Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2009-02-28, 16:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Apelsin-lemon curd

Var det Admirala som fick för mycket citroner över?

Mitt bekymmer är snarast att min man inte kan låta bli att köpa apelsiner. Han kånkar hem kasse efter kasse, stora, saftiga, söta...men hur många kan man sätta i sig på en dag egentligen?

Jag pressar och fryser in halvlitersvis. Två av korgarna i frysen är nu fulla med trinda små bollar saft i prima svenska fryspåsar. (Där är nästa bekymmer: fryspåsar finns inte här, bara tunnare kvalité. Dottern hade med sig en massa i somras, de räcker än.)

Min grannfru säger att alla vitaminerna avlider i kylan, men det bryr jag mig inte om, juicen är god i alla fall när apelsinsäsongen är över.

Det där slafs-joxet som blir kvar när man pressar- med en vanlig gammaldags press- brukar åka i kompostlådan.

Men någon nämnde lemon curd- det hade jag glömt, det som är så gott. Min syrras recept var lätt att hitta, inskrivet längst fram i Vår Kokbok.

Experiment var nästa steg. Det blev jättegott!

Så här: Smält 1 dl margarin. Vispa två ägg med 1 dl socker. Tillsätt apelsinslafs-jox, saft av en citron samt det rivna citronskalet. Vispa lite igen. Häll vispet i kastrullen med det smälta margarinet. Rör tills det kokar upp och tjocknar. Häll över i burkar som först värmts med kokande vatten så de inte spricker.

Nu ska jag äta lite yoghurt med apelsin-citroncurd. Bättre än glass!
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT