Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-19, 15:46
lenafalcks avatar
lenafalck lenafalck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Tips för augustiresa

Hej!
Tänkte återigen fiska efter lite tips från er Greklandsexperter... Har en vecka i Rethymno bokad med sambon i juni, men känner inte att den kommer att stilla mitt Greklandsbehov för i år. Min lösning på "problemet" blir att försöka åka en vecka någonstans med en vän i augusti...

Nu till mina funderingar - vännen i fråga har aldrig varit i Grekland, så jag tänkte försöka frälsa även henne. Ingen av oss är dock så intresserade av att steka på stranden hela dagarna (när man bränner sig efter en kvart försvinner charmen). Om vi dessutom åker som vänner vill vi nog gärna ha lite att göra, och gärna bo på ett lite större ställe. Själv älskar jag att semestra i små-halvstora städer och gärna sådana med en gammal stadskärna. Dessutom reser vi med begränsad budget, åker helst med flygstol och bokar boende själva men charter kan vara OK det med. Vi har inte möjlighet att hyra bil.

Så... Någon charmig stad i Grekiska övärlden, lagom stort för att två vänner inte ska tröttna på staden och varandra efter två dagar, möjlighet till bad men inte med strandlivet i fokus. Hoppas på att ni har några tips åt mig!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-19, 16:43
soleanti soleanti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Göteborg/Tjörn
Inlägg: 115
Standard Sv: Tips för augustiresa

Så gulligt skrivet. Jag ska fundera på ställen som skulle passaer. Har varit på 25 grekiska öar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-19, 16:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tips för augustiresa

Har ni tittat på Molyvos?

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-19, 19:54
lenafalcks avatar
lenafalck lenafalck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Tips för augustiresa

Gulligt alltså? Haha, ja kanske det... Tänkte se till att min vän inte får ett dåligt första intryck av mitt favoritland!

Och Eva, jag är jättesugen på Molyvos! Lesbos står redan på listan för nästa sommar, i år blev det dock för dyrt tyvärr. Men helt klart något att se fram emot.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-19, 22:40
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tips för augustiresa

Min väninna blev störtförälskad i Naxos stad när jag tog henne dit för första gången. Även Paros och Parakia tyckte hon mycket om. Båda öarna har mycket att erbjuda tycker jag.
//maji
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-20, 01:11
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Tips för augustiresa

Naxos är ett bra val tycker jag också.
Naxos stad som är lite större, Agios Proskopios med sin härliga strand som är lite lugnare och många ställen att åka runt till.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-20, 09:36
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Tips för augustiresa

Tycker också att Naxos borde passa er. Bo inne i NAxos stad och ta smidigt och lätt bussen ut till stränderna Agia Anna, Plaka.. där kan man vandra länge efter havet, sitta vid en fantastisk restaurang.....Naxos stad är helt underbar och att strosa runt där borde få vilken som helst att älska grekland. Den är heller inte föör liten utan ganska lagom efter mina mått! Har endast åkt runt med moppe på ön men det går bussar så att ni kan ta er till andra små, fina byar om ni inte vill hyra moppe själv.
/Emma
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-20, 12:10
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Tips för augustiresa

Rhodos stad förstås, all shopping ni kan önska(och lite till) inte krimskramset i gamla stan alltså utan märkesbutikerna i nya delen,tillräckligt stor för att inte tröttna på, och naturligtvis gamla delen innanför muren att titta och förundras över. Bra stränder på gångavstånd och nattliv för alla.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-20, 16:10
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Tips för augustiresa

Jeg vil også foreslå Rhodos by. Fantastisk mange utfluktsmuligheter...herlig gamleby... bra shopping om lommeboken tilater det, godt uteliv, lett å få billige flygstoler dit og det samme med billig overnatting + 0 tid til båttransfer.. viktig om dere bare har en uke.
Leie bil å reise ut til strender på østkysten og Lindos slik at hun får med seg den nydelige hvitkalkede byen.. dagstur til nydelige Symi...

Bakdelen med augustreise er myyye turister og vanskeligere få rimelig overnatting på egenhånd. Reis senest mulig.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-21, 00:19
lenafalcks avatar
lenafalck lenafalck är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Ort: Göteborg
Inlägg: 11
Standard Sv: Tips för augustiresa

Tack för tipsen! Har också funderingar på Rhodos stad som jag verkligen gillar, någorlunda billigt flyg har jag också hittat, men det är ju det där med boendet... Naxos har jag inte varit på, så det hade nog varit en fin upplevelse det med!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-21, 10:47
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Tips för augustiresa

Jeg har aldri bodd i Rhodos by... men vet min datter tittet på Cactus når hun vurderte å dra dit for et par år siden...ligger fint til ved vestre stranden.

Naxos er nydelig, men ville hatt mere enn 7 dager.. men er jo fullt mulig bare man er instilt på båttransfer på 2-3 timer hver vei.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT