Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2011-09-17, 18:35
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Vi flyger till Aten nästa sommar den 15 juni som vi brukar. Vi är tänker att det "ger" sig. Har väldigt svårt att tänka mig att inte åka till de Grekiska öarna.
var i Kroatien förra veckan och hade det underbart. Fast Grekland är Grekland
Svara med citat
  #82  
Gammal 2011-09-18, 06:59
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Direkt från Sturup (finns det f ö någon tråkigare flygplats att börja sin resa på?) kan jag meddela att det är uppenbarligen maskningsaktioner på Rhodos flygplats. Boarding för vår flight är till att börja med framflyttad en timme.


Celbe
Svara med citat
  #83  
Gammal 2011-09-18, 09:00
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Flygledarstrejk?

För min del är det så att just sådana här saker som flygledarstrejker och taxistrejker som gör att jag tappar lite lusten av av åka till Grekland nästa sommar.
Det är klart att det kan hända att det blir förseningar vart man än åker i världen, det vem inte minst jag som spenderar en väldigt massa tid på Arlanda varje månad på grund av tjänsteresor.
Men...Har man spenderat en massa pengar på ett par semesterveckor vill man att det ska flyta på bra. Jag vill inte stå där med packning och två små barn och fundera på hur man ska ta sig vidare till hotellet. Jag vill inte heller riskera behöva bli av med eller förstöra semesterdagar sittandes på på en flygplats och inte komma iväg.
I somras blev taxistrejken för min del väldigt påtaglig när jag akut behövde söka läkare pga en allergisk reaktion (getingstick). När jag under samma resa fick 39 graders feber och doktorn, som kom till hotellet, skrev ut medicin fick min man promenera och leta efter ett söndagsöppet apotek (det apotek som låg i närheten och skulle vara öppet var naturligtvis inte det).Det var ju liksom svårt att åka buss när man inte vet vilket apotek som är öppet, så han fick ta en fin lite promenad på fem kilometer, enkel väg i 38 graders värme.
Vi tänker avvakta och se hur utvecklingen i Grekland ser ut och tar beslutet senare om att åka eller inte. Ska kanske passa på att åka till något annat land nästa sommar. Hur stor greklandsfantast jag än är.
Outi
Svara med citat
  #84  
Gammal 2011-09-18, 09:02
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Turen ned til Kreta igår med Norwegian fra Oslo gikk på tiden, litt forsinkelse på grunn av stor trafikk i Europa, men forsinkelsen var vel totalt under 30 minutter. På flyplassen i Chania var det fullt av taxier som ventet tålmodig på passasjerer og stemningen var rolig og vennlig.
Da vi gikk ut av flyet så var det akkurat tidsnok til en nydelig solnedgang.

Og i dag skinner solen og forventer rundt 28 grader så det blir vel en tur til sjøen, eller to, men først må jeg opp og se hvordan det går med huset som vi bygger.

Don't worry, be happy!
Svara med citat
  #85  
Gammal 2011-09-18, 10:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Jag tycker att det är så lång tid till nästa sommar och man vet så lite vad som kommer hända till dess! Lite tidigt kanske och redan bestämma sig att inte åka dit
Det skall nog mycket till och hindra mig

Riitta
Svara med citat
  #86  
Gammal 2011-09-19, 08:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man får helt enkelt bara hålla tummarna!
Jag fick mejl från Lissi igår, då satt hon på Sea Jet 2 på väg till Tinos. Allt hade gått bra. Nu sitter hon säkert och njuter av bra väder och frukost i Nikolettas trädgård.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2011-09-22, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Hämtat från Ekathimerini idag:

People planning to travel by air will face problems too as air-traffic controllers stage a three-hour walkout from 12.30 p.m. on Thursday and a 24-hour strike on Sunday.

Det kan alltså bli strejk på söndag (25/9), men förhoppningsvis ställs den in för att den är olaglig, precis som förra helgen.

Senast redigerad av Kalimera den 2011-09-22 klockan 10:10. Anledning: La till datum
Svara med citat
  #88  
Gammal 2011-09-22, 11:19
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Och från dagens DI, där kommentarerna alltför ofta innehåller rena vandringssägner...
http://di.se/Artiklar/2011/9/22/2457...atstramningar/
Svara med citat
  #89  
Gammal 2011-09-22, 12:25
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Efter 16 underbara dagar pa Tinos (TACK annu en gang Peter, for dina manga fina tips!) sa fick vi sms fran SAS att de stallt in planet hem idag. En langsam hemfard dryga dygnet senare an planerat med flygbyte och lang vantetid maste vi ju acceptera.
Sitter nu dessutom i Rafina utan strom hela dagen! Tur att vi har haft en san fin semester att vi kan njuta av den, MEN hur star vi angaende extrautgifter, kan vi forvanta ersattning fran SAS, nagon som vet?
Svara med citat
  #90  
Gammal 2011-09-22, 15:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Ja idag strejkar ju precis alltting i Aten mm, Taxi och lokaltrafiken är i strejk. så det kan ju vara lite knepigt att komma till flygplatsen med,

Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas.

Har ni en reseförsäkring via tex hem / kreditkort / separat så brukar det ingå ett visst skydd mot detta
Svara med citat
  #91  
Gammal 2011-09-22, 16:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Så heldige vi var som kom hjem på morgenen i dag, kun to timer forsinket
Årsaken var en "gå sakte aksjon" på en gresk øy tidlig på dagen fikk vi vite.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2011-09-22, 19:36
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Allt som har något att göra med trafik i Aten, strejkar idag. Det blir kanske mer med tiden.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2011-09-22, 22:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas.
Har i Rafina har det gatt bussar till flygplatsen och till Aten idag, men taxi har vi inte sett manga av.

Tror sakert du har ratt, flygledarstrejk raknas nog som force majure och vi har valt att inte sla klackarna i taket men stannar pa vart utmarkta boende och checkar inte in pa Sofitel eller liknande .

Detta ar forsta gangen vi drabbas av strejk eller liknande pa alla dessa ar, sa vi klagar inte. 16 dagar blev till 17 harliga dagar i Grekland!
Svara med citat
  #94  
Gammal 2011-09-23, 08:38
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Strejk i flygtrafiken utlovas den 25 igen!
Svara med citat
  #95  
Gammal 2011-09-23, 10:03
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Nu börjar jag bli regält nervös inför vår flygresa med SAS till Aten på söndag. Ovissheten är stor hur vi ska gå till väga om det ej går att flyga dit då. Har kollat flyg på måndag istället, men då är biljetten tredubbelt så dyr. Och Norwegian flyger först på em, komma till Aten kl 21 på kvällen är väl inget drömläge i dagens läge.
Bara att ha is i magen och vänta på besked.
Snälla håll alla tummar ni har, det gör vi.
Kanske finns det fler kalimeror i samma sits?

Inger
Svara med citat
  #96  
Gammal 2011-09-23, 13:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Vi har tidligere i tråden tipset om nettstedet livingingreece.gr. Om dere fulgte med der, ville dere se at flygelederstreiken søndag 25. er erklært ulovlig.
Svara med citat
  #97  
Gammal 2011-09-23, 14:34
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Strejken på söndag avblåst.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2011-09-23, 16:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Har ar jag fran Tinos och kopte tid pa internetcafe for att kolla sa inte flyget pa tisdag ar installt! Man far hoppas att allt funkar..
Tank Marianne och Jens att ni inte kom ivag! Da kunde ni ju varit kvar har sa hade i tagit en lunch pa Marathia....Dar at jag i gar f o... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!!
Lissi
Svara med citat
  #99  
Gammal 2011-09-23, 16:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Så nå blir det trolig ikke noen flygelederstreik før 5.oktober! Godt mulig at den også blir erklært ulovelig.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2011-09-24, 00:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Vi har just kommit hem - och det känns skönt. Ca 30 timmar försenade, men vad gör väl det när man kommit väl hem och är nöjd med sin semester!
Vi tyckte det kändes bra att vara på fastlandet och följa läget torsdag, men vi har tänkt på om vi hade kunnat insistera på att SAS skaffade biljetter till deras eget plan, dvs med direktförbindelse även om det hade blivit flera dagar senare. Det hade vi gärna velat. Eller är man tvungen att acceptera deras erbjudande som innebär annat flygbolag och mellanlandning någonstans i Europa?

Ni som ska åka på söndag kommer säkert (som vi) att bli erbjudna resa med annat bolag om måndagen, om det är strejkproblem söndag. Men har SAS plats, så försök att insistera på att få åka med dem! Det är så mycket behagligare att resa direkt!
Nu minns inte jag säkert, men är det ni som ska vidare med båt från Rafina? Kommer ni till Aten på kvällen så är det kanske en idé att åka med bussen till Rafina och bo där över natten, annars taxi om det är senare. Ta med numret till Hotell Corali t ex. Jag har ett nummer till en som pratar engelska där, ska försöka skriva det här i morgon. Det är bara att gå uppför backen så är ni där, på "plateian", enkelt hotell, men duger bra för en natt. Sen går det säkert båtar tidigt nästa morgon, omkring 7.30, kolla GTP.

Vi fick SMS från SAS 22 timmar före avgång ang. det inställda planet, så ni bör få besked lördag. Sen ringde vi till Köpenhamn och fick ordnat med nya tider.

Torsdag var det flygledarstrejk i 3 timmar precis när SAS skulle ha landat och lättat. Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar. Tre timmar sena kom vi iväg.... till München!

Senast redigerad av Marianne den 2011-09-24 klockan 01:03.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT