Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-06-12, 20:59
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Jag har också råkat ut för det av o till under senaste fyra åren! Om det nu är en regel som handlar om vikt så undrar man varför dom över huvud taget gör sig besväret att skicka ut kataloger med särskilda beställningssedlar för UTRESAN o särskilda specialerbjudanden för UTRESAN...(för att sedan skriva i det finstilta att förbeställning EJ är möjlig till utresan!)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-06-12, 22:03
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Är det någon som varit med om det innan, att man inte får handla taxe-free i förväg på utresan?
Jag åker också med apollo och lyfter från Kastrup. Varje gång jag flugit har jag åkt ett chartrat plan med SAS. I deras tax-free kataloger/tidningar står det erbjudande om att man kan köpa till utresan men det gäller endast utanför EU och Kanarieöarna. Har aldrig förstått varför. En man jag träffade på resan till Agistri hade på planet (Novair) från Växjö köpt en del öl och whiskey men jag kunde inget köpa eftersom jag åkt med SAS... Likaså har jag hört av kollegor och min bror som flugit med både Apollo och med Ving men då aldrig med SAS-plan utan då Novair och Mytravel airways och även då har ju då kunnat köpa på nerresan.
Sedan så tänker jag att jag behöver inget med mig ner eftersom allt jag kan tänkas behöva kan man ta med sig hemifrån samt att det ju naturligtvis går att köpa i Grekland!!!!! Det kan ju inte vara lika gott att dricka Carlsbergs "Sort guld" nere i Grekland när man kan dricka Mythos!!!!

Håller absolut med att det finns ingen rim och reson i dessa regler....
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-06-12, 22:14
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Apollo hyr in SAS för att flyga åt dom, eftersom dom har inte så stor flygplansflotta(Novair), därför gäller SAS regler på taxfree. Både TUI Fly Nordic, Thomas Cook Scandinavian Airlines och Novair är charterflyg och där kan man beställa taxfree både ut och hemresa. Åker man från Sturup till Grekland får man inte handla sprit på flygplatsen, men du kan ha förbeställt till nerresan på chartflyget.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-06-13, 13:13
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av magdalena Visa inlägg
Apollo hyr in SAS för att flyga åt dom, eftersom dom har inte så stor flygplansflotta(Novair), därför gäller SAS regler på taxfree. Både TUI Fly Nordic, Thomas Cook Scandinavian Airlines och Novair är charterflyg och där kan man beställa taxfree både ut och hemresa. Åker man från Sturup till Grekland får man inte handla sprit på flygplatsen, men du kan ha förbeställt till nerresan på chartflyget.
Nu ger jag mig in här igen.....
Nu var det ju just det att det inte går att förbeställa för nerresan. Och tydligen är det fler än jag som har reagerat över de olikheter som råder.

Nu har vi istället bokat hyrbilen from dag 2 så vi tar en tur in till stan redan andra dagen för att handla det vi ville ha. I lilla Lothiariaka finns ju inte något utbud att tala om så där får man hålla sig till basic. Men i Rhodos stad finns det ju dessto mer!

Sedan har dottern rekat vad hennes favvoparfym kostar här hemma, så ska vi jämnföra med taxe-free på Sturup.

Jag vill i detta sammanhanget höja ett varningens finger för att köpa "fina märket" parfym billigt utomlands (oavsett land). Ibland kan de se ut som original men är utspädda. De kan ge fula fläckar på kläderna och de doftar inte alls lika länge. Har inte råkat ut för det på Rhodos, men på Gran Canaria.

Taxe-free katalogen från SAS, tja den har hamnat i pappersinsamlingen.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-06-13, 13:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Och tydligen är det fler än jag som har reagerat över de olikheter som råder.
Men vad är det som är så konstigt med att det är olika på olika flighter? Det finns ju många olika flygbolag och de har rätt att erbjuda eller inte erbjuda precis vad de vill inom gällande lagar och regler.

Du går väl inte in i en skoaffär och tar för givet att de säljer väskor, även om det finns skoaffärer som gör det. Eller tar för givet att en livsmedelsaffär har kontorsmaterial, även om det finns de som har det.

Det är ju exakt samma grej. Det är inte självskrivet att flygbolag säljer en massa prylar, även om det finns de som gör det.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-06-13, 15:18
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men vad är det som är så konstigt med att det är olika på olika flighter? Det finns ju många olika flygbolag och de har rätt att erbjuda eller inte erbjuda precis vad de vill inom gällande lagar och regler.

Du går väl inte in i en skoaffär och tar för givet att de säljer väskor, även om det finns skoaffärer som gör det. Eller tar för givet att en livsmedelsaffär har kontorsmaterial, även om det finns de som har det.

Det är ju exakt samma grej. Det är inte självskrivet att flygbolag säljer en massa prylar, även om det finns de som gör det.

Men då ska man inte heller ha kataloger och webbsiter med erbjudanden.

Skoaffärer som inte säljer väskor annonserar ju inte heller om att de har väskor till salu, eller hur? Det är ju det som felet är. SAS basunerar ut sina taxe-freevaror men inte förrän du försöker lägga en order får du reda på att du inte kan beställa till utresan. Å nu syftar jag INTE på alkohol o tobak.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-06-14, 01:15
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Jag har också råkat ut för det av o till under senaste fyra åren! Om det nu är en regel som handlar om vikt så undrar man varför dom över huvud taget gör sig besväret att skicka ut kataloger med särskilda beställningssedlar för UTRESAN o särskilda specialerbjudanden för UTRESAN...(för att sedan skriva i det finstilta att förbeställning EJ är möjlig till utresan!)
Lite märkligt och jag håller med! Själv passade jag på efts pojkarna vill ha snorkel utrustning + solskydd, att beställa en flaska Highland eagle bara för att testa. (Det står i novairs sida att man ej kan beställa sprit på ner resan, men samtidigt så var det specialpris på just Highland E.)

Sen är det en annan sak om det går att dricka...Jag kan tänka mig att skänka bort den till någon om de gör följande; Hittar mig på resan ner (snaggad och överviktig m två pojkar 9 och 12 år) eller stå i mitten av planet och vråla "Highland Eagle" under resan. Planet går från landvetter 21/6 08.10 så missa inte denna möjlighet till gratis sprit (billigare än tyskland)
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-06-14, 11:30
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 72
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Kosmemtik kedjan Sephora som finns i Rhodos stad nyare delen dom säljer bara orginal parfymer och smink. Häromåret hade dom rea och då kunde man köpa allt billigare och det är en kedja som finns i New York med. Även där kan man hitta vissa saker billigare än här hemma.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-06-14, 14:22
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju exakt samma grej. Det är inte självskrivet att flygbolag säljer en massa prylar, även om det finns de som gör det.
-Kanske inte EXAKT samma grej eftersom vi ju faktiskt fått hem flygbolagets Tax-freekatalog i brevlådan o med den en beställningssedel för UTRESAN avseende specialerbjudanden till UTRESAN, o ändå får man ej beställa till utresan... Till HEMRESAN däremot går det bra att beställa snorkel, solglasögon o solskyddsfaktor mm, mm ... Det borde väl ändå vara varor som lämpar sig mer för utresan kan man tycka!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-06-15, 13:17
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Vi ska flyga med Nordic Airways. Såg i deras Tax Free katalog att man får inte beställa vid utresa inom EU men vid hemresa är det okej att beställa. Har inte varit med om det tidigare. Nu gör det inte oss någonting om man inte kan beställa för utresa.

Det som är lustigt är att man inte får beställa tobak vid hemresa inom EU men alkohol går bra. Den regeln har vi inte förstått oss på. Även om man kan få tag i tobak dit man ska flyga.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-06-15, 21:41
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Har åkt med Ving, inga problem. Inga cigg kunde man beställa inom EU på planet, varken hem eller ner... men man kunde köpa där i Grekland eller på flygplatsen i Grekland.
www.airshoppen.com
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-06-19, 19:44
lottasegens avatar
lottasegen lottasegen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Hej jag skrev till inflightservice och frågade varför man inte fick handla och fick detta svar:Hej!

Det är så att Norwegian själva har bestämt att de inte ska ha någon förbeställning inom EU för utresan. Detta är på grund av platsbrist ombord på planet.

Med vänlig hälsning/Best Regards
Robin
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-06-19, 21:19
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Dom har en fin taxe-free shop på Sturup som dom öppnade 05 o där är mycket o välja på o där köper jag alltid solkräm o aftersunkräm o dom brukar ha specialpriser på det där. Jag köpte i alla fall ifjor när jag flög ner till Rhodos på sturup.

Solkrämer skall man bara använda en säsong sen skall man slänga dom för hållbarheten har gått ur tänk på att den ligger ute hela dagarna när man är på stranden.

Cubus har lämnat rabatt på solkrämer som Piz Buin o likaså Lindex som hade 20 % på dom o det är ju lätt o packa ner i resväskan o ha med sig.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-06-19, 22:15
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av magdalena Visa inlägg
Kosmemtik kedjan Sephora som finns i Rhodos stad nyare delen dom säljer bara orginal parfymer och smink.
Sephora på Rhodos har inte lika stort utbud som i t.ex. Paris och New York, men är ändå värt ett besök.

Kan även rekommendera grekernas egen kosmetikkedja Hondos Center som säljer parfym, kosmetika och accessoarer. Här finns alla välkända märken, ofta billigare än på flygplatsen. De har en jättebutik med tre våningar mitt i Rhodos stad. I slutet av sommaren har de ofta 30% rea på allt i butiken, så då kan man passa på att fynda.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-06-20, 05:59
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Hej!

Flyger från Landvetter till Kreta i juli med fritidsresor och deras flygbolag TUI Flynordic, där kan man beställa både på ut och hemresan så inte lär det vara något annat än vikt eller servicenivå som ställer till det.

/Hans
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-06-20, 09:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
-Kanske inte EXAKT samma grej eftersom vi ju faktiskt fått hem flygbolagets Tax-freekatalog i brevlådan o med den en beställningssedel för UTRESAN avseende specialerbjudanden till UTRESAN, o ändå får man ej beställa till utresan...
Ja det är ganska konstigt. Det borde funnits med en skriftlig information om att erbjudandet till utresan inte gäller de som flyger med Norwegian. Undrar egentligen vad de ska ha i sin last eftersom just det flygbolaget begränsar matförsäljningen ombord se annan tråd. Har inte ens kollat vilken flygplanstyp de flyger med. Kanske ett jättelitet plan de har ju inte så stor flygplansflotta.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-06-20, 09:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Vi flyger med en Boeing MD-82 när vi åker med Ving och flygbolaget Norwegian till Mytilini. Kankse den flygplanstypen ni också åker med? Det är väl ett ganska litet plan i chartersammanhang eller har jag helt fel?

Eva
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-06-20, 09:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Att det inte handlar om någon lag mot försäljning är helt klart.

Det måste vara en bedömning som flygbolagen gör - och att den bedömningen är ekonomisk är ganska självklart.

Förmodligen har det med de höga kostnaderna på flygbensinen att göra. Mer mat och försäljning tar inte bara plats och ökar vikten, utan kräver även mer personal som inte bara kostar lön utan också tar plats och ökar vikten.

Det extraintäkter som försäljningen ger, motsvarar antagligen inte den extra kostnaden i bränsle som det sammantaget innebär.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-06-21, 15:00
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Citat:
Ursprungligen postat av spiro Visa inlägg
Lite märkligt och jag håller med! Själv passade jag på efts pojkarna vill ha snorkel utrustning + solskydd, att beställa en flaska Highland eagle bara för att testa. (Det står i novairs sida att man ej kan beställa sprit på ner resan, men samtidigt så var det specialpris på just Highland E.)
Har fått min tax-freekatalog från Tui-fly med samma erbjudande.. på just nerresan. Lite märkligt är det allt. Läste på sid 8 i katalogen detta."Observera att vi till skillnad från flygplatserna i Sverige kan erbjuda försäljning av alkoholhaltiga drycker inom EU."
Så då ska det väl vara rätt och riktigt kan jag tro.

Berätta gärna när du kommit hem igen om den där whiskyn är drickbar. Billig är den ju.. kanske går bra att göra Irish på den om inte annat..

Ha en jätteskön resa.

Monica
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-07-27, 20:45
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Får inte handla taxe-free på utresan!

Någon som åkt med Iberworld?
Taxfree, o så?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT