Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-30, 21:34
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Aten-Agios Konstantinos

Hej!
Oj, nu var det länge sen jag skrev något inlägg här på Kalimera! Är dock inne och kikar här ibland...
I juni ska vi återvända till Skopelos för att fira femårig bröllopsdag. Vi gifte oss ju i Athen och åkte sedan till Skopelos, se resebrev från 2009 Jag letar och letar på nätet efter en uppdaterad tidtabell för långfärdsbussarna till Agios Konstantinos. Vi landar i Aten kl 19.00 lördagen den 21 juni och undrar om det finns nån möjlighet att hinna med en kvällsbuss. Tänkte ta en övernattning i Agios konstantinos för att sedan ta en morgonbåt till Skopelos dagen efter.


Jag vet hur vi ska ta oss från flygplatsen till den terminal där långfärdsbussarna går, men hittar som sagt ingen tidtabell för nästa etapp. Någon som har koll?


Carina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-30, 23:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten-Agios Konstantinos

Så vidt jeg vet (har aldri gjort det selv) må du ta en buss fra Athen (Liosion) til Lamia, som vil stoppe på Ag. Kon/nos.
Tabell her: http://www.ktelfthiotidos.gr/index.p...id=11&Itemid=2 Se under ΛΑΜΙΑ - ΑΘΗΝΑ.

Det går en buss 21:30 som dere bør rekke.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-31, 15:03
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Aten-Agios Konstantinos

Tusen tack Admirala! Jag såg tiden 21.30 på Matt Barretts sida om Grekland, han hade fotograferat av en tidtabell från januari 2013. Vågade inte riktigt lita på den. Men den sida som du länkade till måste ju vara uppdaterad i år. Vi funderar på om det kanske är bäst att ta en taxi från flygplatsen till Liossion där långfärdsbussarna går. Vi landar kl 19.10 och bussen till Liossion går kl 19.45 och tar 65 min står det. Kan nog bli lite snävt.


Någon som vet hur mycket en taxi kostar från flygplatsen till Liossion?


Vi har också funderat på att istället ta inrikesflyget till Skiathos, men det går kl 20.35. Känns lite snävt att endast ha 1 timme och 25 minuter på sig mellan flygen. Minsta försening med flyget från Sverige så blir det svårt att hinna...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-01, 07:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten-Agios Konstantinos

Taxi fra flyplassen til de to busstasjonene i Athen har fast pris, 35 euro var den for et par år siden, ikke sikkert den har steget. Mulig sjåføren slenger på et par euro på prisen for kofferter? Uansett best å bli enige om pris før dere tar taxi, selv om drosjesjåførene i Athen er blitt svært mye redeligere de siste årene.

Dere sparer masse tid på dette, taxi til Stathmos Kiffisos, som ligger lengre unna flyplassen enn Liosion, tar under en halvtime.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-03, 06:16
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Aten-Agios Konstantinos

Tack! Det var ingen billig taxi för den korta sträckan! Men det får nog bli så i alla fall, vågar nog inte chansa på att boka inrikesflyget med så kort tidsmarginal.
Skönt att höra att taxichaufförerna har blivit mer pålitliga, vi blev rejält lurade i Piraeus en gång så jag är inte helt förtjust i att åka taxi i Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-03, 07:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aten-Agios Konstantinos

Heldigvis har taxisjøfårene virkelig klart å ordne opp i egne rekker!

Men uansett er det lurt å lagre nummeret til turistpolitiet i telefonen - nr 171 -, de er der 24/7 nettopp for å ordne opp i slike saker som turister kan bli utsatt for, inkludert sleipe taxisjåfører. Jeg vil tro at bare å true med å ringe vil ha en effekt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT