Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-10, 11:52
nikis nikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 17
Standard Platanias i augusti!?

Halloj!
Har precis bokat en resa med Ving till Platanias på hotell Troulakis Village.
Vi åker 20e augusti och är borta en vecka.
Finns det något speciellt man bör se och upptäcka?
Vi gillar att hyra fyrhjuling och åka runt.
Hoppas ni kan svara lite, ge lite tips och ideer!


Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-10, 18:09
akarn akarn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 2
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Jag och tjejen åker också till Platanias och ska bo på Ideal Beach. Vi åker den 20 Augusti frå Luleå. Skulle också vilja ha lite tips och ideer på aktiviteter och bra och billig mat runt om Plantanias.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-10, 18:59
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Jag har bott i Platanias 3 gånger och ska dit igen i septenber, jag trivs superbra där. Det finns ju ganska många tavernor och ställe att sitta och ta nått att dricka på i Platanias och en hel del affärer, men det är ju mest turistshoppar. Själv så är jag inte så jätteaktiv när jag är där, gillar att vara på starnden och bada. Men ett pat turer in till Chania blir det alltid, trevlig stad att vandra runt i och sitta vid hamnen och glo på folk. Det finns en hel del bra tavernor där också i gränderna vid hamnen. Så det tycker jag ni ska göra.
Det finns en trevlig musikbar i Platanias som heter Dielefsis, ligger vid torget (Andra vån med balkong ut mot gatan) Trevlig bra personal goda drinkar och musik, blanad kompott med turister och greker.Går ni dit upp så hälsa från Lottie!

Ha nu en riktig trevlig semester i Platanias. Skriv gärna några rader när ni kommer hem och berätta!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-18, 09:44
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Vi var i Platanias för två år sedan och hade det jättebra.
Varje dag vi låg på stranden gick vi till Mylos restaurant och beach, dom var jätte trevliga och när man betalade för solstolen fick man alltid nypressad apelsinjuice, vi brukade äta lunch där när vi var på stranden och dom hade jätte god mat då i alla fall, Så ditt tycker jag ni ska gå om det finns kvar.

En annan grej jag skulle rekommendera är attåka på en utflykt till Gramvousa och Balos, helt fantastisk plats, man åkte båt ut till dom öarna. På gramvousa kunde man om man ville gå upp till en gammal fästning, ytsikten var otrolig. Sedan åkte båten vidare till balos där man fick bada i en lagun, det var otroligt vackert där. Så den skulle jag rekommendera att göra.

Det finns så otroligt mycket att göra på Kreta så det beror ju på vad ni är ute efter att se/göra?

Elafoniss är ju också vacker, utgrävningen av palatset i Knossos var häftigt att se eller att åka en sväng in till Chania är också bra, deras hamn är väldigt vacker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-18, 10:13
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Såg att jag skrev fel om Gramvousa, det är en halv ö.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-20, 22:21
nadja nadja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Vi åker den 4e-8e augusti, hotell Indigo Mare! Var i Ag. Marina i maj, då hittade vi hotellet!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-21, 22:42
nikis nikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 17
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Hej!
Vi älskar fina stränder och god mat och att utforska lite, så det där med uflykt till Gramvousa och Balos låter riktigt bra!
Finns det att köpa på plats?
Gillar att man kunde bada i en lagun.. Förra året åkte vi på en båttur med apollo och vi skulle stanna till vid olika badvikar och så.. när vi närmade oss olika grottor och stränder trodde jag vi skulle stanna vid dom och få bada där men vi stannade istället mitt ute i havet och fick bada där, men aldrig tillräckligt nära någon grotta eller så. Jag var så besviken!!

Finns det någon strand som man absolut måste besöka?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-21, 22:42
nikis nikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 17
Standard Sv: Platanias i augusti!?

glömde skriva att det var rhodos vi åkte till förra året
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-27, 15:04
ubbestubbe ubbestubbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Vi har varit i Platanias 4 ggr (senast nu i juli - kom hem i lördags)

Beach: Hyr bil och åk till fantastiska Elafonissi! Grymt skönt ställe, och kustvägen ner är en upplevelse - men kör försiktigt!
Restaurang: I platanias har vi två favoriter - 1: Zafferano (ruggigt bra italiensk) 2: Symposium (deras saganaki är det bästa på menyn!)

Trevlig resa!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-28, 10:50
juggan juggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 17
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Citat:
Ursprungligen postat av Jessikaw Visa inlägg

En annan grej jag skulle rekommendera är attåka på en utflykt till Gramvousa och Balos, helt fantastisk plats, man åkte båt ut till dom öarna. På gramvousa kunde man om man ville gå upp till en gammal fästning, ytsikten var otrolig. Sedan åkte båten vidare till balos där man fick bada i en lagun, det var otroligt vackert där. Så den skulle jag rekommendera att göra.
ingick den utflykten i någon researrangörs utflyktsutbud eller hur boka ni upp er på det? var det över en dag och vad kosta det? låter onekligen intressant..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-07-28, 11:13
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Citat:
Ursprungligen postat av juggan Visa inlägg
ingick den utflykten i någon researrangörs utflyktsutbud eller hur boka ni upp er på det? var det över en dag och vad kosta det? låter onekligen intressant..
Fritidsresor har den med i sitt utflyktsprogram har jag sett. Har egna funderingar på om man skulle hänga med på den. Men vi får se när vi är på plats hur vi ska pussla ihop ett bra veckoprogram.. utan att behöva stressa. Det är först och främst avkoppling som gäller ju..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-07-28, 11:39
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Apollo har den också...jag tror att den kostade 48 E. Man kan även boka den med Platanias tour, som ligger på huvudgatan mittemot hotell Majestic. Ni kan också åka med KTEL-buss från Platanias vid 8.30 så kör den direkt till båten, enligt KTEL-tidtabell.

Malin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-01, 01:58
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Kungsladugård, Västergötland
Inlägg: 13
Standard Sv: Platanias i augusti!?

För utflykten till Balos:
Båtturerna till Gramvoussa och Balos körs av ett bolag med två, tre båtar, [http://www.gramvousa.com] och kostar cirka 20 euro. Med charterbolagen blir det dubbla kostnaden men då ordnar de buss till Kissamos (med fritidsresor följde det med en från bolaget hela tiden också). Mat tar man med eller köper ombord.

Utflykten tar hela dagen och man blir rejält stekt därute på havet och den kritvita stranden. En bra tur, lite äventyrligare än att ligga på stranden vid hotellet.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-01, 10:34
nikis nikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 17
Standard Sv: Platanias i augusti!?

hej! jag skulle nog föredra att köpa egen biljett och ta mej själv till kissamos då eftersom att det ligger rätt nära platanias.. de kan ju inte kosta så mkt med en bussbiljett då?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-02, 17:05
Jessikaw Jessikaw är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Inlägg: 34
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Vi åkte med Fritidsresor och köpte utflykten genom den! Jag minns tyvärr inte vad den kostade!

Såg att det var någon som nämnde Elafonissi, vi var också ditt, det var väldigt vacker där också men jag måste säga att vi tyckte att Balos och Gramvousa var ännu vackrare. Men Elafonissi var helt klart också värt ett besök
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-03, 14:49
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Platanias i augusti!?

Om vädret är lite sämre, ta en tripp till Hania och saluhallen och käka lunch där. Kolla in de enkla ställen med "äkta grekiska bord och stolar".
Det blir en upplevelse

Ni kan även kollar våra tidigae inläggom Hania och Agii Apostoli.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT