Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-12-01, 09:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Vi blev rätt chockade faktiskt att så gott som ALLA hus i de stadsdelar vi var i hade någon form av klotter om inte annat så en svart "tag" på fasaden eller på brevlådan eller något källarfönster. En dag tittade vi särskilt efter hus som INTE hade något klotter alls och det var inte ens en handfull....tror det var 4 st totalt på hela dagen. När vi satt vid favoritstället Kapnikarea på en tvärgata till Ermou, så var hela väggen vid borden nedklottrad och vid en av de mysiga tavernorna i Psirri där vi skulle sätta oss ute var hela väggen nerklottrad bara med svart utan någon som helst finess eller budskap. DET är trist, men staden i sig är HELT underbar och där vi såg minst klotter var faktiskt i Plaka som rustats upp och där det blivit riktigt mondänt med flotta barer, restauranger och gallerier. i Pireus var det väldigt fint och inte alls så mycket klotter. Jag tror det är under de våldsamma demonstrationerna som förekommit i Aten som det mesta av klottret kommit till. Men som sagt...Aten älskar vi oavsett!!!

Lissi - som gärna firar nästa jul i Pireus!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-12-01, 20:04
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Härligt resebrev och bilder Lissi!
Nu kan jag t o m tänka mig att åka till Aten igen, fast kanske helst till Pireus då.
Vilka fina figurer, förstår att de åkte med hem
Ylva
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-01-11, 18:42
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Ååååh, vad jag längtar till Aten nu! Tack för ett härligt fotoresebrev ifrån mitt älskade Aten! Så kul att läsa någon mera ger Aten en chans och upptäcker denna levande stad. Har bott där för många år sedan och har tyvärr inte varit där på några år men i sommar är det äntligen 5 dagar inplanerade efter båtluff. Nu längtar jag jätte mycket!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-01-11, 21:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Ja, Aten kommer alltid att ha en alldeles speciell plats i mitt hjärta! Jag är glad att Du gillade fotona.

Lissi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-02-21, 15:59
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Vart någonstans i Piraeus finns denna taverna?
http://kalimera.se/resebrev/2014/aten/27.jpg

Ser ju underbart ut med den utsikten, Lissi!..
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-02-21, 16:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Tavernan heter Santorini. Vi promenerade flera timmar efter havet och jag minns inte exakt, men det går kanske att söka på google och få exakt adress. När man går flera dagar och strosar och njuter så minns man inte exakt, men jag TROR att går man tillräckligt långt th så kommer man till stora hamnen. Alltså nånstans mellan hamnen Zea och färjehamnen.... Det låg massor av fiskrestauranger efter vägen och det var fullt överallt!

Lissii
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-02-21, 16:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Någon gång ska jag väl strosa där med, men då behöver jag mer tid!..

Så underbart att det var fullt på alla tavernor, alltså i december!

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-02-21 klockan 16:38.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-02-21, 17:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Sunny...det bor ju ca 200.000 pers i Pireus och på lördagar -söndagar är det extra mycket folkliv på alla tavernor och caféer efter havet särskilt och i småbåtshamnarna. Många atenare kommer ju också. Nu var det ju dessutom osedvanligt varmt med ca 25 grader.

Pireus är en fantastisk stad att vara i på hösten/vintern.
Jag "scannade" av TripAdvisor för att se om Santorini fanns där men hittade inget. Däremot en massa ställen jag skulle vilja äta på så det blir återbesök garanterat!

Lissi
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-02-21, 17:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Jodå jag vet att invånarantalet är högt, men visste inte att ni just varit ut och ätit där under en helg!
Härligt i vilket fall som helst!..

Ps. Jag var ju ut och käkade vid den lilla marinan i våras... på en söndag när jag övernattade på Phidias hotell och det var underbart att sitta där och kolla in folklivet.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-02-21, 17:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Jag är inte säker på om det var en lördag eller söndag Sunny...tror faktiskt inte det för det var en lördag vi kom dit och det var nån av de sista dagarna vi åt där...det var mycket folk varje dag..... Jag tror att utelivet i Grekland ÄR stort varje dag och att äta ute med vänner prioriterar man trots dåliga tider. Även alla caféer är ju fulla. Grekerna kan ju sitta i timmar över en kaffe och diskutera. Vi skulle ha mer sånt hemma!!

Lissi
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-02-21, 18:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ett annat Aten och Pireus

Ja, just det är så underbart med grekerna att de kan sitta i timmar på ett café eller taverna, på slutet av min semester brukar jag bli likadan!..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT