Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-11, 01:53
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Det är ju inget "lyxproblem" att oroa sig för att gå omkring med massa kontanter? Det gillar jag inte att göra oavsett var jag är.
Det är jättesynd om grekerna nu men skulle jag bli bestulen, är det jättesynd om mig Vi har alla problem även om det är värre för de än för mig. Säkert andra länder som har det värre än Grekland.
Hoppas verkligen det snart blir bättre för de, så slutar många turister också att bekymra sig och fortsätter sitt resande dit.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-11, 02:19
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Det är ju inget "lyxproblem" att oroa sig för att gå omkring med massa kontanter? Det gillar jag inte att göra oavsett var jag är.
Det är jättesynd om grekerna nu men skulle jag bli bestulen, är det jättesynd om mig Vi har alla problem även om det är värre för de än för mig. Säkert andra länder som har det värre än Grekland.
Hoppas verkligen det snart blir bättre för de, så slutar många turister också att bekymra sig och fortsätter sitt resande dit.


Ja jag vet inget - men JAG ser mig som en enormt priviligierad människa och är ödmjukt tacksam att jag kan ta mig råd att åka till just Grekland. Jag skulle inte åka dit just nu om mitt konto tömdes helt och jag skulle vara tvungen att förlita mig till 100 % på att mina försäkringar skulle fixa en ev. stöld av hela min medhavda reskassa.... ?!?
Vad rekommenderas i resebranschen just nu? Ta med hela kassan man ev. behöver - eller chansa o ta ut vid behov?
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-11, 04:33
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Stöld? Grekland? Nu förstår jag inte....

När vi bodde på Iraklia nyligen, visade hotellägaren safety boxen. Jag nästan småskrattade och frågade efter ev tjuvar på Iraklia. Kändes rött onödigt

/Netwolf
Ja men om dina Visa- och Mastercard, pass med mera försvinner får du inte ett ruttet öre på försäkringen om det stjäls, och du riskerar att någon shoppar loss ordentligt på din bekostnad. Det är ju inte bara ortsbor på Iraklia alltid. Själv var jag nära att bli våldtagen i Pythagorion en gång, av en dåre som skulle ta sig in på min balkong via en stentrappa intill. Som tur var fick jag honom att tro att jag skulle ge honom en knuff han inte hade klarat så bra Hotellet ägdes av förre polischefen på ön och vi var alla eniga dagen efter att det antingen var en annan turist eller en annan typ av gäst. Lätt att vara kaxig - tills man inte är det längre ....
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-07-11, 09:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Det är ju inget "lyxproblem" att oroa sig för att gå omkring med massa kontanter? Det gillar jag inte att göra oavsett var jag är.
Att oroa sig för att bli rånad/bestulen för att man tvingas ha för mycket cash tycker jag inte heller är ett lyxproblem, långt därifrån. Att bli rånad kan vara en verkligt otrevlig upplevelse.

(Däremot tycker jag att det tangerat lyxproblem, jämförelsevis, när man inte vetat om allt ska vara precis som vanligt när man kommer till Grekland)

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Vad rekommenderas i resebranschen just nu? Ta med hela kassan man ev. behöver - eller chansa o ta ut vid behov?
Den här helgen är avgörande dagar. Blir det ett avtal om stödpaket släpper antagligen bankkontrollen i veckan och det kommer att finnas pengar i banksystemet. Antar jag. Ge det ett par dagar och se vad som händer.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-11, 10:22
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Att oroa sig för att bli rånad/bestulen för att man tvingas ha för mycket cash tycker jag inte heller är ett lyxproblem, långt därifrån. Att bli rånad kan vara en verkligt otrevlig upplevelse.

(Däremot tycker jag att det tangerat lyxproblem, jämförelsevis, när man inte vetat om allt ska vara precis som vanligt när man kommer till Grekland)



Den här helgen är avgörande dagar. Blir det ett avtal om stödpaket släpper antagligen bankkontrollen i veckan och det kommer att finnas pengar i banksystemet. Antar jag. Ge det ett par dagar och se vad som händer.




Här på Lesvos finns det pengar i alla automater i Mytelini. En av mina vänner är kassachef i en av bankerna och han får åka in varje dag för att assistera säkerhetsfolket som laddar automaterna.

Vänta och bestäm dig vad du ska göra till någon dag innan du reser.

Ute på landet på Lesvos är de flesta dörrar fortfarande olåsta. De flesta greker lämnar sin värdesaker synbart på solstolen eller solfilten innan de går och simmar. Glömmer ett barn en leksak på stranden lägger vi den på en mur där den ligger kvar tills barnet har hämtat den.

I Mytelini är vi lite försiktiga, men vårdslösa jämfört med hur vi gör i Malmö. I Athen gör vi ungefär som i Malmö.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-11, 16:22
elena2de elena2de är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 49
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg



Här på Lesvos finns det pengar i alla automater i Mytelini. En av mina vänner är kassachef i en av bankerna och han får åka in varje dag för att assistera säkerhetsfolket som laddar automaterna.

Vänta och bestäm dig vad du ska göra till någon dag innan du reser.

Ute på landet på Lesvos är de flesta dörrar fortfarande olåsta. De flesta greker lämnar sin värdesaker synbart på solstolen eller solfilten innan de går och simmar. Glömmer ett barn en leksak på stranden lägger vi den på en mur där den ligger kvar tills barnet har hämtat den.

I Mytelini är vi lite försiktiga, men vårdslösa jämfört med hur vi gör i Malmö. I Athen gör vi ungefär som i Malmö.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-07-11, 18:30
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Stöld? Grekland? Nu förstår jag inte....

När vi bodde på Iraklia nyligen, visade hotellägaren safety boxen. Jag nästan småskrattade och frågade efter ev tjuvar på Iraklia. Kändes rött onödigt

/Netwolf

Första boendet här på Samos pratade stolt om sin Safety Box.
Vi hittade den i garderoben, som brukligt.
Typ en 20-kronors plåtlåda som de säljer på Claes Ohlsson (eller någon annan välsorterad butik...) som kidsen brukar ha på skoldiscon
Den var lika portabel också...

http://grekland.famholmqvist.se/#!album-1-0

/Z
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-07-11, 19:35
elena2de elena2de är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 49
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Första boendet här på Samos pratade stolt om sin Safety Box.
Vi hittade den i garderoben, som brukligt.
Typ en 20-kronors plåtlåda som de säljer på Claes Ohlsson (eller någon annan välsorterad butik...) som kidsen brukar ha på skoldiscon
Den var lika portabel också...

http://grekland.famholmqvist.se/#!album-1-0

/Z
ja, det är ju safety och det är ju en box, så...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-07-11, 19:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-07-11, 20:28
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

På hotellet i Plomari såg ägarinnan totalt frågande ut när vi undrade om det fanns en safetybox.... här finns inga tjuvar sa hon, och jag har koll på alla som kommer in på hotellet. och så är det för dyrt för mig att köpa in de som resebolagen vill att vi ska ha..... men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?Vi tog själva hand om vår "box" första morgonen mötte vi henne utanför vårt rum när vi låste... hon ropade högt att "Ni behöver inte låsa dörren-inte stänga den heller här finns det bara goda människor! och så är det nog oftast...men vi fortsatte att låsa vår dörr!
/emma
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-07-12, 00:53
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Första boendet här på Samos pratade stolt om sin Safety Box.
Vi hittade den i garderoben, som brukligt.
Typ en 20-kronors plåtlåda som de säljer på Claes Ohlsson (eller någon annan välsorterad butik...) som kidsen brukar ha på skoldiscon
Den var lika portabel också...

http://grekland.famholmqvist.se/#!album-1-0

/Z
Ja visst kan det vara så, men försäkringsbolagen har som villkor att du ska ja gjort allt för att skydda dina saker. Och om den boxen är det så fine! Om du inte försökt på bästa sätt som går får du ta smällen själv.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-07-12, 08:42
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Bokar aldrig boende utan safetybox på rummet/lägenheten hur säkert ett land än är, det går före både AC och Wifi...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-07-12, 09:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
På hotellet i Plomari såg ägarinnan totalt frågande ut när vi undrade om det fanns en safetybox.... här finns inga tjuvar sa hon, och jag har koll på alla som kommer in på hotellet. och så är det för dyrt för mig att köpa in de som resebolagen vill att vi ska ha..... men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?Vi tog själva hand om vår "box" första morgonen mötte vi henne utanför vårt rum när vi låste... hon ropade högt att "Ni behöver inte låsa dörren-inte stänga den heller här finns det bara goda människor! och så är det nog oftast...men vi fortsatte att låsa vår dörr!
/emma
Haha!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-07-12, 09:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Första boendet här på Samos pratade stolt om sin Safety Box.


http://grekland.famholmqvist.se/#!album-1-0

/Z
Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?
/emma
Alltså psykbrytet hos skadeanmälaren på försäkringsbolaget när man anmäler stöld efter semestern ...
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-07-12, 11:02
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av emma Visa inlägg
På hotellet i Plomari såg ägarinnan totalt frågande ut när vi undrade om det fanns en safetybox.... här finns inga tjuvar sa hon, och jag har koll på alla som kommer in på hotellet. och så är det för dyrt för mig att köpa in de som resebolagen vill att vi ska ha..... men om ni absolut vill så fixar jag; hon hämtade ett kuvert+bred tejp, hon tog raskt våra pass och min plånbok, ner i kuvertet och drog många varv runt med tejpen , log stort och sa; here is your safetybox, will you sleep with it or shall I sleep with it?Vi tog själva hand om vår "box" första morgonen mötte vi henne utanför vårt rum när vi låste... hon ropade högt att "Ni behöver inte låsa dörren-inte stänga den heller här finns det bara goda människor! och så är det nog oftast...men vi fortsatte att låsa vår dörr!
/emma


Herlig historie . Ble selv bestjålet på hotell i Hellas, kun e n gang. På et sted man også har stor tillit til at sånt ikke skjer. Men døren v a r altså låst, og kredittkortet lå i kofferten. Nå låses kofferten , den er l i t t mer brysom å bryte opp eller ta med seg.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-07-12, 11:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Jag brukar också låsa resväskan. Det blir lite knepigt och släpa med sig hela den och lista ut koden Jag har aldrig råkat ut för något, men försiktighet och lite eftertanke skadar ju inte!


Riitta
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-07-12, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Jag låser också. Men jag har mjuk rullväska och det vore väldigt lätt att skära upp den.

Får nog gå till Clas Ohlson och köpa en Zappabox och en rulle gaffatejp.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-07-12, 12:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Besök på Claes Olsson kanske behövs. Klart att om någon verkligen vill öppna en resväska så går de säkert och göra Vi hoppas att vi kan känna oss ganska trygga även i fortsättningen


Riitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-07-12, 12:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Ja precis. Man kan inte gardera sig mot allt och händer det något så får man hantera det då. Precis som hemma
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-07-12, 12:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ersättning vid stöld av kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Får nog gå till Clas Ohlson och köpa en Zappabox och en rulle gaffatejp.
....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT