerna och fler skriver att hotellet är lugnt så det är vi inte så oroliga för.

Alla tips mottages, även vart man hittar lugnare delar av stranden och vi är inte rädda att promenera några kilometer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-15, 08:59
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Har inget middagstips..Vi var på Kos för några år sen och upptäckte att de festande ungdomarna inte störde oss.De började sina kvällar när det var dags för oss att krypa till kojs(ca 24.00)Sen höll de på ute på barerna hela nätterna .Vid 8 på morgonen, när vi åt frukost var det färdigfestat för deras del...Så ni kan ha tur också..Annars finns det nog speciella barer som de gillar...Håller tummarna för att det blir bra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-15, 09:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Citat:
Ursprungligen postat av luddee Visa inlägg
Alla tips mottages, även vart man hittar lugnare delar av stranden och vi är inte rädda att promenera några kilometer.
Gör utflykter från Malia, som ligger bra till, med fötter, buss, bil, eller Mc.
Byn Mochos, bra tavernor i gsmmsl by, inte långt uppe i bergen, bil/buss.
Lassithiaplatån eller ännu hellre Karathouplatån söder om L-platån, buss /bil.
Det gamla palatsområdet Malia, gångavstånd från ert boensde.
Byn Machlos bortom Mirabellobukten, bil.
Old Hersonnissos med flera bra tavernor och ofta levande musik, ta taxi.

Ett Axplock för ett utvidgat och ytterst sevärd vecka på östra Kreta inklusive massa god mat.

Just do it!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-15, 12:07
SvinFins avatar
SvinFin SvinFin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 55
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Som tidigare nämnts, ni kommer säkert röra er på andra tider än de festande ungdomarna. Givetvis finns det bra matställen även där. Varför inte hyra en scooter och se omgivningarna? Ni har Hersonissos ett stenkast bort och där finns ett väldigt bra och blandat utbud av både affärer och restauranger.

Dessutom har Malia den bästa stranden i dessa trakterna.
"Felval" är lite fel ord.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-15, 16:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Beroende på var i Malia ni bor är det mellan 5-7 km till Sisi, som ligger öster om Malia. Sisi är en – i jämförelse med Malia – en väldigt liten turistort. Där finns många tavernor längs med vattnet. Det går båt dit under dagtid, är osäker om båtarna går på kvällen också. Annars kan ni ta en taxi, kan ju inte kosta så mycket.

Har ni tur är ni vakna när partyprissarna (främst britter) sover.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-15, 20:20
luddee luddee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Tack för alla bra tips! Nu känner vi oss lugnare. Vem vet, vi kanske kommer uppfatta det lugnare än Chania-kusten
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-15, 21:09
Wottie Wottie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Hallsberg
Inlägg: 17
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Vi bodde på Akrogiali för ett par år sedan. Hotellet ligger på stranden några hundra meter från centrum. Ni kommer att träffa på crazy Lola som driver hotellet. Stranden är av fin sand. Ni behöver inte gå igenom centrum där det råder kaos av pubar, fulla ungdomar och fyrhjulingar, men efter huvudgatan finns en större matbutik tror det var inka. Finns butiker vid hotellet också. Om ni går upp till stora vägen finns en restaurang som heter Crete tavern bra mat. Följer ni stora vägen mot Agios Nikolaos dvs österut ca 500m där ligger gamla Malia på höger sida. I gamla Malia finns hur många bra restauranger som helst. Jag kom över en karta tror det var på någon restaurang på den fanns många restauranger i gamla Malia. Absolut värt en promenad upp i gamla stan. Vi var två veckor i Malia och jag trivdes bra dock inte i centrum men jag åker gärna tillbaka.
Hälsn Lotta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-16, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Citat:
Ursprungligen postat av medervall Visa inlägg
Följer ni stora vägen mot Agios Nikolaos dvs österut ca 500m där ligger gamla Malia på höger sida. I gamla Malia finns hur många bra restauranger som helst.
Det låter ju hur bra som helst!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-16, 10:24
Wottie Wottie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Hallsberg
Inlägg: 17
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Jag blev så glad när jag hittade kartan över Malia för på den fanns så många restauranger med. Vi betade av många på två veckor, några återkom vi till. Stranden vid hotellet var av fin sand. Malias gamla stan slår lätt Platanias och Agia Marina, vi tyckte också priserna var lägre.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-16, 12:33
luddee luddee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: En vecka i Malia (hjälp!?)

Citat:
Ursprungligen postat av medervall Visa inlägg
Jag blev så glad när jag hittade kartan över Malia för på den fanns så många restauranger med. Vi betade av många på två veckor, några återkom vi till. Stranden vid hotellet var av fin sand. Malias gamla stan slår lätt Platanias och Agia Marina, vi tyckte också priserna var lägre.
Gott att höra! Tack ännu en gång för alla tips, slutat oroa mig nu
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT