Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-10, 10:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Plan till Kefalonia fick nödlanda

Ett plan från Göteborg med desination Kefalonia drabbas av motorproblem och fick nödlanda i Malmö, rapporterar Aftonbladet. Även ett annat plan till Split fick nödlanda.
Hur ofta händer det att TVÅ plan får nödlanda på samma flygplats och samma dag!

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-10, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Hur ofta händer det att TVÅ plan får nödlanda på samma flygplats och samma dag!
Måste var väldigt ovanligt. Läste att de inte vet när de kommer iväg till Kefalonia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-10, 16:58
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Jag tror dom landade för en timme sedan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-10, 22:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Läskigt är det ju åxå att båda är BRA-plan! Åkt endel med dem!!
Vågar knappt kolla upp vilka vi kommer att åka med i höst😓!!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-11, 22:20
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Det är lätt att gå på vilka detaljer som t.ex Aftonbladet skriver för att få till "smaskiga nyheter".


Det var aldrig frågan om nödlandningar. Båda BRA-flighterna fick motorproblem som inte alls orsakade nödlandningar. Respektive flygplan fick problem med en motor av 4, dessa ska ha stängts av om jag förstod informationen rätt. Därmed finns motorkraft från båda sidor om flygplanskroppen, jämfört med då ett tvåmotorigt flygplan stänger av en motor.


Jag är mer eller mindre dagligen inne på flightradar24.com där man live kan följa flygplan över hela världen. Man kan även välja historik, spela upp tidpunkter i 7 dygn tillbaka för att se t.ex en specifik flight. I efterhand såg jag hur dessa två BRA-flyg vände och landade på Sturup utanför Malmö. De båda fick cirkulera över centrala Skåne, det tidigare av planen i c:a 1,5 timme och skälet till det var att bränna bränsle så totalvikten vid landningen skulle reduceras. Sturup har inte särskilt intensiv flygtrafik och de har även resurser för teknisk service så vald flygplats för landningarna i dessa händelser var normal.


Så det var inte alls nödlandning, det hade omedelbart inneburit landning där t.ex intilliggande flygplan hade fått "flytta på sig", cirkulera och undvika att vara i vägen för ett flyg med problem.


/ Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-12, 06:49
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Tack för dessa lugnande och informativa rader Hasse!
Fligtradar 24 använder jag åxå till att följa flygresor som familj o vänner gör.
Kul att få så mycket info och att "vara med' under landningen i 3D
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-12, 15:51
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Plan till Kefalonia fick nödlanda

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det är lätt att gå på vilka detaljer som t.ex Aftonbladet skriver för att få till "smaskiga nyheter".


Det var aldrig frågan om nödlandningar. Båda BRA-flighterna fick motorproblem som inte alls orsakade nödlandningar. Respektive flygplan fick problem med en motor av 4, dessa ska ha stängts av om jag förstod informationen rätt. Därmed finns motorkraft från båda sidor om flygplanskroppen, jämfört med då ett tvåmotorigt flygplan stänger av en motor.


Jag är mer eller mindre dagligen inne på flightradar24.com där man live kan följa flygplan över hela världen. Man kan även välja historik, spela upp tidpunkter i 7 dygn tillbaka för att se t.ex en specifik flight. I efterhand såg jag hur dessa två BRA-flyg vände och landade på Sturup utanför Malmö. De båda fick cirkulera över centrala Skåne, det tidigare av planen i c:a 1,5 timme och skälet till det var att bränna bränsle så totalvikten vid landningen skulle reduceras. Sturup har inte särskilt intensiv flygtrafik och de har även resurser för teknisk service så vald flygplats för landningarna i dessa händelser var normal.


Så det var inte alls nödlandning, det hade omedelbart inneburit landning där t.ex intilliggande flygplan hade fått "flytta på sig", cirkulera och undvika att vara i vägen för ett flyg med problem.


/ Hasse
Tack Hasse! Alla rätt :-) Skönt med nyanserade inlägg som tar udden av tabloidernas rubriker !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT