Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-15, 19:24
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Nyår på Naxos

Vi har firat nyår i Aten, jul i Paleochora och i år blir det nyår på Naxos. Riktigt spännande
Det blir först fem nätter på Naxos och därefter tre nätter i Aten.
Jag hoppas och tror att det finns tavernor öppna så att vi får mat.... Mycket promenader kommer det att bli. Får se hur vi tar oss ut till Plaka, där vi brukar bo en del av vår vistelse när vi är på Naxos i juni eller september. Intressant att se Plaka öde.
Om det är någon som har varit på Naxos över nyår eller bor där, tar vi gärna emot tips och andra erfarenheter. Annars återkommer jag med våra erfarenheter när vi varit där.

PS. Hann redigera mitt inlägg då jag just hittade ett inlägg på Kalimera från 2014 som jag ska läsa. DS

Lena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-16, 07:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Nyår på Naxos

Jostein rapporterade att han skulle åka till Naxos över julen 2014, samt rapportera.
Men sedan måste något ha hänt. Rapporterna slutade den 23 december på Sofitel, Atens flygplats.
Jag har funderat mycket över honom, då han var en gammal Kalimeravän som var med från starten.
För övrigt åker jag, min vana trogen, till Paleochora den tiden. Minns så väl när vi firade julen tillsammans där och du, Lena inte fick ditt bagage förrän flera dagar senare.
Plaka på Naxos och stränderna dessförinnan är totalstängt vid den tiden, enligt Vaggelis på hotel Agios Prokopis. Eventuellt har Gorgona på Agia Anna öppet. Kommera ni att bo i Naxos stad?

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-16, 08:22
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Nyår på Naxos

Vi har med vår yngsta dotter firat några jular i Grekland, vi bakade pepparkakor och åt lite julinspirerat. Nyår har vi firat med grekiska vänner hemma men även själva på restaurang. Vi tycker att det var trevligt. Däremot påsk så förutsätter den nästan att man ska ha nära vänner som man kan fira med. Skulle vara konstigt att bo på hotell den tiden.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-16, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nyår på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Vi har firat nyår i Aten, jul i Paleochora och i år blir det nyår på Naxos. Riktigt spännande
Det blir först fem nätter på Naxos och därefter tre nätter i Aten.
Jag hoppas och tror att det finns tavernor öppna så att vi får mat.... Mycket promenader kommer det att bli. Får se hur vi tar oss ut till Plaka, där vi brukar bo en del av vår vistelse när vi är på Naxos i juni eller september. Intressant att se Plaka öde.
Det är bara att gratulera till en spännande resa.

Vi har inte varit på Naxos kring jul, men väl under lågsäsong. Vi var på Naxos 17 dagar i november. I början fanns det ett flertal tavernor öppna, men allteftersom dagarna gick så blev det färre och färre. I slutet av resan fanns det ingen taverna öppen utanför Naxos stad, där vi bodde. Så vi fick planera luncherna noga. Middagarna åt vi oftast på Metaxi Mas i Naxos stad.

En sak som vi förvånades över var att affärerna började julpynta redan i november. Så ni kommer garanterat få julkänslor när ni är där.

Jag har skrivit om våra novemberdagar på Naxos. En av höjdpunkterna var att bada på Plaka beach, och att vara där helt ensamma.

Här börjar bloggen från Naxos. Klicka dig framåt via länkarna. Finns massor med bilder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-10-16, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nyår på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Eventuellt har Gorgona på Agia Anna öppet.
De hade stängt när vi var där i november ett år, ett annat år hade de öppet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-10-16, 11:28
Oxi Oxi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Nyår på Naxos

Var på Naxos över Jul och Nyår, förra året. Det är några Tavernor öppna, men inte många. Maros, på vägen ner till polisstationen, är öppen året om. GyroGyro vid torget likaså. Ammos på Paralian har öppet och Kozi. Doukato hade öppet på helgerna. Finns säkert fler uppe i gränderna. De 2 Ouzerierna på Paralian serverar lite mat de också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-10-16, 12:32
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Nyår på Naxos

låter så spännande att fira nyår på Naxos! hur tog ni er dit; flyg/båt? tips p boende?
/emma
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-10-16, 15:01
Oxi Oxi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Nyår på Naxos

Tips på boende är jag dålig på, själva hyr vi boende på helår. Googla på Naxos eller ring till Naxos Tours. De kan säkert hjälpa till. Flyg ut till Naxos off season är inte så många. Har man tur finns det ett som passar, annars blir det Blue Star från Pireus.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-10-17, 20:56
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Nyår på Naxos

För övrigt åker jag, min vana trogen, till Paleochora den tiden. Minns så väl när vi firade julen tillsammans där och du, Lena inte fick ditt bagage förrän flera dagar senare.
Plaka på Naxos och stränderna dessförinnan är totalstängt vid den tiden, enligt Vaggelis på hotel Agios Prokopis. Eventuellt har Gorgona på Agia Anna öppet. Kommera ni att bo i Naxos stad?

Birgitta.[/QUOTE]

Visst hade vi det mysigt Ryggsäckarna kom efter fem dar om jag minns rätt och då var jag glad
Vi kommer att bo i Chora på Anassa suites, 36 euro inklusive värme, badrock och tofflor
Ha det så skönt i Paleochora!

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-10-17, 21:04
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Nyår på Naxos

Janne, jag har läst om er resa till Naxos i november och redan då bestämde jag mig för att någon gång åka dit i eftersäsong. Det lät helt underbart!

Oxi - Det låter som att vi kommer att få mat Är en av de öppna ouzerierna på Paralian som är öppna Valetta?

Vi kommer att landa i Athen vid tolv på förmiddagen och tar sedan Blue star halv sex på eftermiddagen.

Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-10-18, 07:04
Oxi Oxi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 23
Standard Sv: Nyår på Naxos

Ja, Valetta brukar ha öppet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-10-18, 08:54
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Nyår på Naxos

Naxoss; jag ser verkligen framemot att få läsa om din vistelse p Naxos!

/emma
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-10-18, 12:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nyår på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Oxi Visa inlägg
Tips på boende är jag dålig på, själva hyr vi boende på helår.
Var på Naxos hyr ni?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-10-18, 12:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nyår på Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av naxoss Visa inlägg
Janne, jag har läst om er resa till Naxos i november och redan då bestämde jag mig för att någon gång åka dit i eftersäsong. Det lät helt underbart!
Ja, det var underbart! Faktiskt en av de bästa tiderna vi någonsin har haft i Grekland. Tänker ofta på de där lågsäsongsdagarna som några av de finaste i livet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT