Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #521  
Gammal 2020-04-29, 07:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Uff, det börjar att sjunka in mer och mer vad detta verkligen innebär. Hörde SAS VD på radion, där han sa att 2020 är körd och troligen 2021 med! Det kommer ta många år innan flyget återhämtat sig och han trodde att det först kan börja komma igång 2022, men med kraftigt höjda flygpriser!

Man är ju inställd på att det inte blir nåt Grekland i år, men ska nästa år med ryka? Man kan ju deppa ihop för mindre ju...

Hur ska man överhuvudtaget orka...

/Netwolf
2022!! Kommer inte på frågan!!
Det är ju så att efterfrågan skapar utbudet och vi är ju ett gigantiskt gäng här!
Time fore action!! Låt oss göra massutskick med underskrifter till flygbolag och researragörer. Vi kan demonstrera på flygplatserna, gå runt i ring med plakat som "Ropen skalla-till Grekland vill vi alla" 👫👫👫👫👫.
Vi kan preliminärboka varenda resa som finns tillgänglig för att visa hur stor önskan är att komma dit... Vi kan!!

I min fantasivärld skulle detta påverka möjligheten att få återse Grekland inom kort, så fort de vill o kan ta emot oss igen.
Kom igen SAS, Norwegian, TUI mfl...ge inte upp helt.. Vi står beredda med väskan packad och passet i högsta hugg

/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-04-29 klockan 07:58.
Svara med citat
  #522  
Gammal 2020-04-29, 09:00
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 573
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

https://www.expressen.se/dinapengar/...uropas-turism/

"Julia Farrugia Portelli, turistminister på Malta, vill till exempel se ”trygga korridorer mellan territorier och regioner”, skriver Mail Online. Hon menar att man skulle kunna ha tydliga protokoll för flygning, boende, restaurangbesök och för hur turister interagerar med andra.
– Vi måste förbinda oss till att öppna så snart som möjligt. Det finns risker, men vi måste kunna hantera risker,
– För mycket står på spel för att bara vara inaktiva.
Andra åtgärder för så kallade turistkorridorer skulle kunna vara att flygpassagerares temperatur kollas, eller att de lämnar blodtester före avfärd.

Kroatien har föreslagit ”någonting i form av covid-19-pass” – som dock WHO har varnat för. Och Grekland konstaterar att det krävs nya regler för allt från stränder till hotell, pooler och frukostbufféer.
Svara med citat
  #523  
Gammal 2020-04-29, 10:02
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Heja på Kajja!👍
Jag går och tar ner resväskan nu.

Pia
Svara med citat
  #524  
Gammal 2020-04-29, 10:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag tror att grekerna hoppas på att värmen skall ta kål på viruset. För de har nog inte tillräcklig kapacitet i sjukvården för att klara av ett stort antal sjuka. Så hoppas verkligen att värmen hjälper och att viruset skall försvinna eller bli betydligt svagare. Men sen får den ju inte poppa tillbaka igen på hösten. Det är ju det som ingen vet. Men det går ju inte för sig att ha samhället stängt hur länge som helst.

/ Anne
Svara med citat
  #525  
Gammal 2020-04-29, 11:55
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Kan nog vara så, att det finns en djup insikt om att det inte går att hålla ett lands befolkning instängd i den starka värme som är i antågande. Ser just att det under de närmaste dagarna kommer att bli 29 - 30 grader i vissa regioner. Och det är bara en början!
Min förhoppning är givetvis att öppnandet lyckas. Däremot måste jag nog leva med en insikt om att inte kunna resa till Grekland innan allas förhållanden är betryggande. Alltså, att jag inte är en smittorisk och/eller jag riskerar att på plats bli smittad. Situationen är ju den, att jag nu har en ofantlig tillgång till kvalificerad sjukvård (3 stora sjukhus inom 10 mils avstånd), vilket är en trygghet att luta sig mot om alla tar sitt ansvar. Jag undrar så smått; vad finns det för kvalificerad sjukvård i den grekiska övärlden till stöd för befolkning och turister om det sker en plötslig smittspridning? Det är nog det stora bekymret för de som bestämmer i Grekland - ett bekymmer som jag ”för allt smör i Småland” skulle vilja ha.
Svara med citat
  #526  
Gammal 2020-04-29, 12:30
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Det har vært et innlegg på Facebook der noen etterspurte hvor mange som har dødd på øyene. Da fikk de til svar at det er ingen. Øyene har ikke kapasitet til å behandle coronapasienter, så de sendes til fastlandet.
Det må jo være ille nok for grekerne selv å bli sendt til fastlandet, unna familie og nettverk der. Hvordan skal vi som ikke snakker gresk engang takle det?
Vi i Norden er ikke ferdige med pandemien og det er usikkert hvordan den utvikler seg idet enkelte land.
Og Hellas kan neppe leve av skandinaviske gjester alene. De store landene som Italia, Tyskland og England er hardere rammet enn oss. Dessuten må vi vel regne med at mange er litt engstelige for å reise i år. Og når jeg har lest noen av forslagene til hvordan vi skal måtte innrette oss på fly, hotell, strender, hotell og resturanger så må jeg si at det frister ikke å dra nå.
Det blir interessant å se hvor dette bærer.
Svara med citat
  #527  
Gammal 2020-04-30, 13:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Det har vært et innlegg på Facebook der noen etterspurte hvor mange som har dødd på øyene. Da fikk de til svar at det er ingen. Øyene har ikke kapasitet til å behandle coronapasienter, så de sendes til fastlandet. .
Det stämmer bra det. Det är tur att det är så få smittade på öarna. Än så länge i alla fall.
Svara med citat
  #528  
Gammal 2020-05-03, 14:50
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hjälp, hjälp!
Även om Grekland öppnar upp och UD beslutar att man får resa igen är vi helt inne på spåret att vi inte kommer att genomföra vår resa till Tilos i år. Det känns självklart fruktansvärt tråkigt och jobbigt, men att vara där vi inte kan känna oss trygga med sjukvård vid behov är vi inte sugna på.

Nu har vi två val.
Antingen chansar vi på att UD förlänger avrådan. På så vis får vi tillbaka vår anmälningsavgift om 4500 kr. Bara pengar, men ändå massor för oss
Alternativet är att vi utnyttjar vår tre fria ombokningsmöjligheter. Men det vore skönt att slippa hålla på att bevaka och greja med det under ett år framåt. Dessutom vet vi ju inte hur framtiden ser ut. Kommer resebolaget (Apollo i detta fallet) finnas kvar?

Snälla hjälp Nu brådskar det. Hur gör ni andra?
Svara med citat
  #529  
Gammal 2020-05-03, 17:24
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hej Mafric!
Vi var i samma situation. Skulle åka 30/5.
UD förlängde reseförbudet så vi beslutade oss för att avboka allt så att vi fick tillbaka handpenningen.
Väntar forfarande på pengarna
Även om Ving hade generösa erbjudanden så kändes det bäst att ge upp.
Skulle det bli nån förändring i höst (vilket jag betvivlar) så är man ju fri att boka med alla bolag.
Sen är jag osäker på om de avgångstider som står nu verkligen gäller i höst. Bra flygtider är ganska avgörande för var vi hamnar. Det finns en tråd här på Kalimera under Resa till Grekland som heter Avbokat som många berättar i om hur de har löst sina resor.
Lycka till!!
/ Kajja
Svara med citat
  #530  
Gammal 2020-05-03, 17:37
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Snälla hjälp Nu brådskar det. Hur gör ni andra?
Förstår ert dilemma, verkligen! Och så himla svårt att råda andra men jag hade haft is i magen och hoppats på att UD förlänger avrådan efter 15 juni (vilket jag tror de gör). Vår avresa skulle vara 11 juni så det var med knapp marginal. Har avbokat och väntar på att få pengarna tillbaka från Apollo.
Svara med citat
  #531  
Gammal 2020-05-03, 18:41
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack Kajja och Simetra!

Vårt dilemma ligger i att avresan är några dagar EFTER den 15 juni och att ingen vet vad som händer därefter
UD har inte ens en aning om när de kommer meddela om vad som gäller efter den 15 juni.
Inte blev det lättare av att Grekland meddelade att de ev. kommer öppna upp säsongshotellen i slutet av juni.
Om vi ska nyttja ombokningsförsäkringen måste vi göra det i början av kommande vecka, men som sagt så skulle det vara skönt att slippa den varianten.
Undrar om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att ta sig till och turista på Tilos i slutet av juni🤔

Mitt i denna kris med död och fruktansvärda människoöden😢💗 kan jag ändå inte låta bli att tycka lite synd om oss för att vi har sånt oflyt och hamnat precis mellan stolarna.
Svara med citat
  #532  
Gammal 2020-05-04, 11:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Undrar om det överhuvudtaget kommer vara möjligt att ta sig till och turista på Tilos i slutet av juni
Jag tror inte det, men vet så klart inte säkert.

Stefan Löfven sa i en intervju förra veckan att vi inte skulle räkna med att resa utomlands efter den 15 juni heller. Men något bestämt är det inte ännu.
Svara med citat
  #533  
Gammal 2020-05-04, 13:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).
Svara med citat
  #534  
Gammal 2020-05-04, 18:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).
Nu är ju inte Nisyros någon turistmagnet direkt, så det kanske inte är värt att öppna upp för så kort tid, för det kostar att öppna, att anställa och driva stället.

Läste på vår Facebooksida att om ett hotell hamnar i karantän måste:

Citat:
”hotellägaren stå för alla kostnader som tvätt, städ, mat utan inkomst. Detta gör att en del hotell funderar över att inte öppna i år.”
Om det stämmer vet jag dock inte.
Svara med citat
  #535  
Gammal 2020-05-04, 18:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland



Bild från juni, nu är det "keeping distance" som gäller, så det lär dröja innan jag kan ta en liknade bild igen, som för övrigt är från hamnen på Naxos.
Svara med citat
  #536  
Gammal 2020-05-04, 19:59
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 154
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för era tankar, Janne och Charleston Det är mycket värt att kunna bolla med er Kalimerianer i såna här lägen.

Även om jag aldrig nå'nsin längtar efter trängsel i Grekland (liksom på din bild, Kalimera), eller någonstans överhuvudtaget, så är bilder i alla fall ett sätt att minnas och njuta av vårt älskade Grekland Till dess vi vår njuta av den äkta varan igen
Svara med citat
  #537  
Gammal 2020-05-05, 19:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland



Snart kanske tavernorna öppnar igen. Bilden är från Vathy på Ithaka.

Restauranger och kaféer kan öppna igen den 1 juni om antal fall av covid-19 fortsätter att vara låga, sade premiärminister Kyriakos Mitsotakis idag tisdag, enligt Kathimerini. De slutliga beslutet för öppnandet av kaféer, restauranger och barer kommer att fattas efter den 18 maj. Självfallet kommer det att finnas restriktioner kopplade till öppnandet.

Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli.

Mer om covid-19 i Grekland finns här.
Svara med citat
  #538  
Gammal 2020-05-06, 07:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

PRECIS där har jag suttit på Ithaca. Uff, nu står man knappt ut längre...

/Netwolf
Svara med citat
  #539  
Gammal 2020-05-06, 12:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli.
Lite märkvärdigt, Grekland vill ju att man skall testas osv. Testerna är ju inte ens helt att lita på så undrar lite hur det skall funka?

Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6).

Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos. Men får se hur det går med dem? Det talas mycket om att epidemin kommer att finnas kvar länge och fortsätta på hösten.

Besvärligt är detta.

/ Anne
Svara med citat
  #540  
Gammal 2020-05-06, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Lite märkvärdigt, Grekland vill ju att man skall testas osv. Testerna är ju inte ens helt att lita på så undrar lite hur det skall funka?
Ja, mycket är svårt att förstå. Men att restauranger börjar öppna är ju väldigt bra för grekerna själva. Äntligen kan de gå ut och äta igen, och ta en kaffe. Måste kännas som en befrielse.

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6).

Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos.
Det var som tusan. Vi får se om de åker till Kreta och Rhodos senare i höst. Känns just nu tveksamt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT